Copii cu autism in scolile de masa

Copii cu autism in scolile de masa
  calendar_month        
Copii tipici si copii cu tulburari de spectru autist au legat prietenii in cadrul unui eveniment organizat in zilele de 16 si 17 noiembrie, in doua scoli din Bucuresti, de catre Fundatia Romanian Angel Appeal si partenerii sai.

Evenimentul este prima actiune desfasurata in scoli, in cadrul campaniei « Ofera-mi o sansa ! » ce isi propune sensibilizarea publicului larg si a cadrelor didactice cu privire la importanta integrarii scolare si sociale a persoanelor cu autism.

Campania face parte dintr-un proiect mai amplu al Fundatiei Romanian Angel Appeal, intitulat « si ei trebuie sa aiba o sansa ! » - program de sprijin pentru integrarea sociala si profesionala a persoanelor cu tulburari de spectru autist (TSA).


in zilele de 16 si 17 noiembrie, evenimentul organizat in scolile nr. 19 - Tudor Arghezi si nr. 5 - Corneliu M. Popescu din Capitala, a avut drept obiectiv inlaturarea miturilor legate de copiii cu autism si demonstrarea faptului ca, in ciuda diferentelor, copiii tipici si copiii cu autism pot fi prieteni si pot evolua impreuna. Primul pas important in acest proces este deschiderea societatii catre acceptarea diversitatii si, de asemenea, aplecarea catre nevoile de afectiune, intelegere si dezvoltare ale copiilor cu autism, cu rabdare si perseverenta.

Ineditul eveniment a adus impreuna copii tipici din ciclul primar si copii cu autism aflati in interventie educativ-recuperatorie. in cadrul evenimentului, reprezentantii Fundatiei Romanian Angel Appeal le-au vorbit copiilor, prin joc, despre acceptarea diferentelor si despre prietenie, iar invatatorilor din cele doua scoli partenere le-au fost prezentate notiuni elementare privind tulburarile din spectrul autist. impreuna cu Luciana Haloiu, psihopedagog specializat in terapia copiilor cu tulburari de spectru autist, peste 80 de copii tipici din clasele I-IV au socializat cu copiii cu autism si au desfasurat activitati interactive. "Ne propunem, prin actiunile noastre, sa sensibilizam cadrele didactice si parintii copiilor tipici.

Pornim de la premisa ca acceptarea diversitatii este primul pas in integrarea scolara a copiilor cu autism. Exista exemple numeroase de copii cu autism care finalizeaza cu succes un parcurs scolar de 12 clase. Numarul gradinitelor si scolilor care accepta si integreaza copii cu TSA ar putea creste constant daca educatorii si profesorii ar beneficia de informatie si pregatire pentru lucrul cu persoane speciale"
a declarat Adelaide Katerine Tarpan, Managerul proiectului "si ei trebuie sa aiba o sansa!".

Invatatorii, cei vizati de acest demers, au asistat la jocurile de echipa si interactiune desfasurate in cele doua scoli. Copiii cu autism participanti au fost ambasadorii mesajului: "Daca suntem diferiti, nu inseamna ca nu putem fi prieteni".

Un studiu recent al RAA: "educatorii, invatatorii si profesorii nu sunt pregatiti sa lucreze cu copii cu autism"
64116.jpg


Un studiu calitativ si un studiu cantitativ, legate de nivelul de informare a publicului cu privire la autism, realizate de Fundatia Romanian Angel Appeal in luna octombrie 2011, in cadrul campaniei "Ofera-mi o sansa !", demonstreaza ca educatorii, invatatorii si profesorii din sistemul educational romanesc sunt inca nepregatiti pentru a lucra cu copii cu autism.
Conform acestor studii, 47% dintre respondenti sunt de parere ca, in acest moment, pregatirea profesorilor si dotarea scolilor nu e corespunzatoare necesitatii copiilor cu TSA. in acelasi timp, 34% dintre respondenti considera ca, desi diagnosticati cu TSA, copiii aflati sub terapie recuperatorie ar trebui sa invete in clase obisnuite din gradinite sau scoli, asistati de un terapeut, insa alaturi de ceilalti copii tipici.



