Skip to article

Glucidele - sursa de energie

Ar fi o greseala sa suprimati zaharurile din alimentatia dumneavoastra. La urma urmei, ele constituie o sursa esentiala de energie. Confruntat cu o carenta de glucide, organismul si le extrage din masa musculara; astfel, se pierde din masa musculara slaba si nicidecum din masa grasa de care majoritatea vrem sa scapam.

Glucidele constituie o sursa fundamentala de energie a organismului, in care sunt prezente sub forma glucozei. Sunt indispensabile pentru creier, globule rosii, muschi, rinichi si celelalte organe interne.

Glucidele pot fi stocate in muschi si in ficat sub forma de glicogen, gratie activitatii hormonului numit insulina. Glicogenul este apoi transformat din nou in glucoza sub actiunea unui alt hormon, glucagonul, pentru a elimina celulele atunci cand nevelul zaharului din sange devine insuficient.

Pentru a schematiza, sa spunem ca exista doua categori de zaharuri:

Zaharurile simple sau zaharurile rapide

Sunt usor de recunoscut datorita gustului lor dulce: glucoza, fructoza, galactoza, zaharoza, maltoza si lactoza. Acum cativa ani se credea ca toate aceste zaharuri simple sunt asimilate rapid de organism. Fals! Fructoza de exemplu, trece lent in fluxul sangvin.

Zaharurile complexe sau zaharurile lente

Sunt absorbite lent de organism si deci nu sunt disponibile imediat.

Amidonul: este zaharul lent din alimentatia obisnuita.

Celuloza, este un derivat al glucozei, care se gaseste intr-o serie de alimente, dar care nu poate fi asimilat de ormanism. Ea joaca totusi un rol important in alimentatie, datorita fibrelor ce se gasesc in aceasta.

Unde se gasesc glucidele?

Glucidele - sursa de energie

In legume uscate, cereale, aluaturi si paste, paine;

In legume, indeosebi in morcovi si cartofi;

In lactate, cu exceptia branzeturilor;

In zahar si in dulciuri;

In bauturile dulci.

Glucidele si consumul de energie

Consumarea si digerarea glucidelor presupune un consum energetic pentru organism. Corpul arde calori pentru a transforma zaharurile in substante asimilabile. In ceea ce priveste glucidele, pierderea de energie este cu aproximativ 15%. Mai putin decat pentru proteine, dar mai mult decat pentru lipide.

Indicele glicemic

Medicii au elaborat o noua metoda de clasificare a zaharurilor: masurarea nivelului de zahar in sange (folosit mai ales pentru diabetici). Aceasta valoare este numita indice glicemic. Cu cat indicele este mai mare, cu atat zaharul respectiv trece mai rapid in fluxul sangvin; si invers, cu cat indicele este mai mic, cu atat asimilarea este mai indelunga.

Iata in continuare un tabel care va va ajuta sa va calculati cu aproximatie, indicele glicemic:


Glucide rapide
AlimentIndice glicemic Morcovi 133 Miere 126 Fulgi de porumb 119 Paine alba 100 Paine prajita 99

Glucide semi-lente, semi-rapide
AlimentIndice glicemic Zahar de masa 86
Fulgi de ovaz copti 85 Cartofi 81 Banane 79 Orez 56-83 Mazare 74 Spaghete 64-66 Portocale 66

Glucide lente
AlimentIndice glicemic Linte 30-43
Fasole alba 23-51 Lapte, iaurt 50 Cirese, struguri, grepfruit 32-36 Fructoza 29

Articole recomandate

Doctor Amalia Anghel - Melanomul: cancerul care se ascunde intr-o alunita Doctor Amalia Anghel - Melanomul: cancerul care se ascunde intr-o alunita
Mulți dintre noi, am auzit de el, dar puţini știm exact ce reprezintă. Melanomul este cel mai agresiv cancer cutanat. Produce aproximativ 90% din decesele cauzate de  tumorile pielii. Acesta nu afectează doar pielea sau anexele ei (unghiile), ci și alte organe,
8 SUPER-ALIMENTE pentru cresterea ENERGIEI. Iata cum sa le folosesti! 8 SUPER-ALIMENTE pentru cresterea ENERGIEI. Iata cum sa le folosesti!
Fructele si legumele sunt excelente surse de nutrienti, vitamine, minerale, antioxidanti. Multi dintre acesti nutrienti sunt binecunoscuti pentru efectele lor asupra sanatatii umane. Dintre toate  fructele si legumele, exista 8 super-alimente care contribuie atat la cresterea nivelului de
10 semne pe care le transmite corpul inaintea unui atac de cord 10 semne pe care le transmite corpul inaintea unui atac de cord
Bolile de inima continua sa fie principala cauza de deces atat la barbati, cat si la femei in intreaga lumea. Semnele unui atac de cord pot fi transmise de corp cu mult timp inainte ca acesta sa se produca. Indentificarea acestor semne si intervenirea precoce poate face diferenta intre viata si
Efectele devastatoare ale privarii de somn. Ce se intampla in creier cand nu dormi suficient Efectele devastatoare ale privarii de somn. Ce se intampla in creier cand nu dormi suficient
Atunci cand nu dormi nu doar tu ai de suferit ci si pielea ta, job-ul tau, precum si relatia ta. De ce? Iata ce efecte devastatoare are privarea de somn. Anatomia somnului Nevoia de somn difera de la persoana la persoana, insa adultii au nevoie de cel putin 7 ore de somn pe noapte. Nu doar
Somnul ghidat - terapia miraculoasa marca Bodhie Vik Somnul ghidat - terapia miraculoasa marca Bodhie Vik
Ne petrecem aproape o treime din viata dormind, iar calitatea somnului ne influenteaza starea de bine si sanatatea. Cercetarile au demonstrat ca un somn insuficient poate avea efecte negative nu doar pe termen scurt, cand poate cauza instabilitate emotionala si cresterea nivelului anxietatii, ci si