Relatiile sentimentale la locul de munca

Relatiile sentimentale la locul de munca
  calendar_month        
In ciuda normelor de conduita si a pericolului reprezentat de acuzatiile de hartuire, dragostea ne pandeste si la birou. Relatiile sentimentale la locul de munca sunt o realitate si un indiciu asupra felului in care se metamorfozeaza mediul si modul in care muncim. Datorita orelor nesfarsite de munca, a dorintei de implinire emotionala si a unui nou ideal de relatie sentimentala sub forma de parteneriat, nu e de mirare si nici de condamnat - mai putin de catre departamentul de Resurse Umane - faptul ca dragostea isi face loc la serviciu. Cupidon pare sa renunte la lumina lumanarilor in favoarea neoanelor!

Conform unui studiu realizat in 2001 de catre Society for Human Resources Management in colaborare cu publicatia Career Journal, intitulat chiar "Workplace Romance", 80% dintre angajati au fost implicati sau au vazut pe cineva implicandu-se intr-o relatie sentimentala la locul de munca. Constientizarea acestei realitati face necesara schimbarea setului de regului care guverneaza relatiile intre angajati. Companiile care vor gasi o modalitate de a face loc relatiilor care pot aparea intre angajati vor crea o atmosfera mult mai dinamica si mai pe masura barbatului si a femeii moderne, cu rezultate notabile asupra competitivitatii si a companiei insasi.


Modificarea raportului de forte femei - barbati la locul de munca

Datorita integrarii tot mai evidente a femeilor in munca, cresterii varstei de casatorie si a cresterii timpului petrecut la serviciu, locul de munca a devenit un mediu recunoscut de gasire a unui confident intim, a unui partener sexual sau a unui partener de viata. Privind inapoi observam ca putine femei munceau in afara propriului camin la sfarsitul anilor 1800, iar femeile si barbatii nu frecventau aceleasi cercuri sociale dupa casatorie. La inceputul secolului XX femeile incep treptat sa intre in randul fortei de munca, de cele mai multe ori in roluri subordonate. Odata cu emanciparea femeii si posibilitatea ocuparii de functii inalte in cadrul companiilor au aparut si noi oportunitati de intalnire a unui posibil partener. Studiile au demonstrat ca femeile, odata ce au obtinut locul de munca, fac o evaluare gen: "acum ca suntem aici, hai sa aruncam o privire in jur". Revolutia sexuala la locul de munca a produs deasemenea si transformarea rolurilor din cadrul familiei. Fiind pe picior de egalitate din punct de vedere economic, avand aceleasi sarcini de munca si dorinta de a-si construi o cariera, partenerii isi acorda o mai mare independenta in cadrul relatiei matrimoniale. Barbatii nu mai sunt astfel singurii obligati sa aduca venituri, iar femeile au castigat mai multe drepturi si respect din punct de vedere personal si profesional.


Dragostea in mediul profesional

Indiferent de cat sunt de pregatiti angajatii pentru aceste schimbari, departamentele de resurse umane nu vor sa ia in considerare implicatiile dragostei la locul de munca. Atitudinea cea mai des intalnita a acestor departamente este ca dragostea inseamna doar probleme, favoritism si nepotism, posibile acuzatii de hartuire sexuala sau atractii fatale. De ani de zile literatura stiintifica privind relatiile sentimentale la locul de munca s-a concentrat numai asupra aspectelor negative ale acestora.

Daca e asa de ce nu sunt intalnirile romantice dintre angajati interzise si flirtul motiv de concediere? Pentru ca s-a observat ca nu poti scoate dragostea in afara legii. Faptul ca acum proportia sexelor in cadrul mediului profesional se apropie de 50-50%, face imposibila interzicerea aparitiei unor relatii amoroase intre angajati. Studiile arata ca proportia cuplurilor casatorite care impart acelasi loc de munca a crescut cu 10% in decurs de 10 ani. Oricum, in cazul in care relatiile sentimentale functioneaza, odata ce cuplul trece de perioda de fuziune si ameteala primelor intalniri, s-a observat o crestere a productivitatii cuplului si de asemenea cresterea moralului colegilor celor implicati in relatie, stimularea performantelor si cresterea creativitatatii. Dragostea transforma. Poate transforma un ins retras intr-o persoana sociabila, un critic acru intr-un partener de echipa, un tip distrat intr-un model de eficienta. Sprijinul colegilor poate crea o echipa profesionala construita in jurul cuplului. Iar daca partenerii sunt din departamente diferite ale companiei se poate crea o punte de comunicare intre acestea. Daca relatiile se transforma in angajamente matrimoniale companiile obtin agajati mai fericiti, mai impliniti si mai loiali - de preferinta cu rate pe multi ani.



