Skip to article

Ingredientele unei bune comunicari

Ingredientele unei bune comunicari
Comunicarea nu e singura solutie pentru fiecare dintre problemele noastre, dar, este, in mod sigur un factor de reusita in stabilirea relatiilor cu ceilalti, un ingredient al succesului. Modul in care comunicam depinde de tipul de temperament, de modul nostru de a fi; dar acest lucru nu ar fi o justificare corecta daca am fi tentati sa lasam felul in care comunicam la voia intamplarii, ridicand din umeri a neputinta: "Asa sunt eu". E necesar sa cunoastem comunicarea in straturile ei profunde, sa citim carti si articole scrise pe aceasta tema, sa analizam atent persoanele care reusesc sa comunice eficient.

Am citit de curand o carte despre comunicare; autorul sau, Costin Nemteanu, afirma ca daca nu reusim sa comunicam corect riscam sa ne instrainam. Alege, deci: comunicare sau instrainare?

Care sunt starile necesare pentru provocarea unui climat favorabil in comunicare? Este foarte important sa fii o persoana deschisa, sa accepti multe informatii din afara. Acceptarea in mod echilibrat a acestor informatii duce la schimbare, iar acceptarea exagerata a mai tuturor informatiilor duce la pierderea identitatii de sine. Reversul, neacceptarea sistematica a informatiilor si, deci, a schimbarii inseamna excludere din procesul de comunicare, izolare. Pentru a se evita conflictul e nevoie ca fiecare, atunci cand vine cu noi informatii, sa acorde suficient timp celuilalt pentru a se adapta.

Mi-au ramas in minte cuvintele lui Carnegie: "zambetul nu tine decat o clipa, dar amintirea lui staruie cateodata toata viata". Probabil ca zambetul la fel de pretios ca si continutul comunicarii atunci cand te angajezi intr-o discutie. Dar nu orice zambet e benefic comunicarii. Intr-o comunicare eficienta nu e loc pentru zambetul ironic, ci pentru cel sincer, ce stimuleaza deschiderea. Zambetul e un semn al starii de bine traite, exprima incredere, inseamna aprobarea celor spuse de catre celalalt. Un om care zambeste sincer este considerat simpatic si are mai multe sanse sa-si faca prieteni.

Daca ti-ai propus sa ai prieteni intr-un timp cat mai scurt sa te intereseaza-te de lucrurile care pe ei ii preocupa, incearca sa arati ca ceilalti sunt importanti pentru tine. Daca procedezi astfel este posibil sa fii considerata o persoana simpatica. Dar nu renunta la exigenta; poti fi criticat pentru asta.

Nu avem dreptul sa respingem parerile celuilalt sau sa-l ironizam daca vom constata ca nu este bine informat. Le-am putea expune ideile noastre, lasandu-i sa le inteleaga ca pe o alta perspectiva. Poate nici noi nu suntem la fel de bine informati in toate domeniile.

E necesar sa recunoastem cand gresim, pentru ca, astfel, ii determinam pe ceilalti sa renunte a ne mai acuza si vom putea colabora mai bine cu ei. Recunoasterea greselii nu scade autoritatea, ci stimuleaza si intareste increderea.

Persoanele manioase si cele care refuza colaborarea nu trebuie ignorate. Pentru a le determina sa comunice am putea sa ne punem in locul lor, sa gandim si din perspectiva lor, sa le comunicam ce simtim.

E important in comunicare sa recunoastem si meritele celorlalti; trebuie scos la iveala rolul fiecaruia. Daca simti ca celalalt e capabil sa faca transmite-i acest lucru, evita sa-l critici pentru rezultatele sale. Astfel, e posibil ca persoana respectiva sa actioneze in asa fel incat sa-ti indeplineasca asteptarile.

Nu este suficient sa citesti aceste randuri pentru a comunica eficient; incearca sa pui in aplicare ceea ce ai citit atunci cand relationezi cu ceilalti. Compara apoi, dupa o perioada, modul tau de relationare cu ceilalti cu cel pe care-l aveai in trecut! Care sunt rezultatele?

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!