Skip to article

Preventia cardiovasculara in actualitate. Programe de succes in Europa

In Europa de Vest mortalitatea prin aceste maladii sau bolile de inima a scazut in ultimele decenii.

Presedintele World Heart Federation, Profesor Doctor Pekka Puska, prezent la intalnirea membrilor Forumului National de Preventie cu tema "Preventia cardiovasculara in actualitate. Programe de succes in Europa", organizata de Societatea Romana de Cardiologie, a spus ca in Europa de Vest mortalitatea prin aceste maladii sau bolile de inima a scazut in ultimele decenii datorita faptului ca aici gravitatea factorilor de risc cardiovascular a fost pe deplin inteleasa de populatie ca urmare a programelor de preventie derulate de catre autoritatile implicate.

"Preventia este deosebit de importanta si are un potential uimitor. Programul North Karelia demonstreaza acest lucru. La inceputul programului, Finlanda era tara cu cea mai mare mortalitate din lume in randul barbatilor. Printr-un program care a vizat trei factori: reducerea fumatului, alimentatia si sportul s-au obtinut rezultate remarcabile. Cea mai importanta in cadrul programului a fost schimbarea stilului alimentar, in special a modului de a consuma grasimi. Finlandezii obisnuiau sa consume foarte multe grasimi saturate -unt, carne grasa si lapte gras, acestia trecand la consumul de grasimi nesaturate -uleiuri vegetale, margarina, peste care ajuta la mentinerea colesterolului sub control."

Presedintele Societatii Romane de Cardiologie considera ca adoptarea Declaratiei de la Barcelona reprezinta inca un pas important in lupta de prevenire a bolilor cardiovasculare si anunta ca organizatia pe care o conduce si Ministerul Sanatatii au un program de screening la nivelul medicului de familie, pentru depistarea riscului de boala cardiovasculara, care ar putea fi demarat in 2010.

Cele mai mari pericole pentru boala de inima sunt hipertensiunea arteriala, nivelul crescut al colesterolului rau, fumatul, sedentarismul si comportamentul alimentar nesanatos.


Dieta joaca un rol esential in prevenirea afectiunilor cardiovasculare

In conformitate cu normele institutelor internationale de sanatate si cu studiile recente, pentru o sanatate optima se fac urmatoarele recomandari privind calitatea grasimilor din alimentatie, pentru populatia din intreaga lume, incepand cu varsta de doi ani: grasimile pot asigura pana la 30-35 la suta din aportul zilnic de energie; grasimile saturate nu trebuie sa depaseasca 10 la suta din aportul caloric zilnic; grasimile esentiale polinesaturate (omega 6 si omega 3) trebuie sa contribuie cu 6-10 la suta din aportul caloric zilnic; consumul de grasimi trans nu trebuie sa depaseasca unu la suta din aportul caloric zilnic, iar restul pana la 35 la suta sa fie asigurat de grasimile mononesaturate.

Astfel, pentru a preveni afectiunile cardiovasculare trebuie redus consumul grasimilor saturate si trans, cum sunt untul, branzeturile si laptele grase, carnea grasa sau produsele prajite in grasimi animale. In schimb, acestea ar trebui inlocuite cu produse cu continut scazut de grasimi saturate, dar bogate in grasimi nesaturate si grasimi esentiale polinesaturate. Este vorba despre produse precum uleiurile vegetale de floarea-soarelui, soia, rapita, masline, produsele obtinute din acestea, margarinele tartinabile superioare, maionezele de calitate, fructele, legumele si pestele gras.


Articole recomandate

5 lectii de sanatate pe care le putem invata de la greci 5 lectii de sanatate pe care le putem invata de la greci
Cuvantul dieta provine din Grecia Antica „diaita”, care inseamna „mod de viata”. In Grecia Antica, dieta avea legatura cu sanatatea infloritoare si nu cu slabirea radicala sau incercarea de a ajunge la o anumita conditie fizica. Gatitul si mancatul ar trebui sa fie percepute
Cum reparam avariile produse de soarele/solar in exces Cum reparam avariile produse de soarele/solar in exces
Ana Maria Cazan, Razboinica desemnata „Cea mai frumoasa fata de la Exatlon” este fericita ca a gasit leacul contra „avariilor” serioase produse de soarele dominican in numai cateva luni de expunere. Desi are putin peste 20 de ani, Ana Maria Cazan s-a intors din concurs cu
Simptomele herpesului genital pe care orice femeie trebuie sa le cunoasca Simptomele herpesului genital pe care orice femeie trebuie sa le cunoasca
Herpesul este una dintre cele mai frecvente boli cu transmitere sexuală si poate fi tratat. Este un virus care provoaca rani dureroase atat in zona genitala, cat si la nivelul gurii.  Herpesul este de fapt o colectie de opt virusi diferiti. Desi herpesul va ramane in corp pentru totdeauna
7 alimente care pot adauga ani vietii tale 7 alimente care pot adauga ani vietii tale
Cu cat acumulam mai multa informatie cu atat ne este mai clar ca longevitatea nu inseamna numai mostenire genetica. Sunt o multime de factori care influenteaza calitatea si cantitatea  anilor de viata, precum nutritia, sportul sau somnul. Atunci cand citim in studii despre legatura dintre
Dus dimineata sau seara? Cand este mai bine? Dus dimineata sau seara? Cand este mai bine?
Multe persoane au obiceiul de a face dus dimineata inainte de micul dejun, iar altii dupa cina, inainte de a merge la somn. Intrucat exista opiniii diferite in aceasta privinta si fiecare isi apara pozitia cu privire la cea mai buna ora de a face baie, iata cateva informatii utile, de la
Link-uri recomandate:designer interior onlinedesigner interior bucurestinikydecor.romobilier living preturiclassic interior design
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda