Skip to article

Marketingul produselor alimentare destinate copiilor

Obezitatea, ca si problemele grave de sanatate asociate acesteia, reprezinta efectele negative ale stilului de viata propriu societatilor avansate. Din nefericire, acesta a devenit caracteristic si copiilor, in ultimii ani.

Comisia Europeana a adus in discutie in Platforma pentru Dieta, Activitate Fizica si Sanatate, pe care a realizat-o, problema lipsei activitatilor fizice, a sportului, in viata europenilor, in general: "cetatenii Uniunii Europene fac prea putina miscare si consuma prea mult: prea multa energie, prea multe calorii, prea multa grasime, zahar si sare. Principala consecinta este o sustinuta si acuta crestere a ratei supraponderalitatii si obezitatii pe intregul continent. Aceasta crestere este severa in special in cazul copiilor si adolescentilor. "

Prin Codul etic pentru marketingul produselor alimentare destinate copiilor ne obligam sa actionam ferm in directia respectarii unor norme etice generale de marketing al alimentelor consumate de cei mici. Aceste norme trebuie adoptate, voluntar si la nivel national, de catre toti cei care sunt implicati in procesul de promovare a produselor destinate copiilor.

Definitii

Produs reprezinta un bun, un serviciu si/sau o facilitate care este destinata sau care intereseaza, in principal, copiii.

Marketingul produselor alimentare destinate copiilor

Publicitate sau marketing destinat copiilor reprezinta comunicarea targetata pe copii, prin intermediul temei, imaginilor si limbajul folosit.

Copil inseamna orice baiat sau fata, in perioada de la nastere, pana la varsta de 12 ani.

Suport media reprezinta canalul, mijlocul, mediul fizic prin intermediul caruia mesajul sau informatia parcurge distanta de la sursa la destinatar. Suportul media include, dar nu se limiteaza la televiziune, radio, internet, presa scrisa, cinema, publicitate stradala, promotii directe sau orice modalitati de diseminare a informatiei.

Brand este numele si/sau simbolul a carui intentie este aceea de a se identifica perfect cu produsul sau serviciul unei companii.

Zahar adaugat se refera la zaharul obtinut, prin rafinare, din sfecla de zahar sau trestia de zahar. Se mai refera la indulcitori tipici industriei alimentare, cum ar fi siropul de porumb cu concentratie mare de fructoza, care sunt folositi la indulcirea alimentelor si bauturilor prin adaugare in componenta acestora.

Sare se refera la clorura de sodiu.

Permission marketing se refera la o tehnica de marketing care confera operatorului informatii - cheie referitoare la profilul unui consumator, in functie de alegerile facute de acesta.


Principii etice pentru marketingul produselor alimentare si al bauturilor ne-alcoolice pentru copii

La ora actuala, alimentatia zilnica a copiilor se axeaza preponderent pe un regim alimentar cu un exces de calorii, grasimi saturate, grasimi hidrogenate, zahar si sare. De asemenea, copiii consuma prea putine fructe, legume, cereale si vitamine. Prin urmare, ne confruntam cu rate ridicate ale obezitatii, avand complicatiile specifice, si ale bolilor in general.

Alegerile nutritionale, pe care parintii si copiii le fac, depind de numerosi factori. Studiile arata ca unul dintre cei mai importanti este marketingul directionat copiilor. Aceste studii releva faptul ca marketingul atrage atentia copiilor, le influenteaza alegerile si ii incurajeaza sa-si influenteze, la randul lor, parintii, pentru a le cumpara anumite produse.

Cele mai multe regulamente de conduita interna, adoptate voluntar de catre producatori si de cei care sunt implicati in promovare, se concentreaza pe alegerea unor tehnici etice. In egala masura, trebuie sa promovam doar acele alimente si bauturi care prin calitatile lor sunt sanatoase pentru copii.

In acest scop, ghidul adopta urmatorul Criteriu Nutritional Minimal.

Criteriul Nutritional Minimal

BauturiMarketingul produselor alimentare destinate copiilor



Cu valoare nutritiva

- Apa, apa minerala si sifonul, care nu au zahar adaugat
- Bauturi cu cel putin 50% suc natural de fructe sau legume, care nu au zahar adaugat
- Lapte degregresat sau partial degresat, lapte de soia sau de orez, care pot fi cu arome, care nu au zahar adaugat

Cu valoare nutritiva scazuta

- Bauturi racoritoare si ceaiuri indulcite
- Bauturi ce contin mai putin de 50% suc natural de fructe sau legume, care au zahar adaugat
- Bauturi al caror continut de cofeina este mai mare decat o cantitate neglijabila

Alimente

grasimi - sa nu reprezinte peste 35% din totalul de calorii

grasimi saturate si grasimi hidogenate - sa nu reprezinte peste 10% din totalul de calorii

zahar adaugat - sa nu reprezinte mai mult de 35% din gramaj

sare - sub 230 mg/portie la alimente de tip snack, sub 480 mg/portie la alimente de tipul cerealelor, supelor, pastelor faionoase si carnurilor, sub 600 mg/portie la alimente de tipul pizza, sandwich-uri si feluri principale, sub 770 mg/meniu complet.

