Skip to article

Cum sa traiesti mai bine cu perfectionismul

Tot ceea ce intreprinzi trebuie sa fie facut perfect? Iti fixezi toate obiectivele foarte sus, chiar de neatins? Aceste atitudini tradeaza, fara indoiala, o tendinta spre perfectionism. Este imposibil sa traiesti sanatos cu aceasta trasatura de personalitate. Dusa la extrem, ea poate deveni nesanatoasa si sa dauneze bunei dispozitii sau chiar anturajului.

Semnele sunt diferite de la o persoana la alta. Aceste trasaturi se pot manifesta in diferite domenii: la locul de munca, in relatiile cu ceilalti sau chiar in sarcinile cotidiene. Perfectionismul devine nesanatos atunci cand persoana este incapabila sa se adapteze la criteriile de performanta pe care si le impune, astfel:

isi impune un stres suplimentar pentru a atinge perfectiunea;
nu experimenteaza nicio placere, ci doar o insatisfactie constanta;
devine prea dura cu sine insasi
ajunge la concluzia ca tot e gresit, din moment ce nu este perfect;
intarzie mereu deoarece vrea sa iasa totul perfect;
evita sa faca anumite lucruri sau le amana, din cauza fricii de a esua;
se indoieste mereu de performantele proprii.

Potrivit studiilor, persoanele care prezinta simptomele perfectionismului sunt mai expuse riscului de a manifesta tulburari psihologice, cum ar fi depresia, anxietatea generalizata sau tulburari obsesiv-compulsive. Perfectionistul patologic simte o insatisfactie perpetua si o presiune constanta pe care si-o impune singur.

Solutii?

Cum sa traiesti mai bine cu perfectionismul

Cum poate un perfectionist sa iasa din cercul vicios al perfectiunii exagerate? Cu cat obiectivele sale sunt mai inalte, cu atat sunt mai greu de atins. Aceasta situatie devine din ce in ce mai devalorizanta si persoana va compensa cerand si mai mult de la ea insasi. Dar este posibil sa-si recastige respectul de sine.

Adesea, perfectionistii uita scopul a ceea ce fac. Ideea este sa ajunga sa gaseasca placere in ceea ce fac, sa imblanzeasca propriile reguli pentru a le face mai realiste si a uita de scopul final, acela de a reusi cu orice pret. Un ajutor psihologic poate fi necesar pentru a modifica perceptiile si a fixa obiective ce se pot atinge.

Iata cateva strategii pentru a trai mai bine cu perfectionismul:

realizarea ca acest obicei poate cauza suferinta;

fixarea de mici obiective in scopul schimbarii;

recunoasterea faptului ca exista un evantai de posibilitati intre "rateu" si "perfect" si ca situatiile nu necesita intotdeauna acelasi grad de perfectiune;

remarcarea faptului ca putini oameni vad perfectiunea muncii noastre sau sunt constienti de toate eforturile depuse (nimeni nu ne cere sa depunem atata efort);

invatarea imperfectiunii, prin observarea ca nu exista consecinte grave (exista multe avantaje ale lucrurilor bine facute, dar fara sa fie perfecte);

apelarea la ajutorul unui psiholog, la nevoie.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!