Skip to article

Cum sa te bucuri de un somn odihnitor

Cum sa te bucuri de un somn odihnitor
Un somn bun in timpul noptii este la fel de important ca exercitiile fizice regulate si o dieta sanatoasa. Studiile au aratat ca o calitate slaba a somnului are efecte negative imediate asupra hormonilor si functiilor cerebrale. Mai mult decat atat, poate fi cauza cresterii in greutate si a imbolnavirilor.

La polul opus, un somn odihnitor favorizeaza adoptarea unor obiceiuri alimentare sanatoase, implementarea unui program de activitati benefice, cresterea nivelului de performanta si dezvoltarea unui stil de viata sanatos.

In ultimii ani, atat calitatea, cat si cantitatea somnului au scazut si tot mai multi oameni nu au parte de odihna optima. In timpul noptii, adultii au nevoie de cel putin opt ore de somn.

Iata cateva masuri pe care le poti lua pentru a imbunatati calitatea somnului in timpul noptii:

Creeaza un spatiu confortabil

Confortul este important in multe aspecte ale vietii, inclusiv in ceea ce priveste odihna. Pentru a te bucura de un somn bun, creeaza-ti un spatiu de odihna confortabil. Foloseste lenjerie de calitate, din materiale moi, placute la atingere. Alege o saltea care sa poata fi ajustata conform nevoilor tale si o perna conceputa pentru a se adapta oricarei pozitii de dormit. Este foarte important ca in timpul noptii corpul sa se relaxeze, de aceea atat salteaua, cat si perna trebuie sa iti sustina coloana vertebrala in pozitia naturala, sa fie confortabile si flexibile.

Controleaza expunerea la lumina

Organismul uman functioneaza dupa un „ceas natural“, numit ritm circadian, care afecteaza ritmul organismului uman si influenteaza somnul. Ceasul intern este localizat in partea din creier numita hipotalamus, care este conectata de fotoreceptorii din tot corpul, printre care si retina. Acestia sunt responsabili de sincronizarea ceasului intern cu lumina pe care o absorbi in timpul zilei.

Expunerea la lumina naturala sau la lumina alba te ajuta sa iti mentii ritmul circadian sanatos. Ai mai multa energie in timpul zilei si te poti bucura de un somn odihnitor si de durata in timpul noptii. Un studiu realizat de cercetatorii de la Cornell University a aratat ca, in cazul persoanelor care sufera de insomnie, calitatea somnului in timpul noptii s-a imbunatatit semnificativ dupa expunerea la lumina puternica in timpul zilei.

Pe de alta parte, este important sa reduci expunerea la lumina in timpul noptii. Lumina albastra, provenita de la dispozitivele electronice, poate afecta calitatea somnului.

Nu manca tarziu in noapte

Un alt factor care poate afecta calitatea somnului este alimentatia. Oamenii de stiinta au realizat mai multe studii in privinta obiceiurilor de consum alimentar inainte de a merge la culcare. O cercetare arata ca o gustare bogata in carbohidrati, consumata cu patru ore inainte de a merge la culcare, i-a ajutat pe oameni sa adoarma mai repede. Este important sa nu mananci aproape de ora de culcare, ci sa lasi sa treaca cel putin doua ore intre cele doua activitati. Pe de alta parte, consumul de alcool poate afecta calitatea somnului, in aceeasi masura in care cafeaua joaca un rol important in procesul de odihna.

Calitatea somnului poate fi influentata de mai multi factori: de la temperatura, lumina, perna si saltea pana la alimentatie, dieta si sport. Pentru a te bucura de un somn odihnitor in timpul noptii este esential sa iti stabilesti un program, respectiv sa mergi la culcare si sa te trezesti la aceleasi ore, sa faci exercitii fizice in mod constant, sa urmezi o dieta sanatoasa si sa acorzi o atentie deosebita ambiantei din camera.

Sursa foto: fizkes/ Shutterstock

Articole recomandate

Avertisment dur din partea unui epidemiolog roman privind noua varianta supermutanta a coronavirusului: "Va fi dezastru" Avertisment dur din partea unui epidemiolog roman privind noua varianta supermutanta a coronavirusului: "Va fi dezastru"
Epidemiologul Emilian Imbri vine cu un avertisment dur dupa ce specialistii din intreaga lume au intrat in alerta dupa depistarea noii tulpini de coronavirus din Africa de Sud. Medicul avertizeaza ca aceasta noua varianta este foarte periculoasa. De asemenea, specialistul este de parere ca va
De ce unele persoane nu se imbolnavesc niciodata de COVID, chiar daca stau in preajma persoanelor infectate De ce unele persoane nu se imbolnavesc niciodata de COVID, chiar daca stau in preajma persoanelor infectate
Anumite persoane nu se imbolnavesc niciodata de Covid, chiar daca stau in preajma persoanelor infectate. Oamenii de stiinta au analizat acest aspect si au aflat raspunsul. Cercetatorii au descoperit care este explicatia in acest caz. Potrivit cercetarilor facute, aceste persoane au o memorie imuna
Psihoterapeut, da sau ba? Ai nevoie, dar ai si prejudecati. Daniel Ivan te poate ajuta Psihoterapeut, da sau ba? Ai nevoie, dar ai si prejudecati. Daniel Ivan te poate ajuta
Viata este un amalgam de sentimente, de trairi si experiente. Partea mai putin placuta este ca nu toate sunt placute, unele pot fi chiar traumatizante. Poate ca divortul parintilor te-a afectat foarte mult, poate ca au existat violente in familie sau poate chiar tu ai trecut la randul tau prin
Ce inseamna daca un ou are pete sau umflaturi pe coaja! Il mai poti consuma? Ce inseamna daca un ou are pete sau umflaturi pe coaja! Il mai poti consuma?
Consumul de ouă ajută la reducerea colesterolului, la scăderea riscului de boli de inimă și conțin proteine de calitate, fiind în același timp sărace în calorii. Unele oua au insa pete sau umflaturi pe coaja, iar multe persoane se intreaba ce
Implant de par la Dr. Felix Hair Implant - subiect tabu despre care unii au nevoie sa stie Implant de par la Dr. Felix Hair Implant - subiect tabu despre care unii au nevoie sa stie
Povestea tineretii fara batranetii nu se aplica in realitate. Sunt intr-adevar moduri prin care putem tine in frau semnele imbatranii precoce. Femeile mai au la indemana si diverse trucuri cosmetice si estetice prin care pot pacali varsta. Cu toate acestea, imbatranirea este etapa fireasca in viata