Skip to article

Laptele - sursa de sanatate pentru seniori

Dupa varsta de 50 de ani, laptele ramane cea mai valoroasa si mai eficienta sursa de calciu dar si de proteine, vitamine si minerale, usor de digerat.

Aportul, digestia si absorbtia substantelor nutritive sunt influentate negativ de imbatranire, apetitul scade iar sinteza de enzime e si ea deficitara.




Acum, mai mult ca oricand, organismul beneficiaza de prezenta laptelui in dieta deoarece:

1. Proteinele din lapte au calitate inalta si contin toti aminoacizii esentiali (care nu pot fi sintetizati si trebuie adusi din alimentatie). Pe langa faptul ca sunt usor de digerat, proteinele din lapte regleaza digestia si cresc imunitatea. Laptele si derivatele lui pot acoperi minim 30% din necesarul proteic zilnic.

2. In lapte sunt prezente toate mineralele necesare vietii, in proportii optime, usor de absorbit si eficient utilizate in organism. Lactoza (zaharul din lapte) potenteaza absorbtia calciului in timp ce proteinele din lapte cresc absorbtia majoritatii mineralelor.

3. La seniori productia de acid gastric este deficitara, fapt care determina malabsorbtia multor vitamine si favorizeaza proliferarea florei bacteriene intestinale. Laptele compenseaza acest inconvenient, vitaminele din lapte fiind legate de proteine speciale care le protejeaza de bacteriile intestinale si le prelungesc contactul cu mucoasa digestiva pentru a fi absorbite. In concluzie, consumul regulat de lapte previne carentele de vitamina B12 si acid folic, deci combate anemia la batrani. Laptele contine in mod natural vitamina D cu rol esential in fixarea calciului in oase.

4. Laptele si derivatele lui contin multa apa si sunt usor de consumat chiar si de persoanele cu probleme de dentitie de aceea laptele este o sursa optima de hidratare pentru varstnici.

5. Lactoza, zaharul din lapte, are o putere de indulcire de 6 ori mai mica decat zaharoza (zaharul clasic) si nu declanseaza secretie de insulina. Laptele este prin urmare o sursa de glucide recomandata persoanelor cu diabet, iar lactoza are efect favorabil asupra florei intestinale (efect probiotic) imbunatatind digestia si imunitatea.

Laptele si osteoporoza

La seniori, se accentueaza pierderea de masa osoasa, acest fenomen fiind mai accentuat la femei odata cu menopauza. Din aceasta cauza necesarul de calciu creste dupa 55 de ani la 1200mg/zi, adica 3-4 portii de lactate pe zi.

Laptele - sursa de sanatate pentru seniori

Din pacate doar 50% dintre femei si 75% dintre barbati reusesc sa acopere prin alimentatie aceste nevoi, iar aportul scazut de calciu se asociaza cu afectiuni severe: osteoporoza, hipertensiune, cancer. 75% dintre femeile peste 55 de ani au un bilant calcic negativ si nu consuma nici macar doua treimi din doza zilnica de calciu.

Osteoporoza este o afectiune care se manifesta in a doua jumatate a vietii, dar originea ei este in copilarie si adolescenta, adica in perioada de crestere a scheletului si de formare a masei osoase.

Femeile peste 50 de ani care au baut in tinerete mai putin de 1 pahar de lapte pe zi vor avea densitatea osoasa scazuta si un risc dublu de a face fracturi.

Solutia? Orice varsta ati avea, incercati sa consumati regulat trei portii de lactate pe zi.

Afla mai multe pe www.treipezi.ro sau pe facebook.com/TreiPeZi

Daca vrei sa afli mai multe despre Doza Zilnica de Lactate, intra in pagina DZL !

Autor: dr. Mihaela Bilic

Articole recomandate

Intre ce ore functioneaza cel mai bine organele corpului uman Intre ce ore functioneaza cel mai bine organele corpului uman
Totul in jurul nostru se reteta ciclic: secundele, minutele, orele, zilele, anii, anotimpurile, somnul, respiratia, bataile inimii. Viata e formata  dintr-o intreaga gama de cicluri care creeaza o adevarata simfonie. Daca reusim sa mentinem un ritm corect in interiorul si in afara noastra,
ZMEURUL - un aliat al femeii de la pubertate la menopauza ZMEURUL - un aliat al femeii de la pubertate la menopauza
Probleme la nivelul aparatului genital feminin pot să apară încă de la pubertate, care poate fi precoce sau întârziată. Ulterior în viața femeii, frecvent apar tulburările de ciclu menstrual, iar sindromul premenstrual este deseori dificil de
Cum ne ingrijim sanatatea cu migdale si suc de aloe vera? Cum ne ingrijim sanatatea cu migdale si suc de aloe vera?
Întreținerea sănătății ar trebui să facă parte din obiceiurile noastre zilnice, deoarece poate fi considerată singura bogăție a noastră. De cele mai multe ori ne gândim la starea sănătății doar atunci când se
Laptisorul de matca - sursa remediilor pentru sanatate Laptisorul de matca - sursa remediilor pentru sanatate
In cunostintele majoritatii oamenilor, produsele apicole benefice se rezuma aproximativ la mierea de albine si propolis. Stupul de albine are parte de organizare, astfel in cadrul unei colonii de albine mierea reprezinta doar produsul muncii zilnice. Pe langa miere si propolis ce este utilizat cu
12 obiceiuri care DISTRUG creierul uman. Elimina-le IMEDIAT din rutina ta! 12 obiceiuri care DISTRUG creierul uman. Elimina-le IMEDIAT din rutina ta!
Creierul uman este distrus de aceste obiceiuri! Fara sa-ti dai seama, anumite lucruri pe care le faci zilnic iti erodeaza creierul si capacitatea lui de a functiona la cote optime. Astfel, iti reduci capacitatile cognitive si, odata cu avansarea in varsta, pot aparea tulburari degenerative. Iata 12
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda