Skip to article

Meditatia, remediu eficient impotriva nefericirii

Meditatia, remediu eficient impotriva nefericirii
Conform cercetatorilor de la Universitatea Harvard (SUA), mintea noastra este "plecata" minim 47% din timpul cat suntem treji, exceptie facand perioadele cand facem sex.

Altfel spus, atentia noastra este la altceva decat la activitatea pe care o intreprindem la un anumit moment, desi de cele mai multe ori nici macar nu realizam acest lucru.

Mai mult decat atat, aceiasi cercetatori, Matthew A. Killingsworth and Daniel T. Gilbert, afirma intr-un studiu publicat in prestigioasa revista Science ca aceasta lipsa de concentrare pe activitatile pe care le intreprindem reprezinta si una dintre sursele principale ale starii de nefericire pe care multi dintre noi o simtim adeseori:

"Mintea umana are obiceiul sa rataceasca si aceasta minte ratacitoare este nefericita," au spus Killingsworth and Gilbert. "Abilitatea de a ne gandi la ceva ce nu se intampla acum este un proces cognitiv care vine la pachet cu un cost emotional."

Cercetatorii de la Harvard afirma chiar ca procentul de timp in care mintea noastra nu este concentrata pe activitatea specifica pe care o desfasuram la momentul respectiv reprezinta o modalitate exacta de predictie a nivelului de fericire al oamenilor: "...durata de timp in care mintea paraseste prezentul si rataceste este o modalitatea mai exacta de predictie a gradului de fericire decat activitatile pe care le derulam"

Acesti cercetatori se alatura unui numar din ce in ce mai mare de savanti din diferitele discipline grupate un jurul conceptului de neuro-stiinte, care ofera ca si solutie pentru aceasta lipsa cronica de atentie cu care ne confruntam un remediu ieftin, sigur si cu multiple efecte secundare pozitive: MEDITATIA.

Cum functioneaza meditatia?
Majoritatea dintre noi nu realizam ca mintea noastra gandeste in permanenta si ne indeparteaza de realitatea prezenta. Ceea ce numim practica meditatiei este, de fapt, efortul de a dezvolta in mod constient capacitatea noastra de a fi in momentul prezent atat la nivel fizic, cat si mental. Exista multa tipuri de meditatie, una dintre cele mai accesibile si mai usor de experimentat fiind asa-numita meditatie cu concentrarea pe respiratie , cunoscuta si sub numele de mindfulness meditation sau vipassana.

Meditatia cu focus pe respiratie consta in antrenarea mintii, in special a atentiei si a vointei, astfel incat sa putem pleca de la nivelul superficial al constiintei catre nivelurile cele mai profunde. Putem spune ca meditatia este pentru minte ceea ce fitness-ul este pentru corp: un mod de a ne mentine in forma, astfel incat sa ne apropiem de idealul exprimat de dictonul latinesc Mens sana in corpore sano.

Meditatia nu e religie
O idee gresita care este destul de raspandita este aceea ca meditatia presupune trecerea la o alta religie sau cale spirituala decat cea pe o persoana o are la un moment dat. Aceasta intelegere gresita isi are originea in faptul ca cele mai eficiente tehnici meditative, care si-au dovedit eficacitatea de peste 2500 ani, isi au originea in Asia, fiind de cele mai multe ori predate de maestrii spirituali budisti sau de exponenti ale marilor scoli de yoga.

A spune insa ca pentru a invata si practica meditatia trebuie sa te "convertesti" e ca si cum ai spune ca pentru a studia artele martiale extrem-orientale trebuie sa treci la alta religie. Comparatia nu este deloc intamplatoare, pentru faptul ca, la fel ca si tehnicile meditative, majoritatea artelor martiale atat de populare azi in Occident isi au originea si au fost popularizate de calugari-luptatori, faimoasa manastire Shaolin din China fiind unul dintre "leaganele" budismului Zen.

Meditatia ce foloseste ca obiect de concentrare respiratia este azi recomandata de nenumarati medici si psihologi, datorita efectelor benefice dovedite pe care le are prin reducerea stresului si prin dezvoltarea capacitatii de control a durerii (fie ea fizica sau emotionala)

Meditatia este asadar o tehnica ce poate fi incorporata in viata de zi cu zi, indiferent de profesie, etnie, rasa sau cale spirituala aleasa. Ea este un proces activ prin care ne putem aduce un plus de calm si echilibru in vietile noastre, reprezinta un timp oferit noua insine in care invatam sa traim din ce in ce mai mult in prezent.

