Dificultatea rostirii cuvintelor - inceput de autism?
history_edu ele.ro calendar_month 19 Ian 2009, 12:05
Copiii de varste mici diagnosticati cu autism intampina probleme majore in a recunoaste cuvintele uzuale, si ca urmare a acestei dificultati, creierul lor devine suprasolicitat.
"In loc de devina experti in recunoasterea cuvintelor, copiii cu autism isi suprasolicita creierul ducand la incetinirea activitatii cerebrale.
Din cauza ca ei nu pot face distinctia intre un cuvant obisnuit si un altul cu sensuri multiple, creierul face eforturi suplimentare sa descifrare a sensului, acest lucru ducand la intelegerea gresita a cuvintelor uzuale.
Atunci cand nu pot procesa un cuvant cu o importanta majora in propozitie, ei pierd sensul intregii formulari" specifica Patricia Kuhl, director adjunct la Institutul Universitar pentru Invatare si Studierea Creierului Uman.
Ce spun testele?
Testele utilizate pentru diagnosticare au folosit o serie de senzori cu scopul de a inregistra activitatea undelor cerebrale la copii cu varsta intre 19 si 30 de luni, in timpul ascultarii de catre acestia a serii de cuvinte familiare (ca pisica, minge, caine sau carte) sau nefamiliare (ca verb, halba, a suporta, a estima).
Activitatea undelor cerebrale la copiii testati a aratat clar diferentele de reactie la cuvinte familiare fata de cele mai putin auzite.
La nivel auditiv, in mod normal, activitatea cerebrala este egala si functioneaza cu solicitarea lobilor temporali ai ambelor emisfere cerebrale.
La copiii diagnosticati cu autism, concentrarea activitatii cerebrale nu mai era in lobii temporali, ci si in alte zone ale creierului, dezvaluind faptul ca acestia faceau eforturi suplimentare in a procesa cuvintele auzite.
Ambele grupe de copii testati (cei fara afectiuni si cei cu autism) au fost supuse la testul cuvintelor, insa spuse invers, analizandu-se si aici activitatea cerebrala inregistrata de senzori.
In mod normal, orice cuvant spus invers (de la coada la cap) este perceput de creier ca un cuvant total diferit de acelasi, spus normal (de la cap la coada).
Copiii cu autism testati au reactionat insa exact la fel ca atunci cand auzisera cuvintele spuse normal, de unde si concluzia ca activitatea lor cerebrala nu functioneaza in parametri normali.
Una din piesele puzzle-ului numit autism este reprezentata de variabilitatea reactiilor persoanelor care prezinta tulburarea.
Este bine cunoscuta sintagma de "lume a lor" in care par sa traiasca copiii bolnavi de autism.
De aceea cercetatorii incerca sa descifreze misterul legat de fenomen si de modul in care pare sa functioneze creierul autistilor, mai ales din cauza diferentelor enorme de comportament la copiii suferind de aceeasi tulburare.
Alte articole despre