Skip to article

Glucidele - sursa de energie

Ar fi o greseala sa suprimati zaharurile din alimentatia dumneavoastra. La urma urmei, ele constituie o sursa esentiala de energie. Confruntat cu o carenta de glucide, organismul si le extrage din masa musculara; astfel, se pierde din masa musculara slaba si nicidecum din masa grasa de care majoritatea vrem sa scapam.

Glucidele constituie o sursa fundamentala de energie a organismului, in care sunt prezente sub forma glucozei. Sunt indispensabile pentru creier, globule rosii, muschi, rinichi si celelalte organe interne.

Glucidele pot fi stocate in muschi si in ficat sub forma de glicogen, gratie activitatii hormonului numit insulina. Glicogenul este apoi transformat din nou in glucoza sub actiunea unui alt hormon, glucagonul, pentru a elimina celulele atunci cand nevelul zaharului din sange devine insuficient.

Pentru a schematiza, sa spunem ca exista doua categori de zaharuri:

Zaharurile simple sau zaharurile rapide

Sunt usor de recunoscut datorita gustului lor dulce: glucoza, fructoza, galactoza, zaharoza, maltoza si lactoza. Acum cativa ani se credea ca toate aceste zaharuri simple sunt asimilate rapid de organism. Fals! Fructoza de exemplu, trece lent in fluxul sangvin.

Zaharurile complexe sau zaharurile lente

Sunt absorbite lent de organism si deci nu sunt disponibile imediat.

Amidonul: este zaharul lent din alimentatia obisnuita.

Celuloza, este un derivat al glucozei, care se gaseste intr-o serie de alimente, dar care nu poate fi asimilat de ormanism. Ea joaca totusi un rol important in alimentatie, datorita fibrelor ce se gasesc in aceasta.

Unde se gasesc glucidele?

Glucidele - sursa de energie

In legume uscate, cereale, aluaturi si paste, paine;

In legume, indeosebi in morcovi si cartofi;

In lactate, cu exceptia branzeturilor;

In zahar si in dulciuri;

In bauturile dulci.

Glucidele si consumul de energie

Consumarea si digerarea glucidelor presupune un consum energetic pentru organism. Corpul arde calori pentru a transforma zaharurile in substante asimilabile. In ceea ce priveste glucidele, pierderea de energie este cu aproximativ 15%. Mai putin decat pentru proteine, dar mai mult decat pentru lipide.

Indicele glicemic

Medicii au elaborat o noua metoda de clasificare a zaharurilor: masurarea nivelului de zahar in sange (folosit mai ales pentru diabetici). Aceasta valoare este numita indice glicemic. Cu cat indicele este mai mare, cu atat zaharul respectiv trece mai rapid in fluxul sangvin; si invers, cu cat indicele este mai mic, cu atat asimilarea este mai indelunga.

Iata in continuare un tabel care va va ajuta sa va calculati cu aproximatie, indicele glicemic:


Glucide rapide
AlimentIndice glicemic Morcovi 133 Miere 126 Fulgi de porumb 119 Paine alba 100 Paine prajita 99

Glucide semi-lente, semi-rapide
AlimentIndice glicemic Zahar de masa 86
Fulgi de ovaz copti 85 Cartofi 81 Banane 79 Orez 56-83 Mazare 74 Spaghete 64-66 Portocale 66

Glucide lente
AlimentIndice glicemic Linte 30-43
Fasole alba 23-51 Lapte, iaurt 50 Cirese, struguri, grepfruit 32-36 Fructoza 29

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!