Autismul in Romania si la nivel international, cifre, statistici

In Romania, date publicate recent arata ca numarul cazurilor de autism depistate a crescut semnificativ in ultimii ani: de la 20-25 de cazuri diagnosticate anual in anii '80-'90 la Clinica de Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din cadrul Spitalului Prof. Dr. "Alexandru Obregia", astazi, la aceeasi clinica, se evalueaza 10-15 cazuri noi pe saptamana. in evidenta institutiilor guvernamentale figureaza un numar total de 3.159 copii si tineri diagnosticati cu TSA, specialistii estimand insa 15.000 cazuri (cf. www.autism.ro ), majoritatea purtand alt diagnostic sau nefiind inca diagnosticate

Statisticile internationale releva o crestere alarmanta, in ultimii 40 de ani, a incidentei tulburarilor de spectru autist (TSA). Daca in 1970 se inregistrau 2-3 cazuri/10.000 persoane (conform unui studiu realizat de Institutul pentru Studierea Autismului, din SUA, si publicat pe www.autism.com), in 2007 incidenta acestei afectiuni era de 1 caz/110 persoane, conform datelor statistice comunicate de Centrul pentru Prevenirea si Controlul Maladiilor (CDC) din Atlanta, Statele Unite ale Americii, institutia plasand autismul inaintea diabetului, cancerului sau sindromului Down, ca numar de cazuri.

Sansele de recuperare-integrare

Studiile si experienta, in special ale centrelor de specialitate internationale, atesta faptul ca depistarea timpurie (la varsta de 18 luni, pana la cel tarziu 36 de luni) si referirea catre servicii specializate de recuperare, deservite de specialisti, cresc cu 47% sansele de recuperare si integrare sociala si pe piata muncii a persoanelor cu TSA (conform studiului publicat de Ivar Lovaas, UCLA, 1987). Un program de terapie individualizata faciliteaza dezvoltarea sociala si a limbajului, scade incidenta problemelor comportamentale (comportament ritualistic, agresivitate sau hiperactivitate) si determina dezvoltarea unor aptitudini pentru o viata independenta.

Recuperarea si integrarea sociala

Integrarea prescolara si scolara, in sistemul de masa, reprezinta un prim si esential pas in integrarea sociala a persoanelor cu autism. Acest lucru are la baza, primordial, deschiderea catre diversitate si acceptarea ei, de catre persoanele tipice (parinti si bunici de copii tipici, cadre didactice) cele care pot face o diferenta in viata copiilor si persoanelor cu autism.

Campania "Ofera-mi o sansa!"

Campania "Ofera-mi o sansa!" isi propune sensibilizarea publicului larg cu privire la importanta integrarii sociale si profesionale a persoanelor cu autism. Campania are o durata de 1 an si cuprinde 3 etape distincte, ce tintesc 3 categorii de public distincte:

1. Campanie de sensibilizare, in gradinitele si scolile din Romania, cu privire la importanta integrarii scolare a copiilor cu autism, adresata cadrelor didactice si parintilor de copii tipici,
2. Campanie de informare cu privire la semnele primare ale autismului, cu mesajul: "Mergi la medicul pediatru sau de familie, daca copilul tau prezinta unul sau mai multe simptome ale autismului!"
3. Campanie de advocacy in sprijinul asumarii si aplicarii Strategiei Nationale de integrare a persoanelor cu tulburari de spectru autist, dezvoltata de Fundatia RAA si partenerii sai, prin cointeresarea tuturor factorilor decizionali din Romania.

Campania "Ofera-mi o sansa!" face parte din activitatile proiectului strategic "si ei trebuie sa aiba o sansa!" - program de sprijin pentru integrarea sociala si profesionala a persoanelor cu tulburari de spectru autist, desfasurat de Fundatia Romanian Angel Appeal in parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei sociale - Directia Generala Protectia Copilului si Asociatia de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania.
Proiectul a fost demarat la 1 octombrie 2010, are o durata de 3 ani si este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 - 2013 : Investeste in oameni !

Mai multe detalii despre proiect la www.autism.raa.ro

Recomandari