Sezonul gratarelor: cum iti afecteaza fumul sanatatea

Sezonul gratarelor: cum iti afecteaza fumul sanatatea
  calendar_month        
Carnea pregatita la gratar miroase senzational, insa contine substante nocive pentru sanatate. Atat gratarele cu carbuni, cat si cele cu lemne produc substante si particule fine care polueaza aerul si agraveaza problemele cardiace si respiratorii.

Afla care sunt riscurile pentru sanatate ale mancarurilor pregatite incorect la gratar si vei invata cum sa ai mai multa grija de sanatatea ta.

Alimentele gatite la gratar, in special carnea, in contact cu fumul, creeaza doua tipuri de reactii chimicale.

Grasimea care se scurge in jar creeaza fumul care contine hidrocarburi policiclice aromate (PAH), substante cancerigene care cresc activitatea unor enzime.

Atunci cand fumul acopera mancarea, substantele PAH sunt transferate pe suprafata carnii. Atunci cand carnea rosie, puiul sau pestele sunt gatite pe gratar la temperaturi foarte ridicate pe o perioada mai mare de timp, componentele din alimente reactioneaza si formeaza aminoacizi heterociclici, sau HCA.

Aceste substante sunt daunatoare pentru organism si favorizeaza cancerul de san, colon sau prostata.

Aminoacizi heterociclici (HCA)

Aminoacizi heterociclici sunt substante cancerigene, care afecteaza ADN-ul si care initiaza dezvoltarea cancerului, in special a cancerului de stomac si colon. Poti reduce riscul formarii acestor substante prin gatirea alimentelor la temperaturi mai joase. De asemenea, si marinarea carnii inainte de a o pune pe gratar reduce riscul de formare de aminoacizi heterociclici.

Marinatele pe baza de ulei de masline si alte ingrediente sanatoase contin antioxidanti puternici care reduc cantitatea totala de aminoacizi heterociclici.

Hidrocarburi policiclice aromate (PAH)

Hidrocarburile policiclice aromate sunt chimicale cancerigene care rezulta din carnea fripta la gratar. Poti reduce riscul de formare de hidrocarburi policiclice aromate prin consumarea de carne mai slaba. De asemenea, este important sa indepartezi partile de grasime, daca folosesti carne grasa, precum cea de porc sau oaie. Un alt lucru pe care il poti face este sa prepari carnea la temperaturi mai mici.

Expunerea la hidrocarburi policiclice aromate mareste riscul de cancer de colon, stomac, pancreas sau prostata. De asemenea, este si un factor de risc pentru astm.

Cum sa gatesti carnea la gratar

Pentru a reduce riscul formarii substantelor cancerigene, carnea trebuie gatita intr-un anume fel. Iata ce poti face:

Inainte de a pune pe gratar, gateste carnea la cuptor cateva minute. Astfel, vei reduce timpul pe care carnea il petrece pe gratar. Prin gatirea la cuptor, carnea elibereaza anumite substante care nu vor mai reactiona cu gratarul incins.

Marineaza carnea. Inainte de a frige carnea, ai grija sa o marinezi din abundenta. Marinata nu numai ca face ca mancarea sa aiba un gust mai bun, dar ajuta si la reducerea cantitatii de aminoacizi heterociclici.

Adauga broccoli. Consumul de alimente crucifere, precum broccoli, schimba modul in care organismul metabolizeaza anumite chimicale asociate cu carnea la gratar.

Evita carnea arsa. Carnea arsa favorizeaza numeroase probleme de sanatate. Incearca sa pregatesti carnea mai putin. De asemenea, cand consumi carne la gratar, indeparteaza partile arse.

Autor: Mihaela Rotaru

Recomandari