Cresterea stagiului de cotizare pentru primirea indemnizatiei de crestere a copilului

history_edu ele.ro calendar_month 07 Nov 2005, 12:05
Incepand cu 1 ianuarie 2006, indemnizatia pentru cresterea copilului se va acorda in cuantum de 800 de lei RON lunar (8 milioane de lei vechi) persoanelor care in ultimele 12 luni anterioare nasterii au realizat venituri supuse impozitului pe venit, stabileste o Ordonanta de urgenta adoptata pe 3 noiembrie de Executiv. Actul normativ va intra in vigoare la 1 ianuarie 2006.
Indemnizatia se acorda pana la implinirea varstei de 2 ani de catre copil, respectiv 3 ani in situatia copiilor cu handicap. Concediul si indemnizatia lunara se vor acorda pentru primele trei nasteri.
In cazul in care beneficiarii indemnizatiei pentru cresterea copilului opteaza pentru reintoarcerea pe piata muncii, vor primi un stimulent in cuantum de 300 de lei RON (3 milioane lei vechi), pana la implinirea varstei de 2, respectiv 3 ani de catre copil. In aceasta perioada plata indemnizatiei de 800 lei RON se suspenda.
Incepand cu 1 ianuarie 2007, drepturile pentru sustinerea cresterii copiilor se vor acorda astfel:
- Lunar se va plati indemnizatia pentru cresterea copilului, in cuantum de 6 milioane lei lunar, persoanelor care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit. In situatia in care beneficiarii indemnizatiei renunta la concediul de crestere a copilului, vor primi un stimulent de 100 de lei RON pana la implinirea varstei de 2, respectiv 3 ani de catre copil.
- Alocatia de stat pentru copii, acordata lunar, va fi in cuantum de 200 de lei RON (2 milioane lei vechi) pana la implinirea de catre copii a varstei de 2 ani sau trei ani, in situatia copiilor cu handicap. Conform acestei reglementari, sfera beneficiarilor va fi mai larga. De acest drept vor beneficia si persoanele care nu sunt asigurate in sistemul public de pensii, precum si cele care nu desfasoara activitate.
De indemnizatia si stimulentul prevazute de acest act normativ beneficiaza, optional, oricare dintre parintii firesti ai copilului, persoana care a adoptat sau i s-a incredintat copilul in vederea adoptiei sau care au copilul in plasament ori in plasament in regim de urgenta, precum si persoana care a fost numita tutore.
Perioada in care persoana beneficiaza de drepturile pentru cresterea copilului constituie perioada asimilata stagiului de cotizare.
Potrivit actului normativ, asupra drepturilor pentru cresterea copilului nu se datoreaza contributii sociale obligatorii stabilite prin lege si nu pot fi urmarite silit.
Un element de noutate al actului normativ consta in finantarea acestor drepturi. Fondurile necesare platii drepturilor pentru cresterea copilului, cheltuielile administrative si cele de transmitere a drepturilor se asigura din bugetul de stat, a afirmat ministrul Muncii, Gheorghe Barbu. In prezent, plata indemnizatiei pentru cresterea copilului se face din bugetul asigurarilor sociale de stat.
Efortul financiar estimat pentru plata acestor drepturi este estimat la aproximativ 715 milioane lei RON pentru anul 2006 si aproximativ 1807 milioane lei RON pentru 2007.
Introducerea masurilor prevazute de Ordonanta de Urgenta adoptata de Guvern are drept scop reducerea abandonul ui copiilor si sporirea natalitatii.
Totodata, actul normativ este in concordanta cu prevederile Programului de guvernare in conditiile in care unul din principalele obiective ale politicii de protectie sociala il constituie consolidarea financiara a sistemului public de pensii si reconstructia sistemului public prin externalizarea unor prestatii care nu au legatura cu pensiile.
Adoptarea in regim de urgenta a acestui act normativ ar conduce la degrevarea bugetului asigurarilor sociale de stat de plata unei prestatii care nu constituie risc social.
Ordonanta de Urgenta transpune prevederile Clauzei 2 - Concediul pentru cresterea copilului, precum si Directivei europene privind concediul pentru cresterea copilului.
Pentru acest demers legislativ Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a indeplinit procedura stabilita prin Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.
Alte articole despre