Skip to article

10 sfaturi pentru o sarcina sanatoasa

10 sfaturi pentru o sarcina sanatoasa
In timpul sarcinii, starea fizica si psihica a gravidei este pe locul intai ca importanta. Asadar, in timp ce astepti sa ramai insarcinata sau sa nasti, iata cum sa te protejezi!

1. Pregateste-te

In mod ideal, pregatirea pentru sarcina incepe cu 3 luni inaintea conceptiei. Cu cat mama este mai sanatoasa, cu atat bebelusul va fi mai sanatos. Mergi la ginecolog, fa-ti toate testele de sange pentru a fi sigura ca nu ai probleme. Daca ai pisica, va trebui sa lasi pe altcineva sa-i ia mizeriile din litiera pentru a evita riscul de toxoplasmoza. Mergi si la dentist si asigura-te ca nu ai probleme cu dantura, caci in timpul sarcinii nu vei avea voie sa faci anestezii sau sa iei diverse tratamente.

2. Nu exagera cu medicamentele

Cand esti insarcinata, nu mai poti lua pastile dupa capul tau, nici macar pentru o simpla durere. Orice lucru ingerat afecteaza dezvoltarea copilului. Cand medicamentul intra in circuitul sangvin al mamei, el trece prin placenta si intra si in organismul bebelusului. Doar medicul iti poate spune ce medicamente ai voie si ce nu ai voie sa iei.

3. Mananca-ti vegetalele

In timpul sarcinii, ce mananci si ce bei reprezinta sursa principala de nutritie pentru copilul tau. Umple-ti frigiderul cu alimente sanatoase, care sa-ti asigure aportul de vitamine B, fier, calciu si acid folic.

Bananele si cerealele integrale, bogate in vitamina B6, incurajeaza formarea de celule rosii. Cartofii dulci au vitamina A utila la dezvoltarea oaselor. Spanacul si somonul contin calciu din plin.

4. Stai departe de ingredientele periculoase

Cercetatorii au descoperit ca gravidele care consuma in timpul sarcinii mere si peste nasc copii cu risc redus de alergii si astm. Desi nu exista foarte multe dovezi cum ca evitarea alunelor, mierii si altor alimente cu potentia alergic ar feri copilul de alergii mai tarziu in viata, ar fi bine totusi sa te feresti de ele.

Consuma doar lapte pasteurizat si branza atent controlata, evita alimentele crude. De asemenea, evita alcoolul si fumul de tigara. Ambele substante trec prin placenta si pot dauna grav copilului. Desi si cafeina trece in sange, multe gravide continua sa bea cafea, care se pare ca in cantitati mici nu dauneaza.

5. Cedeaza poftelor

Muraturi? Inghetata? Capsune? Ce clisee! Si totusi, pentru multe gravide, aceste pofte sunt reale. Nu uita: iti poti face poftele, fie ele si bogate in grasimi, zahar si sare, dupa ce ai mancat ceva sanatos. In general, poftele sunt inofensive. Doar daca incepi sa poftesti dupa obiecte necomestibile, atunci e o problema. Aceasta boala, numita pica, dauneaza atat gravidei, cat si bebelusului.

6. Fa miscare

Sarcina nu inseamna doar distractie si cartofi prajiti. Supravegherea greutatii in timpul sarcinii ii protejeaza pe mama si pe copil de nenumarate pericole, printre care si de diabet.

30 minute de miscare zilnice sunt necesare pentru pastrarea tonusului muscular, pentru reducerea durerilor de spate si constipatiei, probleme des acuzate in cursul sarcinii. Mergi pe jos, fa yoga, inoata daca esti incepatoare, sau fa jogging daca aveai acest obicei inainte sa ramai insarcinata. Ai grija insa sa nu te epuizezi.

7. Somn usor

Oboseala in timpul sarcinii ia de obicei pauza in cel de-al doilea trimestru si se intoarce apoi, mai rau, in cel de-al treilea trimestru. De aceea, gravidele au nevoie de cel putin 8-9 ore de somn pe zi. Problema e ca somnul devine dificil din cauza burtii, gravidele gasindu-si cu greu pozitia de odihna in pat.