Unde poti practica meditatia?
Unul dintre putinele locuri din Bucuresti unde poti incerca practica meditatiei intr-un cadru adecvat si sub indrumarea unor oameni care s-au format la randul lor cu maestrii autentici, este Centrul Seeds for Happiness (www.seedsforhappiness.ro). Aici au loc sedinte de meditatie in fiecare seara de miercuri intre orele 19:00 si 20:00, fiind bine-veniti atat meditatorii experimentati care doresc sa mediteze in grup, cat si cei curiosi sa afle mai multe si sa experimenteze.

In plus, ca parte a actiunilor intreprinse de Centrul Seeds for Happiness pentru promovarea acestei cai de crestere a nivelului personal de fericire, in fiecare dimineata a lunii mai 2011 au loc sedinte matinale de meditatie intre 07.15 si 08.00 am. La acestea sunt asteptati toti cei interesati sa practice meditatia, intr-un cadru linistit si primitor, indiferent de nivelul de experienta.

Si, pentru a face accesul si mai usor, intrarea este libera, donatiile catre Centru fiind oricand bine-venite (Seeds for Happiness fiind o asociatie neguvernamentala si non-profit, care se finanteaza doar din donatii si sponsorizari).

Asadar, aceia dintre voi care vreti sa fiti mai atenti, mai prezenti si mai fericiti, sunteti asteptati la Centrul Seeds for Happiness din Bucuresti, str. Fabrica de Chibrituri nr 16, sector 4 (chiar langa autogara Filaret, in imediata vecinatate a parcului Carol). Pentru detalii, scrieti la info@seedsforhappiness.ro

Informatii suplimentare despre efectele benefice ale meditatiei
Meditatia ii ajuta pe cei care o practica sa isi creasca capacitatea de concentrare si atentia.

Capacitatea de concentrare este cruciala pentru aproape toate aspectele vietii - de procesul de invatare, pana la obligatiile pe care le avem de indeplinit in fiecare zi sau deciziile pe care e nevoie sa le luam.

Meditatia ne ajuta sa avem un mult mai bun control al emotiilor negative
Un alt studiu realizat in cadrul experimentului Shamatha a concluzionat ca meditatia are un rol important asupra vietii emotionale, pentru ca participantii la cercetare au devenit mai putin anxiosi, constienti de propriile trairi si capabili sa le controleze.

Articole recomandate

Oamenii de stiinta au reusit sa faca soareci paralizati sa mearga din nou Oamenii de stiinta au reusit sa faca soareci paralizati sa mearga din nou
Oamenii de stiinta din Germania au reusit sa faca soareci paralizati sa mearga din nou. Paralizia acestora animale a fost cauzata de leziuni ale coloanei vertebrale.  Cercetatorii nemti au reusit sa restabileasca o legatura neuronala care era pana acum considerata ireparabila. Tratamentul s-a
Cum sa te bucuri de un somn odihnitor Cum sa te bucuri de un somn odihnitor
Un somn bun in timpul noptii este la fel de important ca exercitiile fizice regulate si o dieta sanatoasa. Studiile au aratat ca o calitate slaba a somnului are efecte negative imediate asupra hormonilor si functiilor cerebrale. Mai mult decat atat, poate fi cauza cresterii in greutate si a
Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza? Stiti care este diferenta dintre premenopauza si perimenopauza?
Menopauza este un fenomen natural, pe care multe femei îl traversează cu dificultate și care ridică multe întrebări. Trebuie reținut că menopauza, momentul instalării menopauzei, nu apare brusc, fiind precedat de premenopauză și
Studiu: Peste trei sferturi dintre pacientii cu COVID-19 prezinta cel putin un simptom activ la sase luni dupa imbolnavire Studiu: Peste trei sferturi dintre pacientii cu COVID-19 prezinta cel putin un simptom activ la sase luni dupa imbolnavire
Un nou studiu publicat in revista medicală si realizat de savantii chinezi arata ca pacientii cu COVID-19 prezintă cel puțin un simptom activ la șase luni după ce ce s-au îmbolnăvit. Cele mai frecvente simptome care persistă este oboseala sau slăbiciunea
Au aparut primele cazuri de gripa in Romania Au aparut primele cazuri de gripa in Romania
In saptamana 28 decembrie - 3 ianuarie au fost confirmate in tara 15 cazuri de gripa, a anuntat, vineri, Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile. Anul trecut in aceeasi perioada erau 500 de cazuri de grippa.La nivel național, numărul total de cazuri