Primul manual de nutritie pentru scolarii mici

Primul manual de nutritie pentru scolarii mici
  calendar_month        
In Sala de Festivitati a Colegiul National Gheorghe Lazar s-a lansat primul manual de nutritie, avizat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, introdus ca optional in curicula scolara din Romania.

Realizat de catre bine cunoscutul Nutritionist, Lector Univ. Dr. Lygia Alexandrescu si editat de Editura Aramis, manualul, studiat ca optional in scolile din Romania incepand cu acest an isi propune sa ofere copiilor nostrii, de timpuriu, primele notiuni despre ce inseamna in ziua de astazi o alimentatie sanatoasa si totodata isi propune, cu sprijinul educatorilor sa dezvolte la acestia primele deprinderi ale unei nutritii echilibrate.

Lygia Alexandrescu: "Alimentatia echilibrata este esentiala pentru cresterea copiilor nostri si transformarea lor in adulti sanatosi. Activitatea fizica regulata si odihna sunt alti doi parametri importanti in dezvoltarea lor armonioasa.

Educatia nutritionala trebuie sa inceapa in copilarie si principiile acesteia sa fie urmate pe tot parcursul vietii, asigurandu-se astfel o stare de sanatate robusta si un nivel crescut de confort al vietii, in toate etapele sale.

Asa s-a nascut ideea acestui manual, dedicat copiilor din clasa a IV, copii care au deja notiunile de baza privind corpul uman".

De ce este nevoie de o astfel de lucrare si ce beneficii are ea?
Armonizarea activitatilor zilnice in scopul mentinerii sanatatii si al asigurarii unei vieti echilibrate se invata din primii ani de viata, sub atenta supraveghere a parintilor. Insa odata cu inaintarea in varsta, extinderea ariei sociale si accentuarea influentelor grupului, comportamentul alimentar al copilului si regimul sau de viata pot suferi modificari, nu intotdeauna benefice.

De aceea informarea timpurie si permanenta pot constitui primii in pasi in scopul educarii abilitatii de a decide corect si rapid, in raport cu propriile nevoi. In contextul actual, al abundentei de alimente ne-naturale, promovate agresiv prin foarte multe mijloace, acest demers devine imperativ, pentru a preveni aparitia dezechilibrelor de crestere.

Ideea de la baza lucrarii
Elevii romani intampina dificultati in interpretarea unui text non-literar. O demonstreaza atat rezultatele testelor internationale, cat si constatarile facute zi de zi de catre cadre didactice, parinti, specialisti.

Din multitudinea de astfel de texte (anunturi, articole de presa, reclame, afise, etichete etc.), putine puteau fi adecvate si considerate esentiale pentru varsta scolara mica. si atunci am decis sa o luam treptat, tinand cont de comportamentul specific varstei.

La varsta despre care vorbim, clasa a IV-a, elevii, in marea lor majoritate, isi pot cumpara singuri produse alimentare sau le pot solicita insistent parintilor, ca efect al influentei anturajului. Abia ulterior apar preocupari legate de obiecte de imbracaminte sau de incaltaminte si multe altele.

Asadar, desi tarziu ca moment al educarii in spiritul unei alimentatii sanatoase si echilibrate, dar adecvat din punct de vedere al informatiei continute, s-a optat pentru prezentarea etichetelor produselor alimentare (cu toate detaliile presupuse de interpretarea acestora) elevilor de clasa a IV-a.

Structura lucrarii - Lucrarea este structurata in patru mari capitole:

1. Stil de viata sanatos - consolideaza si aprofundeaza cunostintele copiilor asimilate la orele de educatie pentru sanatate
2. Nutrienti speciali - capitolul prezinta valoarea nutritiva si energetica a substantelor continute de alimente
3. Piramida alimentara explicata - prezinta grupele de alimente
4. Etichetele alimentelor - prezinta datele cuprinse de etichetele produselor alimentare si explica modul de citire si interpretare a acestora



La finalul lucrarii este o programa pentru acest curs optional, ce poate fi folosita ca atare sau ca sursa de inspiratie.

Acreditare MECTS
"Orice lucrare scolara, cu atat mai mult una care propune si o programa, necesita avizul comisiei de specialitate din cadrul MECTS, ca gir al calitatii si al unui continut adecvat. "Cum sa ne hranim sanatos" a primit acest aviz, astfel incat lucrarea poate fi folosita la disciplinele optionale, in cadrul proiectelor interdisciplinare sau ca suport pentru educatia non-formala. Lucrarea a fost prezentata cadrelor didactice la inceputul anului scolar si este promovata prin cataloage si pliante distribuite de asemenea in scoli" - Alina Pertea, redactor sef Aramis.

"Traim intr-o societate in care totul este ambalat, frumos colorat insa foarte multe alimente sunt departe de a fi naturale. Nu trebuie insa sa uitam ca avem alternativa. Optiunea ne apartine. si trebuie sa exersam acest drept de la varste cat mai fragede. Noi, ca parinti si educatori, nu trebuie sa ne lasam influentati de reclame agresive, ci sa ne invatam copiii ca isi pot satisface gusturile si nevoile prin alegeri sanatoase.

Este suficient sa pornim de la citirea etichetei unui produs alimentar pentru a schimba un mod de gandire in formare. Nu trebuie sa asteptam pana ce copii se vor convinge singuri atunci cand informatiile dobandite in scoala le permit o gandire critica si analitica. Obiceiurile alimentare sanatoase se pot forma in primii ani din viata." Lygia Alexandrescu, nutritionist acreditat CIO.

Recomandari

Newsletter Ele.ro

Forum Ele.rochevron_right