8. Calmeaza afectiunile comune

Refluxul acid incepe sa deranjeze din ce in ce mai tare, pe masura ce burtica creste. Hipersecretia de progesteron incetineste digestia si slabeste valva ce impiedica acizii din stomac sa ajunga in esofag. Pentru a combate refluxul acid, mananca portii mici si stai drept o ora dupa ce te ridici de la masa. Daca refluxul apare noaptea, pune-ti mai multe perne sub cap.

Carceii la picioare incep si ei sa fie frecventi in al doilea si al treilea trimestru, explicandu-se prin deshidratarea usoara si datorita faptului ca bebelusul apasa pe nervi. Ca masura preventiva, intinde-ti picioarele, dar nu si degetele, caci asta ar putea declansa carcelul. Maseaza-ti picioarele, fa bai fierbinti si pune-ti plasturi termici.

9. Fii zen

9 luni de asteptare pana sa-ti vezi copilul pot parea foarte lungi. Foloseste acest ragaz pentru a medita asupra rolului tau viitor de parinte. Redu stresul la minim. Daca esti atat de stresata la job incat te consuma foarte mult, plangi si esti nelinistita, e timpul sa ceri ajutor. Stresul cronic poate declansa nasteri premature si slabeste sistemul imunitar.

10. Nu exagera

Cand esti insarcinata, viata nu se opreste. Dimpotriva, acum s-ar putea sa ai mai mult timp pentru hobby-uri si pentru lucruri pe care le-ai tot amanat. Vestea buna e ca tinandu-ti mainile si mintea ocupata, nu vei fi atat de stresata gandindu-te la momentul nasterii. Trebuie insa sa stii cand sa te opresti din treaba, oricat de mult ti-ar face placere. Daca incepi sa ametesti, inceteaza orice activitate.

Articole recomandate

Educatia pariorilor-pas cu pas Educatia pariorilor-pas cu pas
Trăim într-o lume în care pasiunea sportului se împletește tot mai mult cu cea a pariurilor sportive. Tot mai mulți oameni, femei și bărbați deopotrivă, vor să simtă mai multă adrenalină urmărind în direct o
Cand este momentul sa duci copilul la psihoterapie Cand este momentul sa duci copilul la psihoterapie
Copilul tau spune mereu NU, este morocanos, nu doarme, refuza sa se joace cu altcineva decat cu tine, nu reuseste sa se adapteze la gradinita, are nevoie de sprijin si suport constant din partea unui adult desi nu mai este bebelus? Sunt cateva dintre problemele care ii duc pe unii parinti la
Insolatia in sarcina: simptome si primele masuri Insolatia in sarcina: simptome si primele masuri
Una dintre cele mai frecvente intrebari pe care un medic specialist obstetrician le primeste in perioada verii din partea pacientelor insarcinate este: pot merge la mare sau la piscina fara a pune in pericol fatul? Raspunsul este da, insa, spre deosebire de o perioada obisnuita, o gravida trebuie
Ce sa-i inveti pe copii in aceasta vara Ce sa-i inveti pe copii in aceasta vara
Timpul pe care copiii tai il vor petrece acasa in vacanta trebuie sa fie folosit in scopuri constructive. Acestia trebuie sa invete mereu, sa descopere lucruri noi si sa nu se plictiseasca nici atunci cand stau acasa cu familia. Nu incerca sa te concentrezi doar pe teorie sau teme, ci scoate-i pe
Cinci lucruri pe care trebuie sa le stii daca urmeaza sa devii mama Cinci lucruri pe care trebuie sa le stii daca urmeaza sa devii mama
A deveni mama este un punct esential in viata oricarei femei. Primele momente impreuna cu copilul iti vor ramane impregnate in memorie pentru intreaga viata. Dar, ai in vedere ca in viata unei mame apar schimbari importante si de multe ori ele pot fi coplesitoare. Adesea, te vei indoi de