Exista si situatii pe care toata lumea, cercetatori, departamentele de Resurse Umane si insisi angajatii sunt de acord ca trebuie evitate. Dintre acestea cele mai importante par a fi:

- O relatie cu seful/sefa. Sunt cele mai periculoase pentru ca au cele mai mari repercusiuni asupra reputatiei si/sau a carierei celor implicati. Astfel de relatii pot duce la cenzura, la o atmosfera ostila din partea colegilor si chiar actiuni in instante judecatoresti. In cazul in care relatia se destrama, de cele mai multe ori angajatul aflat in pozitie inferioara va fi obligat sa demisioneze. Chiar daca nu exista in regulamentul companiei prevederi care sa reglementeze posibilele relatii sentimentale dintre angajati, totusi cele mai multe interzic explicit relatiile de aceasta natura intre angajati si personalul de conducere.

- Relatiile extraconjugale. Aproximativ o treime dintre relatii de la locul de munca sunt relatii extraconjugale, care de cele mai multe ori tind sa fie neplacute mai ales prin punerea colegilor de munca in situatii delicate. Acestia se pot simti prinsi la mijloc, nu vor sti cum sa se poarte fata de partenerul oficial al celui implicat intr-o astfel de relatie iar unii dintre ei vor fi extrem de revoltati de situatie. Reputatia celor doi parteneri va avea cu siguranta de suferit.

- Ruperea relatiei. Un lucru destul de greu de facut, cu atat mai mult la serviciu. A continua sa-ti vezi fostul partener in fiecare zi la serviciu poate fi o tortura, o situatie care sa-ti aminteasca zi de zi esecul relatiei. Si nu intotdeauna te poti refugia in munca, colegii se pot imparti in tabere, transformand biroul intr-un camp de bataie, iar uneori chiar unul dintre parteneri poate fi in situatia de a nu putea accepta situatia si, in incercarea de recucerire a fostului partener, sa-l puna pe acesta in situatii jenante sau, mai rau, sa-l acuze de diverse infractiuni ca intimidare, abuz sau hartuire sexuala. Singurul mod in care se poate oarecum preveni aceasta situatie este discutarea intre cei doi parteneri inca de la inceputul relatiei a unui set de reguli care sa cuprinda si modul de surmontare a unei eventuale despartiri.

- Hartuire sexuala. Unul dintre cei doi poate il poate aduce pe celalalt partener in justitie sub acuzatia de hartuire sexuala. Desi daca la inceput relatia a fost una consensuala exista mai putine sanse de castigare a procesului, intotdeauna actiunile in justitie inseamna publicitate negativa si aduc mari prejudicii de imagine angajatorului.


Politica companiilor

La acest nivel se poate observa un fenomen foarte interesant. Aproximativ 60% dintre angajatii fara atributii de conducere chestionati in studiul "Workplace Romance", efectuat in 2001 de catre Society for Human Resources Management in colaborare cu publicatia Career Journal, au declarat ca angajatorul pentru care lucreaza are stipulate in regulamentul de ordine interioara reglementari vizand normele de conduita in cazul aparitiei unor relatii sentimentale intre angajati. In realitate, prin chestionarea conducerii departamentelor de Resurse Umane s-a constatat ca numai 20% dintre angajatori au cuprins in regulamentele companiilor norme specifice cu privire la acest subiect. Se pare ca politica bunului simt primeaza si angajatii recurg la autocenzura, angajandu-se cu precautie in astfel de relatii.

Angajatii romani nu stau nici ei rau la capitolul relatii sentimentale la birou insa majoritatea angajatorilor nu au reguli scrise in cadrul companiei privind relatiile sentimentale care se pot naste intre angajati. Una din explicatii ar fi inca dominanta unei atitudini traditionale datorita careia pe de-o parte se prefera nonimplicarea in viata extraprofesionala a angajatilor chiar daca aceasta priveste incidental si angajatorul, apoi, in Romania exista sanse minime ca un angajat sa se lanseze intr-un proces de hartuire sexula, din mai multe motive ca: durata si costurile unui asemenea demers, necunoastrea drepturilor lor de catre angajati, inflatiei de forta de munca si temerea pierderii locului de munca in cazul in care se initiaza o astfel de actiune.

Concluziile directe sunt ca nu te poti impotrivi relatiilor sentimentale la locul de munca. Acestea pot fi in cel mai fericit caz reglementate atent si cu tact de catre angajatori astfel incat "activitatile romantice" ale angajatilor sa nu impieteze asupra bunului mers al companiei. In continuare cel mai bun sfat pentru cei implicati in acest fel de relatie este sa incerce sa o pastreze in sfera personala, sa nu lase pardalnica inima sa le stirbeasca integritatea profesionala. Pietrele de hotar ale acestei atitudini sunt respectul pentru sine, pentru celalalt si nu in ultimul rand pentru angajator si colegii de munca.

Recomandari