Skip to article

Primii 3 ani sunt esentiali

Primii 3 ani sunt esentiali
Primii trei ani de viata detin un rol covarsitor in intreaga evolutie a existentei ulterioare a unui individ.

De cele mai multe ori insa primele noastre amintiri incep dupa aceasta varsta de trei ani. Esentialele cuceriri pe care le realizeaza un copil in primii sai trei ani de viata - mersul, vorbirea si gandirea - precum si toate trairile aferente se sustrag memoriei noastre.

In nici o alta perioada de dezvoltare ulterioara nu vom mai cuceri asemenea insusiri fundamentale, pe care sa le exersam apoi intreaga noastra existenta.

Copilul mic castiga aproximativ in jurul varstei de 1 an controlul asupra pozitiei verticale si intreg organismul lui se orienteaza astfel in spatiu.

Deloc impresionat de primele interactiuni cu legile fizice, printre care forta gravitationala, copilul mic cade, se ridica, iar cade, se ridica, reuseste sa se mentina din ce in ce mai mult in pozitia verticala, desi forma noastra corporala este lunguiata, avand centrul de greutate situat foarte sus iar suprafata de sprijin reprezentata de talpi este extrem de mica.

Iata prin urmare prima cucerire esentiala a copilului, mersul, realizata in aproximativ 1 an de existenta, insusire pe care o va exersa pe parcursul intregii sale existente, zeci de ani.

Aceasta extraordinara realizare a copilului mic constituie expresia vie, dovada vizibila a vointei.

La aceasta realizare participa intreaga fiinta a copilului, de aceea mersul fiecarui om este particular, poarta amprenta fiintei sale - putem recunoaste un om dupa ani de zile in functie de mersul sau, de pozitia sa, de pasul sau, de gesturile complementare mersului...

Dupa doar cateva luni incepe urmatoarea faza de evolutie. Iese la suprafata o dorinta profund ancorata in om, dorinta de a a vorbi.

Copilul incepe sa dea nume lucrurilor. Sunetele specifice de foame, de sete, de bine, de somn, de durere, incep sa se imbine in unitati cu sens, iar in scurtul interval de doar o jumatate de an, copilul invata adeseori sute de cuvinte.

In jurul varstei de 3 ani copilul stapaneste deja o sumedenie de reguli gramaticale al caror sens logic il va studia abia peste cativa ani buni.

El stie sa foloseasca in jurul varstei de 3 ani genul, numarul, cazul si timpul, sa puna gradele de comparatie ale adjectivelor, sa foloseasca propozitii principale si secundare.

Niciodata in toata existenta ulterioara nu vom mai avea aceasta uluitoare abilitate sa patrundem instinctiv atat de corect si de usor in gramatica vreunei limbi, fie ea materna ori straina.

Odata cu dobandirea celei de a doua abilitati - vorbirea articulata - cea de a treia cucerire esentiala isi face loc: gandirea.

Odata ce copilul patrunde in jocul acesta al invatarii denumirii lucrurilor din mediul sau, patrunde si in enigma cuvantului: notiunea. Iar pentru a putea realiza acest lucru, el cucereste cea de a treia dimensiune esentiala a fiintei lui: gandirea.

Momentele in care copilul cucereste aceste trei insusiri esentiale pot sa varieze, ele sunt specifice fiecarei fiinte. Anumite intarzieri in insusirea lor nu trebuie sa sperie parintii, ei trebuie doar sa acorde atentie succesiunii lor, care trebuie sa fie cea expusa.

Unii copii nu vor sa se expuna nici unei critici sau vreunei situatii caraghioase si atunci amana momentul mersului iar cand o fac, pornesc cu o siguranta surprinzatoare, altii amana momentul vorbirii si cand o fac, mai tarziu decat altii, se exprima absolut corect si cu un vocabular ales.

Mersul, vorbitul si gandirea reies una din alta. Gestica si motricitatea se transpun in formarea centrului vorbirii din creier.

Cea mai buna dovada in acest sens este atunci cand unui copil stangaci i se cere renuntarea cu forta la folosirea mainii stangi si utilizarea mainii drepte. Ei bine, incepe sa vorbeasca balbait.

Viata este mai intai simtire, apoi gest, si in final cuvant - intai vorbit si ulterior scris.

La acest aspect trebuie sa fie deosebit de atenti toate cadrele didactice, bonele, parintii, bunicii si toti cei care fac parte din mediul zilnic al copilului mic, pana in 3 ani.

Ambianta in care copilul creste si se dezvolta este esentiala pentru ce fel de individ va deveni. Trebuie acordata o importanta foarte mare cuvintelor pe care copilul le aude, dar nu numai, gesturile, mimica, expresia fetei, mersul, tinuta, atitudinea, reguli de igiena, reguli de pastrare a intimitatii, totul se transfera de la noi adultii catre copil si se depune acolo, in subconstientul lui.

Iar rezultatele minunate, mediocre sau catastrofale se vor vedea peste ani. Copilul mic trebuie perceput ca un burete care capteaza absolut toate emotiile, trairile, gesturile, vorbele noastre...

Mediul in care creste si se dezvolta un copil pana la 3 ani este esential, iar adultii care se ocupa de el trebuie sa fie constienti ca prichindelul va insuma toate trairile, emotiile, zambetele, lacrimile, bucuriile, tristetile, tonurile, vorbele, gesturile, mimica, atitudinea, actele de violenta, dovezile de dragoste la care a fost martor si le va reflecta in personalitatea lui, in mersul lui, in vorbirea lui si in gandirea lui.

De aceea nu exista fenomen in dezvoltarea unui copil - crizele de impotrivire specifice varstei de 2 ani, limbaj sau manifestari violente (tot mai frecvente in zilele noastre datorita exemplului prost din familii sau a urmaririi nesupravegheate sau nerestrictionate a unor programe Tv sau la calculator), intarzierea vorbirii, dependenta de mama - pe care psihologii sa nu le cunoasca, interpretandu-le corect in functie de ambianta in care a crescut si s-a dezvoltat copilul.

Pentru tratarea lor, de cele mai multe ori e nevoie doar de trei cuvinte care trebuie respectate cu sfintenie de catre cei care ingrijesc copilul: DRAGOSTE fara limite, INTELEGERE si ATENTIE maxima.

Cand adultii vor intelege ca este necesar sa ne educam in primul rand pe noi pentru a educa un copil, atunci vom avea o generatie de copii cu care ne vom putea intr-adevar mandri.

Concluzie: primii 3 ani sunt esentiali in dezvoltarea unui copil, iar tot ce inseamna ambianta in jurul sau se transpune si conteaza in dezvoltarea sa.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!