Skip to article

Semipreparatele sunt mai sanatoase decat retetele marilor bucatari?

Un studiu recent a demonstrat ca retetele publicate de marii bucatari, inclusiv Jamie Oliver, contin un numar mult mai mare de calorii decat semipreparatele.

Concluzia ridica unele semne de intrebare la prima vedere: sunt semipreparatele mai sanatoase decat retetele marilor bucatari? Sanatatea se masoara in calorii?


Cercetarea realizata de universitatea NHS Tees and Newcastle din Marea Britanie arata ca emisiunile TV culinare prezinta retete care au un continut caloric mai mare decat cel prezent in semipreparate.

Ambele tipuri de mancaruri, cele prezentate la TV sau in carti ale marilor bucatari si semipreparatele, au un continut caloric mai ridicat decat cel recomandat de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) pentru o alimentatie echilibrata.

Continutul nutritional si sanatatea

La prima vedere, continutul caloric ridicat este legat de probleme ca obezitatea sau riscul ridicat de atac de cord in urma unei diete bogate in colesterol. Studiul nu a luat insa in considerare provenienta ingredientelor sau modul de preparare.

La fel cum vitaminele obtinute din fructe si legume sunt asimilate mai bine decat cele din comprimate, organismul reactioneaza mai bine la ingredientele proaspete fata de cele pline de conservanti.

Rezultatul studiului a fost criticat deoarece datele incomplete sugereaza faptul ca semipreparatele ar putea fi considerate mai sanatoase decat mancarea proaspata, cu un continut mai ridicat de calorii.

Recomandarile OMS

Comparatia continutului caloric obtinut din media a 100 retete alese aleatoriu din fiecare categorie a demonstrat ca si semipreparatele, si retetele bucatarilor de renume au un continut caloric mai ridicat decat recomandarile OMS.

In medie, o portie de semipreparate contine 2.067 calorii, iar retelele marilor bucatari contint 2.530. Acest lucru este evident deoarece prezentatorii emisiunilor culinare folosesc tot mai mult unt si sare la mancaruri.

Au nevoie emisiunile culinare de avertismente pentru telespectatori?

Rezultatul studiului i-a convins pe multi de faptul ca retetele publicate de bucatari vedeta sunt nesanatoase si ar avea chiar nevoie de un avertisment special in acest sens.

Anunturile TV cu privire la excesul de grasime, sare si zahar sunt reluate insa inainte si dupa numeroase emisiuni, astfel incat un alt avertisment special ar putea fi de prisos.

Adaptezi retetele vazute la TV sau citite din carti sau online? Modifici sau adaugi ingredinte in functie de preferintele tale sau le executi doar conform indicatiilor?

Poate cineva manca in fiecare zi doar "meniul Jamie Oliver"?

Cercetarea britanica nu a luat in considerare si imaginea retetelor promovate de bucatarii celebri. De exemplu, obiceiul lui Jamie de a praji carnea si legumele in unt creste continutul caloric si de grasime al retetelor sale, iar telespectatorii inteleg asta.

Putini risca sa se ingrase prea mult cu retetele recomandate de bucatari celebri deoarece recunosc dupa lista de ingrediente un fel de mancare gras. In plus, cartile de bucate ale marilor bucatari contin nenumarate retete de salate si supe, optiuni de baza pentru un meniu echilibrat.

Dincolo de considerentele calorice, o alimentatie echilibrata include ingrediente cat mai proaspete, care nu au fost modificate genetic, si care nu contin conservanti sau coloranti, sustin cei mai multi nutritionisti.

Autor: Iulia Anghel

Articole recomandate

8 SUPER-ALIMENTE pentru cresterea ENERGIEI. Iata cum sa le folosesti! 8 SUPER-ALIMENTE pentru cresterea ENERGIEI. Iata cum sa le folosesti!
Fructele si legumele sunt excelente surse de nutrienti, vitamine, minerale, antioxidanti. Multi dintre acesti nutrienti sunt binecunoscuti pentru efectele lor asupra sanatatii umane. Dintre toate  fructele si legumele, exista 8 super-alimente care contribuie atat la cresterea nivelului de
10 semne pe care le transmite corpul inaintea unui atac de cord 10 semne pe care le transmite corpul inaintea unui atac de cord
Bolile de inima continua sa fie principala cauza de deces atat la barbati, cat si la femei in intreaga lumea. Semnele unui atac de cord pot fi transmise de corp cu mult timp inainte ca acesta sa se produca. Indentificarea acestor semne si intervenirea precoce poate face diferenta intre viata si
Efectele devastatoare ale privarii de somn. Ce se intampla in creier cand nu dormi suficient Efectele devastatoare ale privarii de somn. Ce se intampla in creier cand nu dormi suficient
Atunci cand nu dormi nu doar tu ai de suferit ci si pielea ta, job-ul tau, precum si relatia ta. De ce? Iata ce efecte devastatoare are privarea de somn. Anatomia somnului Nevoia de somn difera de la persoana la persoana, insa adultii au nevoie de cel putin 7 ore de somn pe noapte. Nu doar
Somnul ghidat - terapia miraculoasa marca Bodhie Vik Somnul ghidat - terapia miraculoasa marca Bodhie Vik
Ne petrecem aproape o treime din viata dormind, iar calitatea somnului ne influenteaza starea de bine si sanatatea. Cercetarile au demonstrat ca un somn insuficient poate avea efecte negative nu doar pe termen scurt, cand poate cauza instabilitate emotionala si cresterea nivelului anxietatii, ci si
Pietrele la rinichi: cum pot fi prevenite Pietrele la rinichi: cum pot fi prevenite
Pietrele la rinichi sunt o afectiune foarte frecventa. Sunt bucati solide de materiale multiple care se formeaza in rinichii nostri din cauza mineralelor din urina. Acestea apar de obicei din cauza consumului redus de apa si depunerea de minerale in interiorul rinichilor.  Corpul genereaza