Skip to article

Cateva lucruri pe care ar fi bine sa le facem in noul an, daca vrem sa fim fericiti

Cateva lucruri pe care ar fi bine sa le facem in noul an, daca vrem sa fim fericiti
Motto:"Nu evenimentele ne influenteaza, ci modul in care le interpretam"

Daca in 2013 ne-am simtit uneori depasiti de situatiile de criza, am fost angrenati in proiecte neinteresante, rareori am fost satisfacuti de evolutia relatiilor noastre interpersonale si am devenit in timp poate usor nemultumiti de aprecierea pe care am primit-o la job, acum, iata, a venit momentul sa schimbam ceva.

Specialistii in stiinta fericirii si cercetatorii starii de bine nu recomanda o reteta anume pentru atingerea starii de fericire, insa propun cateva directii principale pe care ar fi preferabil sa le urmarim atunci cand ne "proiectam" o viata cu sens si implinita. Din punct de vedere evolutionist fericirea nu este un scop, ea devine insa un mijloc in atingerea scopului.

Iata cateva principii sanatoase pentru definirea unei vieti fericite pe care am putea sa le adoptam in noul an:

1. Adopta gandirea rationala. Ea are rolul de a mentine asteptarile persoanei in limite realiste, constructive. Gandirea rationala poate fi deopotriva pozitiva sau negativa si reprezinta calea regala spre sanatatea mintala si, de ce nu, spre fericire. Poti gandi rational pozitiv. "Mi-as dori sa reusesc sa-mi finalizez teza de licenta cu nota maxima" sau rational negativ (in circumstante negative de viata e normal sa ai ganduri negative), "Mi-as fi dorit ca mama mea sa nu se fi imbolnavit grav anul acesta, dar acum ca s-a intamplat, fac tot posibilul sa am grija de ea, mentinandu-mi increderea in insanatosire, in medici, in divinitate".

Important este sa gandesti rational, nu irational. Gandirea rationala este chiar mai importanta decat gandirea pozitiva in opinia adeptilor psihoterapiei rational-emotive: Albert Ellis, Windy Dryden, Raymond diGiuseppe.

2. Construieste-ti o viata buna. In opinia lui Martin Seligman, fericirea produsa de satisfacerea dorintelor personale care exprima punctele tari pe care le avem ca indivizi (ex. realizarea unui proiect, daca esti cercetator sau promovarea examenelor cu brio, daca esti student) reprezinta o fateta a fericirii foarte importanta, pentru ca da savoare vietii, ne mentine un nivel al stimei de sine inalt, dar nu este mai importanta decat construirea unei vieti cu sens.

3. Pune primele caramizi la construirea unui sens. Martin Seligman a delimitat conceptual in studiile sale si fericirea produsa de indeplinirea dorintelor transpersonale (ex. norme si valori asumate de noi si comunitate), ceea ce atat in limbaj comun cat si in limbaj filosofic numim viata cu sens.

Constructia sensului este un proces individual asumat de fiecare dintre noi in concordanta cu propriile valori, principii si idealuri. Nevoia de sens este acut resimtita mai ales in societatea actuala, in care standardizarea, urbanizarea, nivelarea genereaza in individ diverse frici, angoase, temeri care ii scad calitatea vietii, ajungand pana la psihopatologie.

Prin construirea unui sens, prin adoptarea unei viziuni, multe dintre temerile si angoasele vietii cotidiene se dizolva intr-un scop mai inalt, punand in umbra neplacerile actuale, mici sau mari.

Mici "trucuri" pentru imbunatatirea vietii de zi cu zi, in noul an:

1. Savureaza fiecare clipa, bucura-te de fiecare moment al zilei! Opreste-te din activitatea de rutina pentru a mirosi o floare, pentru a admira un copac, o imagine frumoasa. Savureaza mirosul unei cafele cu aroma de migdale, bucura-te de prezenta unei persoane dragi sau de vocea ei la telefon.

2. Nu considera banii ca fiind o prioritate pe lista ta. Cu cat te vei gandi mai mult la bani si la modurile de a-i obtine, cu atat vei fi mai trist atunci cand nu vei fi realizat acest lucru. Considera banii nu un scop in sine, ci un mijloc de a ajunge la un scop mai inalt.

3. Evita comparatiile. Incearca sa-ti stabilesti propriile scopuri, concordante cu personalitatea ta, cu sensul pe care incerci sa-l construiesti, cu nevoile tale, cu dorintele tale ardente sau pasiunile tale.

Comparandu-te cu altii, nu faci decit sa trasezi limite imaginare, sa creezi o competitie falsa, neproductiva pentru parcursul tau profesional sau existential. Construieste-ti destinul in pasi mici, cu migala.

4. Fa-ti prieteni noi, mentine relatiile cu cei vechi si cu membrii familiei. Incearca sa ramai in relatii bune cu prietenii de nadejde, nu pierde ocazia sa-ti faci noi prieteni si mai presus de toate, mentine vie relatia cu familia ta apropiata, cu cei care te iubesc neconditionat.

5. Atunci cand iti permiti, daca iti face placere, fa mici cadouri celor dragi.

A darui este un gest de tandrete care nu poate trece neobservat. Generozitatea este una din virtutile celor inzestrati cu delicatete si poate imbraca multe forme.

