Skip to article

Trecerea la ora de vara - cum te influenteaza?

Trecerea la ora de vara - cum te influenteaza?
Trecerea la ora de vara, care va avea loc duminica, 27 martie, poate avea repercusiuni asupra sanatatii si vigilentei noastre. Potrivit statisticilor, evenimentul este insotit de o crestere a cazurilor de probleme cardiovasculare si de accidente rutiere. Ele se datoreaza dereglarii ritmurilor circadiene.

Ritmurile circadiene ale oamenilor se pot deregla cateva zile in preajma trecerii la ora de vara. Aceasta schimbare a orei poate perturba ceasul biologic al unor hormoni din organism, mai ales pe cel al melatoninei, care are nevoie de o scadere a luminozitatii de aproximativ 2 ore pentru a declansa somnul.

In consecinta, lipsa somnului are tendinta sa scada vigilenta si rapiditatea reflexelor in activitatile zilnice ale oamenilor, influentand astfel si sofatul.

"Este recunoscut faptul ca dupa schimbarea orei are loc o crestere a numarului de accidente, ce dureaza 1-3 zile. Trecerea la ora de vara favorizeaza oboseala si lipsa atentiei la unele persoane", precizeaza Nicolas Cermakian, specialist in ritmuri circadiene la Institutul Universitar de Sanatate Mintala Douglas din Montreal.

In ultimii ani au fost publicate cateva studii pe aceasta tema, ce indica o crestere a numarului de accidente rutiere in ziua de luni de dupa trecerea la ora de vara.

Intr-un alt studiu, autorii indica faptul ca ceasul biologic al corpului uman se adapteaza mai greu la ora de vara decat la ora de iarna.

Schimbarea orei poate avea efecte si asupra sanatatii mintale. Potrivit unui studiu australian, numarul de sinucideri este mai mare in primele saptamani dupa trecerea la ora de vara fata de restul anului.

Ce sunt ritmurile circadiene?

Ritmurile circadiene se refera la evenimentele biologice ale organismului nostru, care se repeta din 24 in 24 de ore. Ele sunt generate in corp si persista chiar si in absenta stimulilor exteriori. Totusi, ritmurile circadiene sunt influentate de mediu, mai ales de lumina. Ele sunt controlate de ceasul biologic situat in creier, la baza hipotalamusului.

Procese controlate de ritmurile circadiene

Ciclul trezire/ somn - determina momentul in care ni se face somn si momentul in care corpul vrea sa se trezeasca.

Temperatura corporala - variaza cu 1oC pe zi. In mod normal, ea are un minim la ora 4 a diminetii si atinge maximul seara.

Secretia hormonilor - melatonina (care favorizeaza somnul), de exemplu, este produsa de la lasarea serii, in timp ce secretia de cortizol si de testosteron (care ajuta la starea de veghe) este maxima dimineata.

Dispozitia - starea de bine este in general la cote minime dimineata devreme, dar se mareste gradual in cursul zilei. Ea atinge punctul culminant la lasarea serii.

Toleranta la durere - este mai ridicata dupa-amiaza. Durerile dentare sunt mai suportabile seara decat dimineata!

Ritmul cardiac, vigilenta si memoria sunt si ele supuse ritmurilor circadiene.


Autor: Nuage

Articole recomandate

Cum scazi febra rapid. Cea mai sigura metoda Cum scazi febra rapid. Cea mai sigura metoda
Febra este o reactie normala a corpului si arata ca organismul nostru lupta cu o infectie. Pentru a evita complicatiile, febra trebuie scazuta in cazul in care depaseste 39 de grade Celsius. Prof. dr. Adrian Streinu-Cercel, managerul Institutului de Boli Infectioase "Matei Bals" a dezvaluit care
Eucaliptul: beneficii pentru aparatul respirator Eucaliptul: beneficii pentru aparatul respirator
Eucaliptul este o planta medicinala recomandata in cazul bolilor care afecteaza tractul respirator, cum ar fi gripa, astmul sau racelile. Exista mai mult de 700 de specii din acest copac, originar din Australia si Tasmania, care este distribuit in toate partile lumii. Datorita capacitatii sale mari
VIDEO Infectia cu coronavirus 3D VIDEO Infectia cu coronavirus 3D
Medicii americani au reusit sa surprinda in imagini 3D plamanii unui barbat in varsta de 50 de ani, care prezenta infectie cu coronavirus. Videoclipul VR al cavitatii sale toracice arata cum se raspandeste in ambii plamani infectia cu coronavirus (culoarea galbena). Cu doar cateva zile inainte de
Cum iti intaresti si protejezi plamanii de infectia cu coronavirus Cum iti intaresti si protejezi plamanii de infectia cu coronavirus
Cea mai buna modalitate de a te proteja de coronavirus, pe langa respectarea masurilor recomandate de Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), este sa ai grija de sanatatea ta generala, astfel incat sistemul tau imunitar sa fie in cele mai bune conditii. COVID-19 afecteaza in principal plamanii si
Simptomele coronavirusului incep lent si se agraveaza rapid, spun medicii Simptomele coronavirusului incep lent si se agraveaza rapid, spun medicii
Pe masura ce noul coronavirus se raspandeste, medicii pot vedea mult mai clar cum se manifesta aceasta boala si cum reactioneaza organismul dupa infectarea cu SARS CoV-2. Cercetarile medicilor au aratat ca pacientii infectati cu coronavirus prezinta mai intai simptome usoare, cum ar fi o tuse