Skip to article

Scoala strazii

Faptul ca traim intr-o societate in care comunicarea si mai ales viteza de circulatie a informatiei au devenit vitale nu mai este un secret pentru nimeni. Secretul sta insa in a invata sa comunicam. Revistele, cartile, cursurile si chiar facultatile de comunicare incearca sa ne invete ca a vorbi nu este tot una cu a comunica. A-i face pe cei din jur sa ne asculte si mai ales sa actioneze in conformitate cu spusele si dorintele noastre este o adevarata arta. Iar daca nu aveti timp de lectura, va propun sa luati lectii de la maestrii comunicarii. Unde ii gasiti? Peste tot! Metrou, tramvai, autobuz, intrarea in piata sau curtea bisericii. Cersetori sunt pretutindeni.

La intrarea unui om al strazii in metrou, primul sentiment care ne incearca este de discomfort, de indignare. Exclamatii ca "inca unul" sau "altul" se aud de pretutindeni. Multi dintre noi gandim ca acest fenomen nu trebuie incurajat, dar sfarsim prin a ne goli buzunarele de maruntis. Un bun comunicator este acela care stie sa identifice coarda sensibila, sa apese butonul care trebuie. Iar cersetorii stiu, cu siguranta, sa faca acest lucru. Iata un exemplu graitor: o femeie pe la cincizeci de ani, ce pare sanatoasa tun, trece de la un om la altul cu mana intinsa, se roaga la Sfanta Vineri si se tanguieste prin tramvai ca nu are ce le pune nepotilor pe masa. Multi o ignora, iar un barbat cherchelit ii aminteste ca nu i-a facut el nepotii. In jur, rasete infundate. In loc sa treaca mai departe, femeia se apropie de "vorbaret" si schimba registrul. Ii aminteste ca urmeaza o mare sarbatoare si ca are sa se distreze. Ca sa fie mai convingatoare, fredoneaza si o manea. Betivul tresare, incepe sa tina ritmul din palme si o intreaba daca nu o stie "pa aia a lu Guta". Se schimba maneaua, fustele crete incep sa se miste pe ritmurile orientale, iar o bancnota de 50.000 iese din buzunarul petrecaretului. Scoala strazii

Pentru a-i influenta pe ceilalti, trebuie sa cunosti intreaga gama de stari interioare si sentimente pe care te poti baza. Compasiunea trezita de un nevazator, mila provocata de un copil ce incearca fara succes sa-si potoleasca din plans fratiorul de numai cateva luni, zambetul smuls de un mielusel ce are menirea sa te faca sa castigi la loterie, toate aceste sentimente sunt exploatate la maximum.

Factorul cel mai important in comunicare este contextul. Fie el spatial, senzorial, temporal sau cultural, contextul este cel care ne ajuta sa intelegem ceea ce ni se comunica, sa cream semnificatii. Sa ne gandim, de pilda, la copiii sau batranii care stau langa centrele de paine sau patiserii. In aceste locuri, in care au de-a face cu oameni flamanzi, au mult mai multe sanse sa primeasaca bani decat daca ar fi cersit intr-o intersectie. La fel, un copil descult, imbracat numai in pijamele in ciuda frigului de afara, starneste mai multa mila printre masinile dotate cu incalzire centralizata, decat la o gura de metrou.

Momentul pe care ni-l alegem pentru a comunica ceva este esential. Acest lucru este stiut si de cersetori. In zilele de sarbatoare, curtile bisericilor sunt mai pline ca niciodata, iar oamenii se arata mai milostivi. In plus, rugaciunile ii fac pe oameni sa se simta datori sa isi ajute aproapele aflat in suferinta.

Este uimitor cat de bine reusesc acesti oameni simpli, multi dintre ei analfabeti, sa manipuleze emotiile celor din jur si sa obtina, fara prea mare efort, ceea ce isi doresc. Cati dintre noi ar putea, cu aceeasi usurinta, sa obtina, de exemplu, o crestere salariala?

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!