Skip to article

Importanta vitaminei B12

Vitamina B12 face parte din grupul vitaminelor hidrosolubile - se mai numeste si ciancobalamina, si contine cobalt, element vital ce intra in componenta globulelor rosii. Vitamina B12 este rezistenta la caldura si aer, dar este distrusa de lumina, razele ultraviolete si acizi.

Doza zilnica recomandata: 1 - 6 mcg.

Ratiile recomandate variaza de la un specialist la altul. In general se sugereaza 3 mcg pentru adolescenti si adulti (unii specialisti recomanda pana la 6 mcg pe zi), 4 mcg pentru femeile insarcinate, la fel si pentru cele care alapteaza si intre 1-2 mcg pentru copii.

Surse

Vitamina B12 se gaseste doar in alimentele de origine animala: carne - mai ales in ficat, lapte, produse lactate, oua, precum si fructele de mare: crabi, stridii, scoici.

Roluri caracteristici:

Joaca un rol decisiv in buna functionare a sistemului nervos, ajutand la formarea tecii de melanina ce inveleste fibrele nervoase, esentiale pentru transmiterea de impulsuri nervoase in tot corpul. Datorita acestei functii, vitamina B12 constituie un aliat pretios in mentinerea acuitatii simtului tactil si auditiv, in perceptia durerii, in echilibru, ca si pentru sporirea capacitatii de invatare, impiedicarea pierderilor de memorie si pastrare aplombului mental.

Importanta vitaminei B12

Participa la procesul de reinnoire celulara, la sinteza ADN-ului, a fierului, a vitaminei C, a acidului pantotenic, folic si la sinteza vitaminei B15.

Intervine in procesul de maturizare a globulelor rosii, inlaturand astfel oboseala si anemia.

Carenta de vitamina B12

Cand sistemul digestiv este inapt sa absoarba aceasta vitamina, apare un deficit, iar un regim alimentar inadecvat - tipic mai ales pentru vegetarienii convinsi, care nu consuma nici produse lactate, nici oua, poate genera carente de vitamina B12.

De asemenea persoanele in varsta sunt predispuse la deficitul mentionat, care genereaza: palpitatii, slabiciune, pierderea apetitului, memoriei, tulburari de personalitate.

Cercetatorii cred ca exista o legatura intre vitamina B12 si evolutia bolii Alzheimer. O cantitate insuficienta de vitamina B12 ar permite eliminarea unei substante numita homocisteina care, atunci cand depaseste un anumit nivel, devine nociva pentru celulele cerebrale.

In acelasi timp, pe baza proprietatii sale procoagulante, care reprezinta un pericol pentru peretii arterelor, homocisteina ar putea fi legata si de bolile cardiovasculare.

Consumul excesiv de vitamina B12

Pentru ca este eliminata rapid prin urina, nu prezinta nici un risc. Totusi, persoanele asmatice, pot avea dificultati.

Atentie!

Este dificil de stabilit o legatura intre carenta de vitamina B12 si anumite boli, deoarece deficitul se instaleaza lent, in ani de zile.

Consumul terapeutic de vitamina B12 nu este indicat persoanelor bolnave de cancer.

Pentru pacientii care au probleme de asimilare, medicii au recurs la varianta injectabila.

Calciul faciliteaza asimilarea vitaminei B12.

Administrarea intravenoasa a hidrocobalaminei poate contracara efectele otravirii cu cianura.

Adeptii culturismului care nu doresc sa abuzeze de anabolizante steroidice, pot consuma suplimente de vitamina B12, acesta fiind un anabolizant natural.

Asociata altor vitamine din grupa B, vitamina B12, ajuta la reglarea ciclului menstrual.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!