Principii Etice

- Nu vom promova produse alimentare si ne-alcoolice sau branduri copiilor prescolari (cu varste mai mici de 7 ani).

- Vom efectua activitati de marketing destinate copiilor doar pentru acele produse alimentare si bauturi care indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal, definit in acest cod etic.

- Nu vom promova companii si/sau branduri ale caror produse alimentare sau bauturi ne-alcoolice, in proportie de peste 50%, nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal pe niciun suport media adresat special copiilor, sau o companie a carei audienta preconizata este formata din copii sub 12 ani, in proportie de peste 50%.

- Recunoastem rolul principal pe care parintii il au in deciziile luate de catre copii, fapt pentru care in practicile de marketing nu vom submina autoritatea acestora. Nu vom incuraja sau influenta copiii pentru a-si impune dorintele si preferintele in cumpararea produselor alimentare sau a bauturilor ne-alcoolice.

Marketingul produselor alimentare destinate copiilor


- Pentru suporturile media: televiziune, radio, cinema nu vom face publicitate si/sau promotii acelor produse care nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal in emisiunile, programele sau grilele de programe special concepute pentru copii sau a caror audienta preconizata este, in proportie de peste 50%, alcatuita din copii sub 12 ani.

- Nu vom face reclama produselor care nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal in presa scrisa adresata special copiilor sau acelor parti din presa destinata copiilor.

- Nu vom sponsoriza niciun tip de suporturi media care promoveaza in programele, emisiunile sau materialele destinate copiilor sau a caror audienta preconizata este compusa, in proportie de peste 50% din copii, produse care nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal.

- Nu vom plasa reclame si/sau promotii ale unor produse care nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal, pe pagini de internet sau blog-uri destinate copiilor sau ai caror utlizatori sunt, in proportie de peste 50%, copii sub 12 ani.

- Nu vom face publicitate prin imprimarea unor branduri, logo-uri, nume, imagini ale unor personaje sau personalitati consacrate, reale sau fictive care reprezinta companii ale caror produse, in proportie de peste 50%, nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal.

- Nu vor fi folosite personaje reale si fictive si\\\\\\\\sau celebritati din televiziune, filme, desene animate, jocuri video, sport, muzica, istorie etc, pentru a face reclama, decat pentru produse care indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal.

- Nu vom incorpora nume sau simboluri de produse care nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal sau de branduri ale caror produse, in proportie de peste 50%, nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal, in carti, jucarii si jocuri (inclusiv jocuri electronice, video, pe calculator si pe internet) destinate copiilor sub 12 ani.

- Doar brand-uri de produse care indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal vor putea fi folosite ca sponsori ai unor evenimente sportive, culturale sau scolare pentru copiii sub 12 ani.

- Nu se vor promova produse alimentare care contin si o componenta distractiva sau de joc, care nu indeplinesc Criteriul Nutritional Minimal.


Magor Csibi,
vicepresedinte al Comisiei de Mediu a Parlamentului European

Dan Vlaicu,
presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor

Articole recomandate

Facebook ar putea cenzura postarile anti-vaccinare Facebook ar putea cenzura postarile anti-vaccinare
Reprezentantii Facebook au anuntat ca vor lua masuri in ceea ce priveste raspandirea postarilor anti-vacccinare.  Facebook şi Google au fost atenţionate printr-o scrisoare publică de senatorul american Adam Schiff cu privire la răspândirea curentului anti-vaccinare
Dureri de dinti. Ce sa faci cand te doare maseaua. Cele mai bune remedii naturale Dureri de dinti. Ce sa faci cand te doare maseaua. Cele mai bune remedii naturale
Dureri de dinti. Carii, abcese, plombe cazute, toate acestea pot duce la dureri de masea insuportabile. Iata ce sa faci cand te doare maseaua. Acestea sunt cele mai bune remedii naturale pentru durerile de masea.  1. Ulei de cuisoare Cuisoarele sunt un remediu traditional pentru amortirea
Ce faci ca sa nu-ti mai stea durerea-n gat Ce faci ca sa nu-ti mai stea durerea-n gat
Dupa cateva luni bune in care raceala doar te-a incercat, acum s-a lipit cu adevarat de tine. Nasul ti-e infundat, tusea abia daca te lasa sa lucrezi si sa dormi si, ca “meniul” sa fie complet, te-ai trezit si cu o durere suparatoare in gat. Asa ca, inainte de a porni la drum spre
1 din 2 femei se confrunta cu infectie urinara cel putin o data in viata 1 din 2 femei se confrunta cu infectie urinara cel putin o data in viata
Infectia urinara este una dintre cele mai des intalnite probleme de sanatate care apare in special la femei, peste 50% dintre acestea suferind cel putin o data in viata de infectie urinara. In peste 80% din cazuri, infectia este provocata de bacteria Escherichia coli ( E.coli ) si poate afecta
Simptome ale leucemiei care pot fi foarte usor de confundat cu anemia Simptome ale leucemiei care pot fi foarte usor de confundat cu anemia
Leucemia produce simptome care sunt foarte ușor de confundat cu anemia. Identificarea lor la timp este importantă pentru ca medicul să determine tratamentul corect. Cuvântul cancer produce deja o frică profundă. Asociem cuvântul tumoare cu un set de celule maligne
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda