Cunoaste liderul din tine
history_edu ele.ro calendar_month 09 Apr 2010, 12:33
Liderii se nasc sau se dezvolta? Ai abilitati de lider? Nimeni nu poate stii cu exactitate, insa expertii au observat cateva comportamente care scot la iveala cu succes oamenii care au cu adevarat abilitati directive.
Iata cum poti recunoaste un lider adevarat:
Ii face pe ceilalti sa se simta importanti. Daca deciziile si telurile tale te au in centru pe tine, atunci cei care vor face echipa cu tine isi vor pierde foarte repede entuziasmul. Ca sa nu se intample acest lucru te sfatuim sa faci in asa fel incat sa le accentuezi calitatile, si sa ii faci sa creada ca fara ajutorul lor si munca lor acel proiect sau proiecte nu ar fi posibile, si ca singur nu te-ai fi descurcat. Trebuie sa ii faci sa fie constienti de importanta pe care o au in cadrul proiectului, atunci cand lucreaza cu tine.
Ofera o viziune. Cei care te vor urma au nevoie de o idee pe care sa si-o insuseasca si pe care sa o urmeze. Ei trebuie sa stie de ce implinirea acestei sarcini este importanta pentru ei. Rolul tau ca lider este acela de a le oferi oamenilor tai aceasta viziune cu care ei sa poata muta si muntii din loc pentru tine.
Regula de aur. Poarta-te cu ei la fel cum ai vrea ca ceilalti sa se poarte cu tine. Liderii care sunt agresivi sau nu stiu sa le recunoasca meritele oamenilor cu care muncesc atrag foarte putini oameni loiali in jurul lor.
Recunosterea greselilor. Daca oamenii au impresia ca iti camuflezi propriile greseli, atunci si ei vor face exact acelasi lucru ca si tine, si le vor ascunde si ei pe ale lor. Ce se va intampla mai departe? Iti vor lipsi informatii importante atunci cand va trebui sa iei o decizie vitala.
Ii critica pe ceilalti numai in privat. Lauda si premierea in vazul tuturor este un lucru benefic si incurajator pentru angajatii tai, insa nimanui nu-i place sa fie criticat in public. Trebuie sa ai mereu grija sa nu uiti sa iti premiezi angajatii, sa stii sa le recunosti meritele, si sa nu-i pasuiesti atunci cand fac greseli.
Dar ai foarte mare grija atunci cand ii critici, pentru ca ii poti demoraliza. Cea mai buna solutie este sa ai o abordare gradata, sa le vorbesti despre lucrurile pe care le-au facut bine, sa le lauzi capacitatile, si apoi sa treci la partile mai putin placute, dar nu intr-un mod dur. Apoi, revino la partile bune.
Spune-le ce apreciezi la ei si cum ti-ar placea ca de aici inainte sa isi continue munca, in asa fel incat sa fie mai eficienti si munca sa fie facuta in asa fel incat sa iasa foarte bine. Fa in asa fel incat angajatul tau sa nu intre in birou ingrozit de ceea ce il asteapta si nici sa plece de acolo fara niciun chef de viata. Abordarea este un aspect foarte important pe care daca il vei respecta vei avea numai de castigat.
Mereu in actiune. Trebuie sa fii cat mai vizibil pentru ceilalti din compania in care lucrezi. Vorbeste cu oamenii, viziteaza alte birouri sau alte locuri de munca, pune intrebari, fii mereu la curent cu tot ceea ce se petrece, fii un bun observator al tuturor lucrurilor care se intampla in jurul tau. Uneori vei obtine astfel o imagine de ansamblu sau o noua viziune asupra lucrurilor si vei gasi astfel noi modalitati de a-i motiva pe oamenii care lucreaza cu tine.
Competitia. Este esenta miscarii doar ca trebuie sa stii ce anume sa condimentezi cu ea si in ce cantitati. Stabileste teluri la nivelul echipei, premiaza-i pe angajatii tai care fac o munca excelenta sau sanctioneaza-i pe cei care nu muncesc asa cum trebuie. Vezi unde sunt greselile si repare-le, cat despre succese, sarbatoreste-le.
Alte articole despre