Skip to article

Cum sa invingi melancolia de iarna. Depresia sezoniera nu trebuie sa-ti strice cheful de viata!

Cum sa invingi melancolia de iarna. Depresia sezoniera nu trebuie sa-ti strice cheful de viata!
Te-ai trezit vreodata intr-o dimineata cetoasa de ianuarie secatuita de energie, cu dorinta intensa de a mai ramine o ora in pat, ca sa poti sorbi cu nesat o ceasca de ciocolata fierbinte si cu gandul ascuns de a fi lasata in pace, rumegandu-ti melancolia intre cearsafuri?

Ai simtit ca drumul pana la serviciu sau la facultate devine un traseu aproape imposibil? Ca ti-ai dori sa raspunda altcineva la telefonul care suna continuu? Daca da, inseamna ca te-ai intalnit cu melancolia de iarna.

Depresia sau melancolia de iarna are si un nume printre psihologii clinicieni, psihoterapeuti si psihiatri: tulburare afectiva sezoniera.

Partea buna ar fi ca in general apare numai in anumite perioade, indeosebi cele friguroase, si nu trebuie sa te ingrijorezi ca va persista tot timpul anului.

Melancolia de iarna este cunoscuta in mediile de specialitate ca o tulburare afectiva in care oamenii cu o sanatate mentala normala in majoritatea anului experimenteaza simptomele depresiei.

Ele pot fi usor recunoscute: dificultate dimineata la trezire, tendinta de a dormi mult si a te supraalimenta, pofta exagerata pentru carbohidrati, lipsa energiei, dificultate in concentrarea asupra indeplinirii sarcinilor, izolare de prieteni, familie si activitati sociale, absenta placerii in activitatile curente, o stare continua de pesimism.

Alteori apar si insomnia, iritabilitatea, scaderea apetitului. In multe cazuri aceste simtome pot fi intalnite izolat sau grupate, cu cat sunt mai multe, cu atat devine mai dificila lupta cu aceasta conditie.

Sfaturi pentru ameliorarea simptomelor:

1. Creste expunerea la soare, pune biroul langa o fereastra, o oglinda sau langa o planta.

2. Lasa lumina soarelui in casa, nu trage perdelele, desfiinteaza jaluzelele numai pe timpul iernii.

3. Incearca exercitii fizice usoare, intr-un mediu luminos, cald si placut (o sala de fitness, gym)

4. Alimenteaza-te sanatos, cu multe vitamine, sucuri naturale de fructe proaspete si salate.

5. Mergi in vacanta de iarna in locuri calde si insorite sau chiar in statiuni montane, unde sa practici un sport de iarna (patinaj, schi).

6. Nu uita de Omega-3 care se gaseste in peste sau uleiul de peste. Exista studii care sugereaza ca populatiile care consuma mult peste, Japonia sau Islanda, au rate mai mici ale tulburarii sezoniere afective.

Daca aceste sfaturi nu sunt suficiente si starea ta persista, ai putea face cateva lucuri utile inainte de intalnirea cu un specialist :

* Inregistreaza-ti simptomele, astfel incat sa ii poti povesti specialistului cu exactitate starea ta (lipsa de energie, tristetea, etc)

* Noteaza cateva informatii despre patternul depresiei, cand anume incepe, cat timp tine, in ce perioada a zilei se inrautateste sau devine mai suportabila (dimineata, seara, etc)

* Noteaza fiecare factor stresant sau schimbare din viata pe care ai experimentat-o recent.

* Intocmeste o lista cu toate medicamentele pe care le iei, incluzand vitaminele sau suplimentele alimentare.

* Noteaza intrebarile pe care doresti sa le adresezi medicului sau psihoterapeutului.

Material realizat cu sprijinul lui Beatrice Popescu, psihoterapeut de orientare cognitiv-comportamentala si rational-emotiva in cadrul Centrului Medical Bellanima ( www.bellanima.ro ), Editor Fondator al Europe's Journal of Psychology (www.ejop.org), Doctorand in filosofie al Universitatii din Bucuresti.

Articole recomandate

Cauze surprinzatoare ale depresiei Cauze surprinzatoare ale depresiei
Depresia este una dintre cele mai intalnite boli ale secolului XXI. Anual, mii de persoane se confrunta cu un nivel crescut de stres, agravat de numerosi factori externi sau interni.FumatulFumatul este in stransa legatura cu depresia si stresul, iar persoanele care trec prin momente tensionate sunt
Depresia de sarbatori si obligatia de a fi fericit. Tu cum te simti in aceasta perioada? Depresia de sarbatori si obligatia de a fi fericit. Tu cum te simti in aceasta perioada?
Luna decembrie este asociata in mintea tuturor cu sarbatorile de iarna - Craciunul, cadourile, casele decorate, copiii imbujorati de fericirea implinirii dorintelor, masa plina de bunatati.Nimic din cele de mai sus nu pare a fi asociat firesc cu tristetea, indoiala, depresia. Si totusi, un numar
Depresia de dupa Sarbatori, demonstrata stiintific. De ce suntem tristi in prima luni din an Depresia de dupa Sarbatori, demonstrata stiintific. De ce suntem tristi in prima luni din an
Prima luni dupa concediul de Sarbatori poate fi o zi foarte stresanta si deprimanta pentru multi dintre noi.Sa pare ca lipsa de chef si tristetea din prima zi de munca sunt de fapt simptome a ceea ce medicii numesc tulburare sezoniera afectiva, scrie Science Daily.Si vremea rece si mohorata