Skip to article

Daniela Zeca: Nimeni nu e interesat de cultura imediat ce deschide ochii

In aceasta toamna, Daniela Zeca-Buzura va lansa `Istoria romantata a unui safari`, o minunata radiografie a Magrebului de astazi. Cartea subliniaza prin intermediul unei povesti de dragoste scurte si intense diferentele dintre lumea occidentala si cea orientala. Departe de a fi o idila, romanul, cu accente ironice si parodice, este vizual ca un film si incitant ca orice poveste de viata spusa cu naturalete, dar si cu febra indragostitului.

1. Cum se impaca postul de director al TVR Cultural cu cel de scriitoare?

Cata vreme timp de 9 ani nu am publicat nicio carte de beletristica, se poate spune ca n-am fost decat o scriitoare ascunsa si nu un autor de proza, in adevaratul sens al cuvantului. Asadar, nu a existat o rivalitate intre directorul TVR Cultural si scriitoarea Daniela Zeca, iar in momentul de fata, dupa o experienta de cinci ani de manageriat, cele doua ipostaze pot sa se impace foarte bine.

2. In ultimul deceniu ati lasat literatura la o parte si v-ati axat mai mult pe jurnalism si televiziune. Ce v-a determinat acum sa scrieti "Istoria romantata a unui safari"?

Din nefericire, in peisajul mediatic autohton exista foarte putini teoreticieni veritabili ai fenomenului televiziune. Intr-un fel, e ca la medicina si la fotbal: toata lumea crede ca se pricepe. In ce ma priveste, am "ucenicit" noua ani din viata mea profesionala, m-am comparat si m-am intalnit continuu cu omologi ai mei europeni si nu numai, am studiat si am scris, asa incat abia de pot spune ca sunt convinsa de ceea ce afirm in privinta jurnalismului de televiziune. Asa a si fost pariul cu mine (de altfel riscant si de neinteles pentru multi): nu se pot face bine mai multe lucruri deodata, incat timp de 10 ani m-am dedicat in intregime altei profesii. Acum pot sa va marturisesc ca am trait permanent intr-o angoasa din ce in ce mai chinuitoare. In viata mea secreta ma consideram prozatoare, scriam acasa, noptile, ca sa "nu-mi pierd mana", dar ma ingrozeam totodata ca lumea ma uitase ca autor de literatura. Sper ca am reusit sa regasesc drumul…

3. Cat de pregnanta este amprenta jurnalistului si a managerului de post TV si cat cea a scriitorului de literatura, in acest roman?

Romanul nu are nimic de a face cu existenta mea diurna, de manager ori de jurnalist. Acestea din urma mi-au tinut treaza curiozitatea, mi-au dat exercitiul autodisciplinei si, poate, un fel de acuitate a ochiului, pentru ca am scris un roman foarte vizual. In rest, cartea este o poveste de dragoste, un roman exotic din epoca post-rasiala Obama, o istorie palpitanta si imposibila a doua lumi - europeana si araba - care incearca sa se intalneasca.

4. V-ati simtit descumpanita de audienta TVR Cultural? V-a facut, macar pentru o clipa, sa priviti altfel literatura?

Nu am fost niciodata descumpanita de audienta postului TVR Cultural. Studiile media ma pregatisera pentru o experienta foarte dura. Daca totul se intampla "ca la carte" (si s-a intamplat!) urma sa ma lupt multa vreme cu morile de vant. Acum TVR Cultural implineste sapte ani, practic, a trecut de primii cinci ani, in care o nisa tematica de televiziune parcurge toate bolile de copilarie, ezita, se defineste. In prezent, in momentele de grila activa, TVR Cultural inregistreaza rating-uri similare cu Mezzo sau Arte, chiar daca aceste cifre par modice si oscileaza intre 0,9 si 1,6. E vorba despre metabolismul canalelor de televiziune dedicate, cu alt puls decat al generalistilor sau comercialilor. Sigur ca uneori m-am simtit exasperata, ca un alergator la capatul unui maraton pe care il crezuse mai putin dificil, insa nicio clipa aceasta stare nu mi-a modificat viziunea asupra literaturii. De altfel, TVR Cultural inseamna mult mai mult decat literatura, asa cum stiti.

5. Multe emisiuni de divertisment sau presa tabloida se justifica cu sintagma: "asta cere publicul". De unde credeti ca vine sau ar trebui sa vina influenta: de la public sau de la postul de televiziune?

Nu pot raspunde decat pentru situatii care privesc nise tematice de televiziune. Pentru alte posturi, personal nu am crezut niciodata ca... "asta cere publicul" (adica presa tabloida, consumerism, vulgaritate), ci ca asta aduce profit, iar televiziunile care difuzeaza megashow-uri de divertisment si filme de categorie B sunt, in primul rand, mecanisme de profit. Cat priveste TVR Cultural, a fost o oferta audiovizuala care sosea pe teren virgin. Pentru Romania postdecembrista, un canal exclusiv cultural a fost si este un lux. Nu exista un apetiti real pentru astfel de programe, ci trebuia creat. In acelasi timp, experienta si audienta altor nise tematice (dar care aveau deja public si traditie) de tipul Discovery sau Mezzo ii avertiza pe cei care s-ar fi interesat de asta, ca un rating de 1 e similar cu bolovanul lui Sisif...

