Skip to article

De ce nu este bine sa dormim prea mult sau prea putin?

De ce nu este bine sa dormim prea mult sau prea putin?
Cand faci ochi dimineata din cauza alarmei de la telefon, exista doua posibilitati: ori esti odihnita, ori nu.

Ce influenteaza mai exact starea ta de dupa somn? Exista asemanari la fiecare dintre noi, sau difera de la persoana la persoana? De cat somn avem nevoie pentru a fi cu adevarat odihniti?


Cat de mult dormim?

Acum sute de ani, oamenii dormeau in medie, circa 8 sau 9 ore pe noapte. Astazi, este clar ca totul s-a schimbat. Intr-o lume dominata de internet, telefoane mobile, termene limita, criza economica si stres continuu, nimeni nu mai acorda destul timp somnului.

Potrivit National Sleep Foundation (NSF), o organizatie non-guvernamentala din Statele Unite, peste 20% dintre americani au dormit in medie sase ore pe noapte sau mai putin, in 2010, comparativ cu doar 13% in 2001. In acelasi sondaj se arata ca 28% dintre americani dorm opt sau mai multe ore pe noapte, fata de 38% in 2001. Sondajul s-a realizat telefonic si s-a bazat pe raspunsurile a peste 1000 de oameni.

Problemele provocate de lipsa somnului

Majoritatea studiilor recente arata faptul ca lipsa unui somn normal duce la serioase probleme de sanatate. Iata cateva dintre consecintele negative asociate cu lipsa somnului.

- cresterea riscului accidentelor auto
- cresterea riscului aparitiei diabetului si al bolilor de inima.
- cresterea apetitului, care duce la cresterea in greutate
- cresterea riscului aparitiei problemelor psihice, printre care depresia sau abuzul de anumite substante.
- scaderea atentiei, a reactilor la diferiti stimuli si dificultatea in amintirea informatiilor noi.

Cu aceste dovezi clare, sfatul oamenilor de stiinta este sa dormim cat mai mult? Din pacate nu: un alt studiu a evidentiat faptul ca un somn de lunga durata (mai mult de 9 ore) poate provoca la randul sau boli serioase. Raspunsul este undeva la mijloc.

De cate ore de somn avem nevoie?

Chiar daca nu exista o cifra exacta, NFS recomanda celor mai multi dintre adulti sa doarma intre 7 si 9 ore pe noapte. Abaterile deasupra sau dedesubtul acestor limite vor influenta aparitia unor probleme de sanatate, cel putin pentru unii dintre noi. De asemenea, durata somnului sanatos se schimba odata cu varsta, cu recomandarea ca bebelusii sa doarma intre 10 si 18 ore pe zi. Expertii insa avertizeaza ca aceste studii nu trebuie luate ca pe o regula de aur, ci mai mult ca pe una generala, deoarece oamenii de stiinta nu au putut indica ceva exact.

Motivul? Nevoile fiecaruia difera. Genetica, cat si mediul inconjurator vor juca un rol enorm in determinarea gradului de prospetime pe care il are fiecare dupa somn.

Articole recomandate

Ce trebuie sa faci dupa vaccinarea anti-Covid. Recomandarile specialistilor Ce trebuie sa faci dupa vaccinarea anti-Covid. Recomandarile specialistilor
Centrul pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor din Statele Unite (CDC) recomandă persoanelor care s-au vaccinat anti-Covid sa consulte medicul de familie in cazul in care resimt durere sau disconfort dupa imunizare.  De asemenea, in cazul in care apare durerea la locul injectarii,
Tratament naturist cu cel mai puternic produs antibacterian natural, mierea de Manuka de la www.ManukaShop.ro Tratament naturist cu cel mai puternic produs antibacterian natural, mierea de Manuka de la www.ManukaShop.ro
Aceasta miere de manuka (Manuka honey) este o miere raw , care contine o substanta completa naturala si extrem de benefica pentru sanatate respectiv methylglyoxal . Mierea de Manuka este produsa in Noua Zeelanda din arborele de Manuka, Leptospermum Scoparium. Compania Manuka Health este unul din
Oamenii de stiinta au reusit sa faca soareci paralizati sa mearga din nou Oamenii de stiinta au reusit sa faca soareci paralizati sa mearga din nou
Oamenii de stiinta din Germania au reusit sa faca soareci paralizati sa mearga din nou. Paralizia acestora animale a fost cauzata de leziuni ale coloanei vertebrale.  Cercetatorii nemti au reusit sa restabileasca o legatura neuronala care era pana acum considerata ireparabila. Tratamentul s-a
Cum sa te bucuri de un somn odihnitor Cum sa te bucuri de un somn odihnitor
Un somn bun in timpul noptii este la fel de important ca exercitiile fizice regulate si o dieta sanatoasa. Studiile au aratat ca o calitate slaba a somnului are efecte negative imediate asupra hormonilor si functiilor cerebrale. Mai mult decat atat, poate fi cauza cresterii in greutate si a
Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza? Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza?
Menopauza este un fenomen natural, pe care multe femei îl traversează cu dificultate și care ridică multe întrebări. Trebuie reținut că menopauza, momentul instalării menopauzei, nu apare brusc, fiind precedat de premenopauză și