Controleaza-ti emotiile la job!

Controleaza-ti emotiile la job!
  calendar_month        
Furie, frica, bucurie sau tristete. Dezvoltarea profesionala genereaza o avalansa de emotii, pozitive si negative. Este greu sa iti controlezi emotiile atunci cand totul se invarte in jurul tau.

O doza buna de emotii

Simti nevoia puternica de a respinge violent o sarcina urgenta pe care superiorul tau ti-a dat-o? Simti dorinta de a parasi locul de munca inaintea unei sedinte importante, sa urli de fericire atunci cand esti promovata sau sa te sufoci cu lacrimi atunci cand iti citesti cheltuielile adunate la sfarsit de an? Viata profesionala iti creeaza diferite tipuri de emotii si genereaza noi tipuri de stres. Toate aceste emotii nu fac altceva decat sa fie o parte constituienta a vietii organizationale. Cel mai important este sa invatam sa dominam aceste emotii pentru a reusi sa dezvoltam o comunicare mai eficienta, si sa reusim sa ne adaptam tuturor situatiilor neasteptate care se vor ivi.

Psihologii propun doua principii de baza: primul, pentru a-ti controla emotiile, trebuie sa stii sa le descoperi. De exemplu, stii care sunt acele situatii care iti fac starea sa se schimbe? Ei propun de fapt un exercitiu de introspectie pentru a te ajuta sa anticipezi starea si apoi sa controlezi aceasta situatie. Mai mult, este bine sa cunoastem sau sa fim atenti si la reactiile celor din jurul nostru. Un coleg este suparat, un sef este stresat... nu-i mult pana se isca o situatie care sa genereze apoi un conflict!

Atitudinea ce trebuie adoptata inaintea fiecarei situatii
Este destul de greu sa ne mentinem calmul in toate situatiile si sa ne infruntam emotiile. Insa ce atitudine ar trebui sa adoptam fata de un coleg sau un superior?

Atunci cand suntem furiosi: discuti cu un coleg in timpul unei sedinte si unul din voi ataca in mod deschis calitatea muncii celuilalt sau o chestiune personala.
Tie nu ti se pare un lucru normal. Rezultatul: agresivitate, lacrimi si comentarii neplacute. Razboi!



Ce atitudine trebuie sa iei? Nu intra in joc. Te joci cu reputatia si cu munca ta. Cea mai buna metoda de a-ti infrange adversarul este de a te pastra calma si sigura. "De ce te porti asa? Cred ca esti putin exagerat."

Atunci cand suntem panicati: seful tau, fara a te anunta din timp, iti da o sarcina grea de indeplinit. Rezultatul: intrii intr-o stare de panica si te simti complet pierduta in situatia de fata. Mai rau chiar, reputatia ta poate avea de suferit si lucrurile se pot termina cam rau pentru tine, adica te vor concedia.

Ce atitudine trebuie sa iei? Nu admite infrangerea inainte ca ea sa se intample. Pastreza-ti calmul si mai presus de toate, nu abandona proiectul. Aduna-ti toate puterile, creeaza o imagine de ansamblu a ceea ce ai de facut si seteaza-ti prioritatile. Daca muncesti in echipa, cere-le ajutorul colegilor tai pentru micile treburi care iti vor da putin timp in plus. Regula de aur in aceste situatii este sa nu te lasi cuprins de panica pentru a le demonstra celor din jurul tau ca stii sa reactionezi si in conditii extreme.

Atunci cand ne aflam intr-o situatie penibila: in general destul de rezervata, ai prostul obicei de a te agita cu cea mai mica ocazie si de a te face de ras in public. Azi este ziua in care vei avea de prezentat acel proiect care te intereseaza pe tine in mod special. Incepi prezentarea, toate privirile sunt fixate pe tine si iti pierzi curand firul celor prezentate, vocea ta incepe sa se piarda, te inrosesti. In concluzie: umilire totala.



Ce atitudine trebuie sa iei? Pastreza-ti calmul. Da, dar.... Acest lucru este mai usor de spus dar mai greu de realizat. Daca simti ca iti pierzi ideile sau esti emotionata, le poti spune acest lucru celor din public. Nu vei da dovada decat de sinceritate. Fa in asa fel incat sa creezi o conversatie intre tine si "publicul" tau in timpul prezentarii. Lasa-i sa iti puna intrebari, lucru ce va diminua tensiunea si iti va oferi timp pentru a-ti trage sufletul. Mai mult, aminteste-ti ca trebuie sa te pregatesti din timp. Uita-te pe ideile principale, invata pe de rost anumite idei si controleaza-ti vocea.

Atunci cand suntem tristi: este sfarsitul de an si se pune in balanta tot ceea ce ai facut si nu prea ai motive de bucurie. Credeai ca seful iti va aprecia mai mult munca, insa el nu a facut nimic mai mult decat sa iti atraga atentia si sa iti faca anumite comentarii care te-au suparat destul de tare.

Ce atitudine trebuie sa iei? Daca esti frustrata si dezamagita, este normal. Nu plange in spatele usii, nici in fata sefului tau sau a colegilor tai. Poti sa te retragi un moment. Este foarte important sa nu lasi ca aceasta situatie sa te copleseasca sau sa se agraveze: vorbeste cu seful tau, spune-ti punctul de vedere fara sa fii agresiva. Fii pregatita sa-i schimbi parerea asupra unor lucruri despre care tu consideri ca se inseala.

Atunci cand suntem foarte fericiti: in sfarsit ai fost promovata! Esti foarte fericita. Simti ca mai ai putin si vei exploda de fericire, nu iti doresti altceva decat sa canti si sa dansezi de fericire si vrei ca toti ceilalti sa iti impartaseasca fericirea.

Ce atitudine trebuie sa iei? Chiar daca tu simti aceasta fericire, incearca sa te controlezi putin. De ce? Gandeste-te la colegii tai. Vei avea un aer superior pe care probabil nu il vor agrea, si apoi nu iti vor putea impartasii starea pentru ca ei nu au obtinut promovarea ca si tine.

Cum rezolvi problemele emotionale atunci cand esti manager?

Situatia se schimba atunci cand esti responsabil de o echipa pentru ca a coordona una inseamna sa le "gestionezi" de asemenea emotiile. Furii, plangeri, frica, de cele mai multe ori acestea afecteaza locul si modul de munca intr-un mod negativ.

Cum trebuie sa reactionezi? Totul depinde de relatia pe care tu ti-o doresti la nivelul echipei.
Altii sunt mai spontani, isi exprima clar sentimentele, altii aleg sa se ascunda. In ambele cazuri, membrii vor trebui sa se comporte la fel. Un manager trebuie mereu sa se intereseze de ceea ce membri echipei lui simt si ce fel de relatii au intre ei. Carui fapt se explica agresivitatea, resentimentele sau apatia? Este mai bine sa nu ignori aceste stari si sa le "tratezi" la timp.

Recomandari