6. Din perspectiva dumneavoastra, cum se prezinta viitorul cultural al Romaniei"? Mai sunt tinerii interesati de cultura?

Nimeni nu e interesat de cultura imediat ce deschide ochii in lume. Exista atatea alte tentatii, si, in plus, cultura e un aliment pretentios, oricat l-am ambala in staniol - trebuie gustat cu indrumare atenta, ca la medic. Tinerii vor fi totdeauna interesati de cultura, cu conditia ca, in lumea hipertehnologizata in care traim, culturii sa i se faca o marketizare eficienta, ca oricarui produs pe care am vrea sa il vindem bine. Ce cred despre viitorul cultural al Romaniei? S-ar putea sa par mai optimista decat sunt de fapt, spunandu-va ca, realmente cred ca acesta e un domeniu unde am putea functiona fara restrictii si la intreaga capacitate. Cateva "motoare" au si luat avans: filmul romanesc, arta plastica, design-ul. Cred ca muzica si literatura sunt cele care vin din urma, incercand sa recupereze.

Daniela Zeca-Buzura este absolventa a Facultatii de Litere din Bucuresti, a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii si a unui masterat in stiintele comunicarii. Din anul 2001 este doctor in filologie al Universitatii din Bucuresti si lector la catedra de presa a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din cadrul aceleiasi universitati.

A realizat numeroase emisiuni de radio si a publicat articole si recenzii in revistele: Amfiteatru, Ramuri, Contemporanul, Luceafarul, Convorbiri literare, Studii culturale. In calitate de realizator al Televiziunii Romane a semnat peste 200 de emisiuni de autor, intre care: Cafeneaua artelor, Libraria pe roti, Ceva de citit. Seria tematica Fata in fata cu autorul, realizata neintrerupt din octombrie 1997 si pana in aprilie 1999, reprezinta o veritabila antologie a literaturii romane contemporane in 100 de editii, fiind distinsa de Uniunea Scriitorilor din Romania cu Premiul Special pentru reflectarea in programe de televiziune a vietii literare romanesti.

Pentru acelasi ciclu de emisiuni, autoarei i-a fost decernat Premiul National de Televiziune pe anul 1997, acordat de Uniunea Scriitorilor si Fundatia "Scrisul Romanesc". La sfarsitul anului 2006 a primit distinctia "Personalitatea europeana a anului pentru Romania" - sectiunea televiziune, acordata de Fundatia Eurolink si Comisia Europeana.

Din martie 2003 a fost redactor-sef al redactiei Literatura Arte, iar in prezent este directorul canalului TVR Cultural.

A mai publicat volumele: Orfeea (poezie, Editura Viitorul Romanesc, 1994), Ingeri pe carosabil (proza, Editura Coresi, 2000), Melonul domnului comisar (critica literara, Editura Curtea Veche, 2005), Jurnalismul de televiziune (Editura Polirom, 2005), Totul la vedere. Televiziunea dupa Big Brother (Editura Polirom, 2007) si Veridic. Virtual. Ludic. Efectul de real al televiziunii (Editura Polirom, 2009).

Alte articole despre
pantofi argintii

Articole recomandate

Ce sa nu faci niciodata intr-o calatorie cu masina Ce sa nu faci niciodata intr-o calatorie cu masina
O calatorie cu masina, fie de placere, fie in interes de serviciu, se planifica atent inainte. Stii deja ce ai de facut cand pleci la drum pe patru roti: o revizie a masinii, verificarea consumabilelor, mici reparatii pe ici, pe colo, daca e nevoie, actualizarea asigurarii, daca e cazul, etc. Dar
5 utilizari surprinzatoare ale berii 5 utilizari surprinzatoare ale berii
Sunt o multime de lucruri la care te gandesti cand spui bere: relaxare, prieteni, “alinarea” mancarurilor condimentate. Berea este cel mai consumat produs alcoolic din lume. Insa in afara  de “uzul intern”, berea mai poate fi folosita la o multime de lucruri din
Viroza contagioasa si in randul patrupedelor in aceasta iarna! Viroza contagioasa si in randul patrupedelor in aceasta iarna!
Mihai Nae, cunoscutul dresor canin din tara noastra, ne explica trend-urile in materie de dresaj canin si ne lamureste vis-a-vis de unul dintre cele mai controversate subiecte ale acestui inceput de an, dezbatut o data cu tragica moarte a cunoscutei jurnaliste Cristina Topescu...  Ce se cauta
5 restaurante deschise in Bucuresti in 2019 5 restaurante deschise in Bucuresti in 2019
Vrei sa iesi in oras sa iei cina, insa te-ai plictisit de restaurantele la care mergi frecvent? Iata cateva idei de restaurante care s-au deschis recent, in 2019:  1. Maison des Chef  Poziționat la etajul unu al clădirii Agora Floreasca, Maison des Chef este un bistro aflat in
Ce calitati ai in functie de culoarea preferata Ce calitati ai in functie de culoarea preferata
Stii cate poate dezvalui culoarea preferata despre tine? Specialistii in psihologie au alcatuit un top al calitatilor in functie de preferintele cromatice. Culoarea preferata: Rosu Energic, atent, asertiv, de incredere, puternic, pasional, curajos, spontan, determinat, om de actiune. Culoarea ta