Know how

Know how
  calendar_month        
In ultima vreme mi se intampla sa obtin foarte usor ceea ce inainte nu as fi reusit nicicum. Sa va dau un exemplu - vreau o anumita marca de tigari pe care terasa in care ma aflu nu o are. Fara a insista, intreb daca nu se poate duce cineva sa imi aduca din alta parte. Raspunsul este intotdeauna pozitiv. Cumva, am capatat un know how al tratarii cu chelnerii, care se dovedesc a fi cele mai serviabile fiinte, contrar a ceea ce stiam despre ei.

Know how, sau mai neaos `cum sa...` iti da un fel de reteta universala cu ajutorul careia stii ca intr-o anumita situatie obtii ceea ce iti doresti. Si oricine in situatia respectiva daca are acele cunostinte si este capabil sa le aplice va fi la fel de multumit.

Un know how este din pacate destul de greu de obtinut de unul singur - asta ar presupune sa treci printr-o serie de experiente, adesea nu chiar placute (doar se stie ca din greseli se invata) si pe baza lor sa ai o cunoastere a ce merge si ce nu. Din fericire, ca secol al vitezei in care nu mai ai timp de incercari, s-a inventat o intreaga biblioteca cu raspunsuri pentru fiecare situatie in parte: cum sa obtii marire de salariu, cum sa iti faci iubitul sa te asculte, cum sa fii sigura pe tine...

Am citit si eu de curiozitate cateva dintre ele. Dar pe langa faptul ca erau simpatice, ca si cum as vedea o comedie, cu mare lucru nu pot spune ca m-am ales de pe urma lor. Solutiile, chiar daca la prima vedere facile, nu au dat rezultatele scontate. Ceea ce ma face sa cred ca in domeniul relatiilor umane nu poti aplica aceleasi principii ca si in matematica - inveti formula si nu mai ai cum sa dai gres. Tot experientele si procesul ulterior de a invata ceva din ele sunt cele care ne fac sa stim cum sa interactionam cu oamenii. Si tot intuitia este cea care ne `spune` ce merge si ce nu.

Asta nu inseamna insa ca trebuie sa dam la o parte aceasta noua biblioteca de cunostinte de inter-relationare. Ea are marea calitate de a te ajuta sa rationalizezi ceea ce deja intuiesti, ea te ajuta sa iti explici si sa capeti incredere. Si e un mod util de a completa cunostintele. Propun, prin urmare, sa se scrie si mai mult, astfel incat sa nu ne bazam numai pe sfaturile si povestile prietenilor in cazuri foarte delicate precum: am fost oprite de domnul agent pentru ca aveam o viteza ilegala si ne-am uitat si actele acasa, unul dintre colegi ne acorda o atentie nedorita si am vrea sa il potolim fara sa il suparam prea tare, am intarziat nepermis de mult la sedinta de dimineata (si e a 3-a oara intr-o saptamana cand se intampla asta!)...

Daca voi cu multa greutate ati aflat pe pielea voastra ce merge si ce nu, va rog sa ne spuneti si noua. Eu va spun la ce reactioneaza pozitiv chelnerii: o voce calma, un zambet si o asigurare ca efortul lor nu va fi trecut cu vederea...

Recomandari