6. Zambeste chiar si atunci cand nu simti nevoia sa zambesti.

Zambetul natural, deschis si spontan, reprezinta calea cea mai sigura de a ne apropia de ceilalti. Zambetul ofera prilejul primirii unui feed-back pozitiv din partea semenilor nostri, din partea colegilor.

Studii recente de psihoimunologie sau psihologie evolutionista plaseaza zambetul pe unul din primele locuri in dobandirea starii de bine. Inca de la Charles Darwin si William James se stie caexpresiile faciale nu reprezinta numai semnele vizibile ale emotiilor, ci contribuie chiar la crearea lor.

7. Fa sport cat de des poti, inscrie-te la un curs de tango sau salsa. Viata sedentara si munca de birou ne priveaza adesea de bucuria intretinerii unui corp sanatos. Nu precupeti niciun moment de a face putina miscare, chiar daca numai in week-end sau doar in cateva dimineti pe saptamana.

Exercitiile regulate sau dansul ofera ocazia de a interactiona cu alti oameni cu interese similare, iar studii serioase arata ca miscarea este foarte eficienta in tratarea depresiei, ca adjuvant la psihoterapie sau farmacoterapie.

8. Exerseaza umorul ori de cate ori ai ocazia. S-a demonstrat stiintific ca un simt al umorului si o capacitate de autoironie dezvoltate coreleaza pozitiv cu niveluri inalte ale sanatatii mintale.

Asadar, nu scapa nicio ocazie de a-ti folosi umorul, chiar si in situatii de viata tensionate sau stresante, cand ai putea crede ca glumele nu-si au sensul. Dimpotriva, a trata o situatie amenintatoare cu umor sau autoironie denota o capacitate mare de detasare emotionala si capacitatea de a recadra singur importanta evenimentului.

9. Alatura-te unei comunitati culturale, artistice. Acest lucru iti va oferi ocazia de a-ti exersa si celelalte aptitudini cu care te-a inzestrat natura. Este bine cunoscut faptul ca nisarea joburilor din societatea moderna face ca o mare parte din personalitatea noastra sa nu fie implinita prin munca, astfel ca orice hobby are valoare terapeutica. Cu timpul, un hobby exersat cu pasiune poate deveni chiar lucrativ.

10. Invata sa ierti. Functia terapeutica a iertarii este bine-cunoscuta atat psihoterapeutilor, cat si consilierilor pastorali sau duhovnicilor. Iertarea, toleranta, acceptarea sunt conditii necesare unei vieti bune, traite sub auspicii favorabile. Este ca o recunoastere a faptului ca viata in comunitate nu este posibila fara iertarea greselilor.

Daca niciunul din sfaturile de mai sus nu functioneaza si simti ca ai nevoie de un ajutor pentru a trece peste neplacerile prezente sau chiar doresti sa investighezi sensuri mai profunde ale existentei tale, apeleaza cu incredere la specialistii Bellanima, care iti vor oferi cu drag tot sprijinul.

Material realizat cu sprijinul lui Beatrice Popescu, specialist in psihoterapie cognitiv-comportamentala si psihoterapie rational-emotiva in cadrul Centrului Medical Bellanima (www.bellanima.ro), Editor Fondator al Europe's Journal of Psychology (www.ejop.org), Doctorand in filosofie al Universitatii din Bucuresti.

Alte articole despre
depresiesfaturi noul an

Articole recomandate

6 lucruri pe care trebuie sa le faci, daca vrei sa fii fericita in noul an 6 lucruri pe care trebuie sa le faci, daca vrei sa fii fericita in noul an
Cel mai probabil, una dintre dorintele tale principale este sa fii fericita in noul an. Vrei ca anul 2014 sa aduca un zambet permanent pe buzele tale, emotii pozitive si bucurie pura de a trai. Indrazneste sa iti indeplinesti acest vis frumos si incearca sa il transformi in realitate, cu ajutorul
Depresia de dupa Sarbatori, demonstrata stiintific. De ce suntem tristi in prima luni din an Depresia de dupa Sarbatori, demonstrata stiintific. De ce suntem tristi in prima luni din an
Prima luni dupa concediul de Sarbatori poate fi o zi foarte stresanta si deprimanta pentru multi dintre noi.Sa pare ca lipsa de chef si tristetea din prima zi de munca sunt de fapt simptome a ceea ce medicii numesc tulburare sezoniera afectiva, scrie Science Daily.Si vremea rece si mohorata
6 obiceiuri zilnice care-ti cresc nivelul de stres. Scapa de ele daca vrei sa fii fericita! 6 obiceiuri zilnice care-ti cresc nivelul de stres. Scapa de ele daca vrei sa fii fericita!
Esti prima care ajunge la serviciu si ultima care stinge lumina. In plus de asta, te straduiesti sa faci fata cat mai bine indatoririilor de iubita, sotie sau fiica. Ti-ai dori ca viata ta sa fie altfel, mult mai linistita si cu mult mai putin stresanta.Desi nu o faci intentionat, de multe ori
7 lucruri simple pe care barbatii le vor intr-o relatie. E atat de usor sa-l faci fericit! 7 lucruri simple pe care barbatii le vor intr-o relatie. E atat de usor sa-l faci fericit!
Oricat de tentata ai fi sa crezi ca barbatii sunt obsedati doar de sex si de mancare intr-o relatie, se pare ca adevarul este cu totul altul. Dorintele lor pentru ca o relatie sa fie perfecta sunt atat de banale, incat rareori le poti identifica, desi se afla chiar in fata ta. Iata 7 lucruri simple