Modele de comunicare

Modele de comunicare
  calendar_month        
Oamenii comunica unii cu altii atat verbal cat si nonverbal. Transmitem gandurile si sentimentele noastre prin internediul cuvintelor - verbal dar si nonvebal prin intermediul limbajul corpului, prin tonul vocii, prin expresia faciala, prin gesturi si actiuni.

Este important sa existe un acord intre cele doua forme de comunicare. Studiile arata ca atunci cand exista o discrepanta intre mesajul verbal si cel nonverbal avem tendinta sa-l credem pe cel de-al doilea. Plecand de la cele doua forme de comunicare intalnim trei stiluri de comunicare in relatiile interumane. Aceste stiluri sunt numite pasiv, agresiv si asertiv. Este important sa retineti ca oamenii folosesc toate cele trei stiluri de comunicare intr-o conversatie si doar cand situatia o impune abordeaza un singur stil.

Stilul pasiv

Stilul pasiv de comunicare este caracterizat de lipsa actiuni. Oamenii care abordeaza acest stil se tem de ofensele altora, doresc sa fie placuti si cedeaza foarte usor. Sunt de acord cu orice li se propune chiar daca in realitate nu doresc acest lucru. Considera ca orice dezacord care ar veni din partea lor va conduce la agresiune si respingere din partea celorlalti. Refuza sa-si exprime furia sau lucrurile neplacute pe care le simt in legatura cu o persoana sau cu o situatie. Una dintre consencintele acestui stil de comunicare este ca oamenii devin inchisi si reticienti in a vorbi chiar si in situatiile in care se impune sa o faca. Actioneaza ca si cand doar ceilalti ar avea dreptul sa-si spuna parerea si ei nu. Ei cred ca sentimentele si nevoile celorlati sunt importante si ale lor nu conteaza. Ca rezultat resentimentele si frustrarile apar foarte repede si conduc la o stare de stres si tensiune. Pe de alta parte oamenii predispusi la pasivitate traiesc cu teama de a se apropia de altii atat emotional cat si fizic. Pasivitatea in comunicare conduce la o superficialitate in relatii.

Stilul agresiv

Stilul agresiv se caracterizeaza prin intruziune in relatiile interpersonale si o stare de alerta permanenta. Acesti oameni persevereaza in ceea ce doresc si obtin, de obicei, cu forta nefiind interesati daca ii afecteaza pe ceilalti. Actioneaza astfel considerand ca ei au acest drept si ceilalti nu. De altfel, pentru ei nu conteaza drepturile celorlalti. Nu sunt intimidati de ceilalti, actioneaza cu furie uneori si nu sunt interesati de sfaturile celor din jur. Furia lor si stilul dominator urmareste sa "puna la punct" oamenii care incearca sa se opuna intereselor lor. Stilul agresiv produce stres atat in viata celui care abuzeaza de el cat si in preajma acelei persoane ingreunand apropierea fizica, increderea si relationarea cu acesti oameni.

Stilul asertiv

Stilul asertiv de comunicare reprezinta o combinatie intre cele doua stiluri. Acest stil presupune in egala masura corectitudine si putere. Oamenii asertivi lupta pentru drepturile lor dar raman in acelasi timp sensibili si la drepturile celorlalti in asa fel incat in lupta pentru ceea ce li se cuvine nu lezeaza pe nimeni. Sunt persoane relaxate si vorbesc deschis despre sentimentele lor. Stilul asertiv de comunicare presupune un echilibru intre ceea ce doresc acesti oameni si ceea ce-si doresc ceilalti. La baza acestui stil de comunicare sta atitudinea deschisa fata de sine si fata de ceilalti, ascultarea si a altor puncte de vedere si respectul fata de ceilalti. Acest stil de comunicare este cel mai potrivit pentru o buna relationare pe termen lung. Studiile arata ca oamenii care abordeaza stilul asertiv de comunicare ajung la o bunastare emotionala. Acest stil de comunicare iti permite sa-ti sustii parerea fara a fi agresiv si fara a te simti umilit.



Psiholog Loredana Ionascu
Clinica TerapiaM Str. Dumbrava Rosie, Nr.12A, Sector 2, Bucuresti
Tel: 021 / 210 25 65
www.terapiam.ro

Recomandari