Skip to article

Sedentarismul - cel mai mare dusman al sanatatii

Sedentarismul - cel mai mare dusman al sanatatii
Potrivit statisticilor, femeile sunt mai sedentare decat barbatii, ele jucand mai putine sporturi si avand locuri de munca mai putin active. Sedentarismul ucide in adevaratul sens al cuvantului, prin metodele sale: obezitate, boli de inima, diabet.

Sentinta omului modern, legat de birou

Corpurile noastre au evoluat milioane de ani pentru a face un singur lucru: miscare. Ca fiinte umane, am evoluat pentru a sta in picioare. Dar multumita dezvoltarii tehnologice, internetului si cresterii numarului de ore de munca saptamanale, mediul natural al omului a disparut. Acum traim in era electronicii, in care poti cumpara, plati facturi, castiga bani si intra in contact cu prietenii de pe un scaun, in fata calculatorului. Consecintele acestui trai usor sunt profunde.

Cand stai jos o perioada mare de timp, corpul incetineste metabolismul bazal. Muschii picioarelor nu sunt folositi, circulatia se incetineste si arzi mai putine calorii, cu pana la 50% mai putine.

Iar asta nu e tot. Cu cat te misti mai putin, cu atat corpul foloseste mai putin zahar din sange. Cercetarile arata ca la fiecare doua ore petrecute pe scaun, riscurile de a face diabet cresc cu pana la 7%. Si riscul de boli cardiovasculare creste, deoarece enzimele care descompun trigliceridele se inactiveaza. In schimb se activeaza predispozitia la depresie: cum sangele circula mai putin, hormonii bunei dispozitii ajung in cantitate mai putina la creier.

Statul prelungit pe scaun dauneaza si posturii si coloanei vertebrale. Nu e de mirare ca incidenta durerilor cronice de spate in randul femeilor a crescut de trei ori fata de anii `90.

Si chiar daca faci sport, nu esti imuna. 30 minute de gimnastica pe zi nu pot compensa 8, 9 sau 10 ore de sedentarism. De aceea atat de multe femei se lupta cu obezitatea si colesterolul.

Cercetatorii canadieni au facut un studiu si au ajuns la o concluzie: cu cat stai mai multe ore pe scaun, cu atat ai mai multe sanse sa mori de tanara, indiferent cate ore muncesti la sala.

Solutia = non-exercitiul

Deci daca exercitiile fizice nu constituie solutia, atunci ce? Din fericire, e mai usor decat crezi! Trebuie sa te bazezi pe activitatile zilnice ce nu constituie sport in adevaratul sens al cuvantului. De exemplu: sex, spalat, calcat, dans, urcat pe scari etc. Acestea pot face diferenta intre o persoana obeza si una cu greutate normala.


Cand iti citeste e-mailurile, stai in picioare. Ridica-te la fiecare jumatate de ora, iar daca trebuie sa stai asezata mai mult de atat, ia-ti pauze mai lungi si mai active. Mergi cu colegii la plimbare pentru sedinte de brainstorming.

Uita-te la televizor maxim 2 ore pe zi sau uita-te la ecran din saua bicicletei la care pedalezi.

Vrei sa te convingi de importanta micilor schimbari? Citeste alternativele urmatoare:

Stat pe scaun la birou 83 cal/h - Stat in picioare la birou 115 cal/h
Urcat cu liftul 128 cal - Urcat pe scari 509 cal
Shopping online 98 cal - Shopping in mall 147 cal
Comanzi mancare acasa 96 cal - Gatesti 128 cal
Vorbesti la telefon stand jos 102 cal - Mergi in timp ce vorbesti 147 cal
Ii trimiti e-mail unui coleg 96 cal - Mergi pana la biroul lui 128 cal
Te uiti la televizor 64 cal - Sex 96 cal
Joci un joc stand pe scaun 32 cal - Joci Wii 178 cal

Total: 699 vs. 1448 calorii

Articole recomandate

Cum sa te bucuri de un somn odihnitor Cum sa te bucuri de un somn odihnitor
Un somn bun in timpul noptii este la fel de important ca exercitiile fizice regulate si o dieta sanatoasa. Studiile au aratat ca o calitate slaba a somnului are efecte negative imediate asupra hormonilor si functiilor cerebrale. Mai mult decat atat, poate fi cauza cresterii in greutate si a
Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza? Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza?
Menopauza este un fenomen natural, pe care multe femei îl traversează cu dificultate și care ridică multe întrebări. Trebuie reținut că menopauza, momentul instalării menopauzei, nu apare brusc, fiind precedat de premenopauză și
Studiu: Peste trei sferturi dintre pacientii cu COVID-19 prezinta cel putin un simptom activ la sase luni dupa imbolnavire Studiu: Peste trei sferturi dintre pacientii cu COVID-19 prezinta cel putin un simptom activ la sase luni dupa imbolnavire
Un nou studiu publicat in revista medicală si realizat de savantii chinezi arata ca pacientii cu COVID-19 prezintă cel puțin un simptom activ la șase luni după ce ce s-au îmbolnăvit. Cele mai frecvente simptome care persistă este oboseala sau slăbiciunea
Au aparut primele cazuri de gripa in Romania Au aparut primele cazuri de gripa in Romania
In saptamana 28 decembrie - 3 ianuarie au fost confirmate in tara 15 cazuri de gripa, a anuntat, vineri, Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile. Anul trecut in aceeasi perioada erau 500 de cazuri de grippa.La nivel național, numărul total de cazuri
Infectia cu coronavirus poate sa apara si dupa vaccinare. Cum explica epidemiologii fenomenul Infectia cu coronavirus poate sa apara si dupa vaccinare. Cum explica epidemiologii fenomenul
Dupa vaccinare exista posibilitatea infectarii cu noul coronavirus, sustin medicii epidemiologi. Imunizarea ajuta insa organismul sa lupte cu boala. Astfel, persoanele vaccinate vor suferi o forma mai usoara de Covid-19.  Vaccinul impotriva infectiei cu noul coronavirus ofera imunitate la un