Skip to article

Scapa de fobia de zbor

De la un sentiment de rau la stomac la panica pura atunci cand parasesti solul, teama de zbor afecteaza 1 din 4 oameni. Statistic, zborul este una din cele mai sigure metode de a calatori (dupa autobuz si metrou), dar se poate transforma intr-un cosmar pentru multi dintre noi. Iata cateva explicatii si trucuri pentru a invinge fobia de zbor.

Intelege motivele din spatele fricii

Evenimente dramatice
Orice, de la o scena dintr-un film de actiune, un documentar despre accidente aviatice, evenimentele de la 11 septembrie sau gandul de a fii la mii de metri desupra solului, poate contribui la declansarea fobiei de zbor.

O amintire neplacuta
Poate ai avut o experienta neplacuta ultima data cand ai zburat: turbulente, intarzieri multiple, verificari de securitate care te-au facut sa te simti agitata etc. Toate te pot face sa nu-ti mai doresti sa te urci intr-un avion din nou.

Logica deformata
In capul tau, ecuatia e simpla: avion = foarte greu = imposibil sa zboare. Psihologii mentioneaza chiar persoane care se gandesc ca zborul rezulta din ceva supranatural, precum extraterestrii.

Teama din spatele fricii
Adesea, o teama cu simptome evidente, precum frica de zbor, poate masca o teama reala, mai adanca.

Claustrofobie sau agorafobie
Prima este o teama de spatii inchise (cabina) iar cealalta este o teama de spatii deschise (cerul).

Pierderea controlului
Psihologii numesc persoanele care sunt frustrate pentru ca nu pot controla un avion daca ceva ar merge gresit, "cei care vor sa ia deciziile".

Cum sa invingi teama

Inainte de a decola

Masuri holiste
Oamenii care sufera de o fobie reala care ii paralizeaza si este practic un handicap, ar trebui sa ia in considerare hipnoterapia, psihoterapia sau terapia comportamentala pentru a-i ajuta sa determine cauzele fricii lor si sa gaseasca solutiile potrivite.

Un curs
Unele companii ofera cursuri care implica: explicarea felului in care functioneaza zborul si ce sunt turbulentele, discutii pentru a calma teama de prapusire, seminarii de relaxare tinute de experti, sesiuni de intrebare si raspuns si un zbor scurt.

Nu te stresa
Invata sa-ti tii in frau stresul si anxietatea in modul in care ti se potriveste cel mai mult si fa-ti exercitiile in ziua in care ai programat zborul.

Medicatie anti-anxietate
Doctorul iti poate prescrie anumite anxiolitice pentru a te ajuta sa te calmezi in timpul zborului. Acestea insa nu vor vindeca teama definitiv. Si tine minte ca consumul de alcool inaintea sau in timpul zborului poate creste anxietatea.

In ziua zborului
Soseste devreme pentru a putea alege locul in care te vei aseza. Mergi in centrul avionului pentru a nu resimti atat de rau efectele turbulentelor sau alege un loc la fereastra daca vrei sa vezi afara. Nu sta in dreptul aripilor sau motoarelor pentru a nu petrece intregul zbor cu ochii la ele in cautarea unor eventuale stricaciuni.


In avion

Inainte de decolare
Le poti spune insotitorilor de zbor ca te simti anxioasa. Uneori, daca o spui cu voce tare te poate ajuta sa te mai calmezi. O data ce ai luat loc pe scaun, uita-te in jur si obisnuieste-te cu mediul. Pentru a-ti ocupa mintea, citeste, vorbeste cu persoana de langa tine, concentreaza-te asupra unei integrame etc.

In timpul decolarii
Acesta este cel mai temul moment, fara nici un motiv. Numai 28% dintre accidente se intampla in timpul decolarii. Totusi, zgomotul motorului, luminile si golul in stomac cand te ridici de la sol pot fi coplesitoare. Pune-ti increderea in tehnologie si pilot. Stie ceea ce face, la fel ca dentistul sau doctorul tau.

In zbor
O data ce avionul este trecut pe pilot automat, teama in general se diminueaza. Cu toate astea, turbulentele te pot deranja. Dar nu sunt cu mult diferite de ceea ce simti intr-o masina pe un drum accidentat. Sunt deranjante, dat nu periculoase.

In timpul aterizarii
Poate fi la fel de temuta ca si decolarea. Tine minte, tremuratul atunci cand avionul trece printre nori si zgomotul facut de avion in timp ce se lasa spre pamant sunt perfect normale, si poti incepe sa zambesti pentru ca zborul s-a terminat.


Articole recomandate

Cum scapi de raceala in 24 de ore - cel mai bun remediu natural Cum scapi de raceala in 24 de ore - cel mai bun remediu natural
In perioada de iarna, cazurile de raceala si gripa cresc simtitor. Simptomele lor sunt suparatoare si nu te lasa sa iti desfasori activitatile cotidiene. Nas infundat sau flux nazal prea abundent, dureri in gat, disconfort muscular si febra sunt principalele simptome ale racelii sau gripei. 
Un ingredient pe zi pentru un Craciun sanatos Un ingredient pe zi pentru un Craciun sanatos
Vanilie de Bourbon, scortisoara, unt de arahide, miere de anason – sunt doar cateva dintre ingredientele preferate in luna decembrie, arata datele Vegis.ro , magazin online de produse bio si naturiste. Acestea arata ca romanii sunt tot mai atrasi de un stil de viata sanatos, mai ales de
STUDIU Sa dormi mult la sfarsit de saptamana este o necesitate, nu un moft STUDIU Sa dormi mult la sfarsit de saptamana este o necesitate, nu un moft
Odihna insuficienta poate dauna sanatatii. Lipsa somnului poate afecta memoria si poate cauza probleme de concentrare, iar in timp efectele se pot agrava si pot provoca tensiune arteriala ridicata, diabet si risc crescut de boli de inima. Din fericire, un studiu publicat in Journal of Sleep
Supa de gaina. Beneficii pentru sanatate Supa de gaina. Beneficii pentru sanatate
Multi dintre noi am copilarit supa de gaina, iar parintii si bunicii gaseau argumente cat mai convingatoare pentru noi. Acum stim, insa, ca supa de gaina este o solutie ideala atat pentru a te  incalzi pe timp de iarna, cat si pentru a obtine nutrientii necesari. Supa de gaina este una dintre
MENOPAUZA. Cum calmezi simptomele. Metode de prevenire naturala a instalarii menopauzei MENOPAUZA. Cum calmezi simptomele. Metode de prevenire naturala a instalarii menopauzei
Asa cum aparitia menstruatiei reprezinta renasterea femeii luna de luna, menopauza inseamna nasterea femeii intr-o alta faza a vietii ei. De obicei, femeile se neaga in aceasta perioada, se  resping, se abandoneaza pe sine. In realitate, insa, este perioada intelepciunii, a binecuvantarii.
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda