Skip to article

Sfaturi pentru a trece mai usor peste sindromul premenstrual

Sfaturi pentru a trece mai usor peste sindromul premenstrual
Am decis sa scriu acest material gandindu-ma ca asa cum mi se intampla mie si multora dintre pacientele mele si tie ti se intampla in fiecare luna sa intri in "furtuna" care ne face noua si celor din jurul nostru viata mai dificila, "furtuna" denumita in termeni medicali sindrom premenstrual.

Sindromul premenstrual implica o varietate de simptome fizice, psihice si comportamentale care sunt legate de ciclul menstrual. Conform definitiilor, simptomele se declanseaza cu aproximativ 2 saptamani inainte de declansarea menstruatiei, in asa numita faza luteala a ciclului menstrual. Intensitatea simptomelor dvine maxima cu 3-4 zile inainte de menstruatie si se calmeaza in urmatoarele 2-3 zile dupa declansarea fluxului menstrual.

Cred ca este important sa stii ca acest sindrom afecteaza aproximativ 30% dintre noi femeile si ca afectiunea poate fi extrem de invalidanta punandu-ne in incapacitatea de a ne desfasura activitatile curente. Forma extrema a sindromului premenstrual este cunoscuta sub denumirea de sindrom disforic premenstrual si afecteaza intre 3 si 8 % dintre noi.

">dismirell


Aminteam anterior despre faza luteala a ciclului menstrual.Trebuie sa stii ca aceasta faza survine imediat dupa ce un ovul este eliberat de catre ovar si dureaza din ziua 14 pana in ziua 28 a ciclului menstrual. In timpul fazei luteale, sub actiunea hormonilor ovarieni mucoasa uterina se ingroasa si devine spongioasa.

Concomitent este eliberat si un ovul care daca este fecundat se va implanta la nivelul mucoasei uterine unde se va dezvolta avand ca rezultat, dupa 9 luni, aparitia unui copil.

Trebuie sa stii ca in aceasta faza luteala a ciclului menstrual nivelul progesteronului - hormon sexual produs de catre ovare - creste in vreme ce nivelul estrogenului - de asemenea hormon sintetizat de catre ovare - scade. Aceasta crestere a progesteronului este responsabila de aparitia simptomelor specifice sindromului premenstrual.

Este important sa intelegem ca aceste variatii ciclice ale progesteronului si estrogenului influenteaza nivelul unei substante, numita serotonina, care are roluri multiple in organism printre care si modularea sensibilitatii la durere si starea de dispozitie. In fapt in perioada luteala s-a constatat ca nivelul de serotonina scade avand ca rezultat aparitia de stari depresive, accentuarea sensibilitatii la durere.

Simptome frecvent intalnite:

- Balonarea este un simptom comun si frecvent intalnit. Este posibil ca in aceasta perioada, ca rezultat al afectarii functiei renale sa apara edeme (ai sentimental ca esti umflata) si sa iei in greutate. Nu trebuie sa ne panicam si nici nu trebuie sa ne lasam coplesite de emotii negative. Fenomenul este tranzitor si se datoreaza retentiei (acumularii de apa) in tesuturi.
- Cresterea sensibilitatii la durere si modificarile starii de dispozitie cum ar fi:anxietate,iritabilitate,depresie,stari confuzive,insomnia, modificari bruste ale dispozitiei.
- Modificari comportamentale cum ar fi: nevoia de a consuma dulciuri, cresterea consumului de alimente, cresterea sensibilitatii olfactive, modificari ale tolerantei la alcool.
- Dureri de cap, palpitatii, senzatie de oboseala, sensibilitate dureroasa si senzatie de tumefiere a sanilor, constipatie sau diaree.

Cred ca, daca ti se intampla si tie asa cum mi se intampla mie, te regasesti in aceste simptome in acea perioada a ciclului menstrual.
Unul dintre motivele pentru care am scris acest articol este acela de a-ti transmite sa nu iti fie "jena" sa povestesti medicului tau despre toate aceste simptome si sa ii ceri sa te ajute. Sindromul premenstrual face parte din viata noastra a femeilor si nu trebuie sa avem retineri sa vorbim despre aceste lucruri.

Ce iti recomand ca si tratament

Schimba-ti comportamentul alimentar:

- Mananca de mai multe ori pe zi cantitati mai mici de alimente pentru a reduce senzatia de balonare.
- Redu aportul de sare pentru a preveni retentia de lichide
- Nu uita sa consumi fructe, legume si cereale pe cat posibil integrale.
- Evita fumatul, consumul de cafea si alcool.

- Simptome precum oboseala si starile depresive pot fi ameliorate facand zilnic 30 minute de miscare.
- Respecta-ti programul de somn si evita suprasolicitarile fizice.
- Iata cateva dintre produsele si remediile complementare cele mai des folosite pentru ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual:

Produse care te ajuta sa treci cu usurinta peste aceasta perioada

Magneziul - Suplimentarea zilnica cu 300 mg de magneziu poate reduce retentia de lichide, sensibilitatea sanilor si balonarile actionand asupra receptorilor serotoninergici, regleaza sinteza si eliberarea oxidului nitric si a mediatorilor implicati in reactiile inflamatorii si a altor receptori si neurotransmitatori implicati in aparitia hemicraniei.
Vitamina B6 - intervine in controlul nivelului de hormoni steroizi si al nivelului prolactinei. Reduce simptomele dureroase.
Vitamina E- Aceasta vitamina, luata in doza de 400 unitati internationale (UI) poate reduce simptome precum crampele si sensibilitatea sanilor.
Extractul de Agnus Castus - actioneaza selectiv asupra receptorilor D2 dopaminergici, de la nivelul glandei pituitare, inhiband secretia de prolactina si echilibreaza raportul estrogen/progesteron cu efecte positive asupra tulburarilor psihice si somatice.

Personal recomand pacientelor mele si bineinteles eu insami folosesc un produs, pe care l-am descoperit intamplator, cu rezultate foarte bune. Se numeste DISMIRELL Probabil ca te vei intreba de ce il recomand. In primul rand pentru ca l-am incercat, mai intai eu insami si apoi pacientele mele. Rezultatele sunt foarte bune. In al doilea rand pentru ca regasesc intr-un singur produs mai multi compusi care sunt indicati pentru reducerea simptomelor sindromului premenstrual. In al treilea rand si nu neaparat in ultimul rand pentru ca este comod de administrat - o singura data pe zi, un singur produs si nu o "mana" de pilule.

Dr.Rodica Negrea

Articole recomandate

Cum sa te bucuri de un somn odihnitor Cum sa te bucuri de un somn odihnitor
Un somn bun in timpul noptii este la fel de important ca exercitiile fizice regulate si o dieta sanatoasa. Studiile au aratat ca o calitate slaba a somnului are efecte negative imediate asupra hormonilor si functiilor cerebrale. Mai mult decat atat, poate fi cauza cresterii in greutate si a
Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza? Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza?
Menopauza este un fenomen natural, pe care multe femei îl traversează cu dificultate și care ridică multe întrebări. Trebuie reținut că menopauza, momentul instalării menopauzei, nu apare brusc, fiind precedat de premenopauză și
Studiu: Peste trei sferturi dintre pacientii cu COVID-19 prezinta cel putin un simptom activ la sase luni dupa imbolnavire Studiu: Peste trei sferturi dintre pacientii cu COVID-19 prezinta cel putin un simptom activ la sase luni dupa imbolnavire
Un nou studiu publicat in revista medicală si realizat de savantii chinezi arata ca pacientii cu COVID-19 prezintă cel puțin un simptom activ la șase luni după ce ce s-au îmbolnăvit. Cele mai frecvente simptome care persistă este oboseala sau slăbiciunea
Au aparut primele cazuri de gripa in Romania Au aparut primele cazuri de gripa in Romania
In saptamana 28 decembrie - 3 ianuarie au fost confirmate in tara 15 cazuri de gripa, a anuntat, vineri, Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile. Anul trecut in aceeasi perioada erau 500 de cazuri de grippa.La nivel național, numărul total de cazuri
Infectia cu coronavirus poate sa apara si dupa vaccinare. Cum explica epidemiologii fenomenul Infectia cu coronavirus poate sa apara si dupa vaccinare. Cum explica epidemiologii fenomenul
Dupa vaccinare exista posibilitatea infectarii cu noul coronavirus, sustin medicii epidemiologi. Imunizarea ajuta insa organismul sa lupte cu boala. Astfel, persoanele vaccinate vor suferi o forma mai usoara de Covid-19.  Vaccinul impotriva infectiei cu noul coronavirus ofera imunitate la un