Emotivitatea

Emotivitatea
  calendar_month        
Emotiile sunt bune pana in momentul in care pun stapanire total pe noi si ne impiedica sa ne dezvoltam. Cum sa invatam sa le imblanzim?

Ultima oara cand m-am inrosit toata, am inceput sa tremur si sa-mi aud inima batand foarte tare in piept era in timpul unei sedinte de serviciu. M-am balbait si prestatia mea a fost catastrofala. Ti se pare ca aceasta situatie nu e straina de tine?

Manifestarile emotivitatii sunt multiple. Ea este rezultatul unei alchimii de hormoni si de neuromediatori organici care trec de la un centru cerebral la un altul pentru a transmite in final senzatii legate de bulversarea fiziologica, cum ar fi: inrosirea, tremuraturi incontrolabile, hipersalivatie sau tahicardie.

De ce suntem emotivi?

Nimeni nu e la fel si nu reactioneaza in acelasi mod la intamplarile vietii. Iata de ce unii sunt mai emotivi decat altii. Emotia nu este doar organica, ea izvoraste de asemenea din perceptia mai mult sau mai putin dramatica asupra evenimentelor si experientelor din trecut.

Daca am fost marcati de anumite intamplari pe care nu le-am putut gestiona in copilarie, perceptia lor va provoca reactii intense ori de cate ori ne vom gasi in fata unei situatii similare. Emotia simtita ne va aminti de traumatismul suferit in trecut. Dar faptul de a plange un pic mai mult fata de ceilalti ne transforma intr-o persoana slaba?

Nu, o persoana care plange da dovada de mare sensibilitate si nu are de ce sa fie catalogata ca avand mai putina forta, importanta sau valori fata de ceilalti. Totul sta in auto-acceptare si in neintensificarea acestor senzatii pentru a nu se ajunge la depresie.

Ceea ce trebuie sa intelegi e ca atunci cand emotiile devin incontrolabile si surse de suferinta, nimic nu va mai merge. Emotivitatea este pozitiva atunci cand se insoteste de un stres pozitiv. Ea permite adaptarea la toate situatiile deranjante. Unii vor pune emotivitatea in slujba creativitatii si devine negativa atunci cand este excesiva.



Emotivul nefericit

Exista unii emotivi care se afirma, dar sunt si altii, mai introvertiti, care isi blocheaza emotiile si nu le dau posibilitatea sa se exprime. In acest ultim caz, panica va capata o importanta excesiva. Consecinta: persoana se va auto-deprecia, va evita privirea celorlalti, confruntarea, situatiile emotionale si se va ascunde in spatele unui zid, fara a fi ea insasi.

Aceste persoane nu traiesc in realitate. Ele vor oferi o falsa aparenta deoarece le este frica sa fie judecati sau respinsi de ceilalti. De aici vine importanta de a invata sa-ti stapanesti emotiile.

5 metode pentru a-ti gestiona emotivitatea

1. Constientizeaza-ti problema

Pentru a te schimba, trebuie sa-ti doresti acest lucru si de aceea constientizarea este capitala. Invatand ca toate comportamentele noastre reprezinta o suma a tot ceea ce am invatat de-a lungul vietii, si mai ales in copilarie, va fi posibil sa-ti gestionezi emotiile si sa le transformi din negative in pozitive.

2. Actioneaza asupra emotiilor

Foloseste-ti corpul pentru exercitii de relaxare ca sofrologia sau yoga.

3. Actioneaza asupra gandurilor

Mai pe scurt: "Think pink", gandeste pozitiv mai ales in situatiile stresante. De exemplu, priveste esecul ca pe o ocazie de a progresa.

4. Actioneaza asupra auto-afirmarii

Este esential! In fata unui conflict (cu vecinul de palier) sau in fata furiei coplesitoare a sefului, este posibil sa-ti fie greu sa te afirmi. Incearca mai bine sa faci fata situatiilor abordabile si apoi, progresiv, sa rezolvi probleme din ce in ce mai complicate.



5. Actioneaza asupra auto-aprecierii

Daca ai primit o anumita educatie, este de dorit sa ti-o construiesti pe a ta renuntand la vechile scheme invatate pentru a-ti gasi autonomia si a reusi sa gandesti singura.

Recomandari