Skip to article

Antioxidantii

Antioxidantii
Antioxidantii sunt substante chimice care neutralizeaza substante periculoase, numite radicali liberi (de oxigen), substante instabile care ataca permanent si vatameaza membranele celulelor, prin aceasta putand chiar vicia materialul genetic al celulelor, erodandu-le functionarea normala si uneori chiar distrugandu-le - iar de aici incepe starea de boala.

Prezenta lor este fireasca in timpul metabolismului normal - contribuie la distrugerea bacteriilor si virusilor care invadeaza organismul, dar ii primim si prin respiratie din fumul de tigara, aer poluat, substante toxice din apa si aer si prin intermediul alimentelor, in special al celor grase.

Procesele metabolice care contribuie la producerea de energie fizica sau intelectuala suplimentara, prin oxigenare intensa si arderi sporite, favorizeaza implicit cresterea de radicali liberi de oxigen.

Toate organele si tesuturile sunt supuse agresiunii radicalilor, dar creierul este cel mai atacat - e compus in proportie de 50% grasime, lucreaza tot timpul si are nevoie de aflux mare de oxigen si sange.

Metaforic vorbind, fiecare clipa a existentei este un dans elegant intre viata si moarte - al radicalilor liberi si al antioxidantilor...

Atuni cand radicalii liberi conduc dansul, lumea stiintifica vorbeste despre "stres oxidativ", insa o armata de antioxidanti bine dotata si activa va limita pagubele produse de radicalii liberi de oxigen.

Antioxidantii nu lucreaza decat in echipe `mici`, bine sincronizate si in permanenta `comunicare`, cand unul este distrus il resuresciteaza imediat ceilalti antioxidanti.
Cand antioxidantii conduc dansul atunci suntem sanatosi, fericiti, stralucim si emanam siguranta, echilibru.

De unde luam antioxidantii?

Fructele si legumele sunt pline de antioxidanti; luand vitamine antioxidante, ele va vor proteja organismul de efectele negative ale radicalilor liberi, si implicit de bolile ce decurg din atacul acestora .

Fructe si legume superantioxidante, in ordinea descrescatoara a puterii lor:
prune uscate, coacaze negre, mure, afine, capsuni, zmeura, stafide, avocado, struguri albi, cirese, kiwi, portocale, grapefruit roz, banane, mere, caise, piersici, spanac, broccoli, conopida, fasole verde, rosii, varza de Bruxelles, mazare, telina, dovlecei, castraveti, etc.

ATENTIE !
? prunele uscate si stafidele prin pierderea apei devin mai concentrate in antioxidanti, dar aduc si riscul unor calorii suplimentare ? de ex: o cana de coacaze negre va aduc 82 cal, iar 7 buc prune uscate 140 cal.

? Adaugarea de fructe si legume antioxidate in alimentatia dvs nu sporeste la nesfarsit capacitatea antioxidanta, ea difera de la individ la individ, in functie de o multitudine de factori, inclusiv genetici.

? Mancand 300g de spanac proaspat, capacitatea antioxidanta in corp creste mai mult decat daca ati lua 125g vit C; 250g capsuni valoreaza mai mult decat doua pahare de 150ml vin rosu.

? Jumatate de cana de coacaze negre pe zi si creierul dvs va intineri, va pastrati memoria.

? Rosiile, pasta de tomate, sosul de rosii si rosiile in bulion vor ajuta memoria femeilor la batranete deoarece sunt o sursa de licopen, un atioxidant puternic. Si pepenele verde, grape-fruit-ul roz sunt mici surse de licopen.

? Ceaiul negru sau verde - sub forma de frunze (dar nu cel instant sau imbuteliat), este o sursa uimitoare de antioxidanti ? doua cesti pe zi- minimizeaza temuta "preoxidare a lipidelor".

? Ciocolata amaruie ? este sursa de antioxidanti si buna dispozitie, cu mai putine calorii ca celelalte forme de ciocolata.

? Vinul rosu, baut cu moderatie, este sursa de antioxidanti, protejeaza vasele sanguine ? creste HDL si stimuleaza estrogenul ? si el un antioxidant.

? Rreduceti consumul zilnic de calorii la 1600, femei si 1800 la barbati cu activitate preponderemt statica.

? COFEINA poate fi daunatoare pentru creier cand consumul ei este mare ( creeaza incordare, anxietate, dureri de cap, nervozitate, stare de slabiciune, indispozite, lipsa de energie )

Articole recomandate

Cum sa te protejezi de canicula Cum sa te protejezi de canicula
In aceste zile, Romania se confrunta cu temperaturi caniculare . Caldura excesiva genereaza disconfort, insa temperaturile foarte ridicate pot crea probleme grave, ba pot duce chiar si la pierderea de vieti omenesti. Printre efectele nedorite se numara deshidratatea, care poate cauza sete,
Crampe musculare din cauza caldurii? Afla cum sa le faci fata Crampe musculare din cauza caldurii? Afla cum sa le faci fata
Crampele musculare cauzate de caldura sunt dureroase. Muschii pot contracta in mod involuntar. Crampele cauzate de caldura pot aparea in timp ce faci sport sau muncesti intr-un mediu fierbinte timp indelungat. Astfel de crampe musculare implica muschii care sunt folositi in timpul muncii grele ca
Alunitele au potential malign. Urmareste-le in orice anotimp! Alunitele au potential malign. Urmareste-le in orice anotimp!
Indiferent de anotimp, chiar dacă aţi stat sau nu recent la soare, este bine să urmăriţi starea aluniţelor. A apărut vreuna nouă, vi se pare că s-a modificat forma alteia sau pur şi simplu vi se pare altfel, sau este dureroasă? Un simplu
Cum castigi liniste sufleteasca si cum poti tine stresul sub control Cum castigi liniste sufleteasca si cum poti tine stresul sub control
Linistea sufleteasca este sentimentul de pace interioara pe care il ai atunci cand le stii pe toate sub control si in buna regula. Uneori, vorbim despre aceasta liniste interioara ca fiind o stare opusa stresului si anxietatii. Omul modern – supus mereu presiunilor cotidiene – este,
Patru pasi pentru a pregati eficient pielea pentru plaja Patru pasi pentru a pregati eficient pielea pentru plaja
Daca inca nu ai inceput sa iti pregatesti pielea pentru soarele verii si viitoarea vacanta, nu este timpul pierdut. Si nu este vorba numai de tratamente cosmetice, ci si de ingrijirea din interior. Astfel, vei avea o piele sanatoasa, iar bronzul tau va tine mai mult. Iata patru solutii naturale pe