Azucar Moreno - 20 de ani de istorie

Azucar Moreno - 20 de ani de istorie
  calendar_month        
Daca vorbim de Azucar Moreno trebuie sa ne intoarcem in urma 20 de ani si de atunci si pana acum vorbim de peste 14 discuri, nenumarate concerte, calatorii, turnee, premii. In spatele succesului se ascund talentul si munca; tot ceea ce inseamna a fi artiste adevarate, recunoasterea absoluta atat din partea publicului, cat si din partea presei la nivel national si international. Toni si Encarna - "Azucar Moreno" - cele mai demne ambasadoare ale Spaniei, admirate si aclamate in lumea intreaga.

Milioane de discuri vandute, zeci de tari le asteapta, o bogata colectie de comentarii de presa, sute de gale, turnee, spectacole, nu puteau decat sa le faca demne de premii foarte importante, atat de nivel national cat si international.

Putini isi aduc aminte ca primul disc al trupei Azucar Moreno a fost unul dintre cele mai deosebite momente ale fenomenului "Movida" (miscare) unde aerele flamenco convietuiau cu cantecele atat de importante ale compozitorilor de muzica pop din anii 80 ca Fernando Marquez, Jose Cano o Ariel Rot.

Cu toate acestea Azucar Moreno nu luase fiinta ca sa fie doar niste artiste in plus. In 1988 au schimbat casa de discuri, il recupereaza pe producatorul initial Julio Palacios si isi croiesc definitiv drumul spre viitor. Cea mai mare parte a repertoriului "Carne de melocoton" (pulpa de piersica) era semnat de autori de muzica flamenco dar imbracat cu ritmuri si sunete dance rasunatoare. Si de parca ar fi fost putin le revendica de asemenea pe Cecilia si Vainica Doble cantautoarele cele mai indraznete pe care le-a dat Spania.

Dupa un deceniu le propunem sa mearga la Eurovision si accepta cu toate ca alti artisti cu o cariera ca a lor nu ar fi acceptat. Participarea lor cu cantecul "Bandido" (Banditul) rupe blestemul care aplana pe festivalul care de ani de zile se transformase intr-un cosmar pentru oricare dintre reprezentantii Spaniei si le transforma intr-un fenomen la nivel i international. Cantecul scris de Luis Carlos Esteban s-a dansat in lumea intreaga si a fost varful aisbergului unui disc cu mult mai multe surprize. Inaintand cu avantaje alternau cantecele lui Isidro Munoz cu ale lui Evoras, cu neobisnuit dance latino si cu versiunea cantecului "Ven, devorame otra vez" (vino si devoreaza-ma inca o data) le-a servit drept pasaport catre piata hispanica. Mitul Azucar Moreno prinde forma. Fiind asemanator cu cel al lui Almodovar si se convertesc in acelasi timp in obiect de dorinta, de invidie.

Anul urmator "Mambo" continua escaladarea - (in topurile japoneze a ajuns pana pe locul 5) un an mai tarziu se intorc cu "Ojos negros" (ochi negri), contand pe producatorul Nick Patrick si un repertoriu care includea nemaipomenite raritati ale cantecelor lui Alejandro Sanz si Vicente Amigo. Pasiunea lor pentru remixuri aveau sa ofere in paralel discuri ca "Mix pain" si "The Sugar Mix Album" printre nenumatate cantece gandite pentru ringul de dans. Dar surorile Salazar nu vroiau sa moara din cauza succesului, nici sa traiasca toata viata intr-un avion. S-au decis sa-si rareasca discurile si sa se concentreze pe tari apropiate ca Portugalia si America Latina, inclusiv SUA, unde vor fi rasplatite cu premiul Bilboard. Incep o noua etapa in 1994 in cel mai frumos mod cu putinta cu "El Amor" (dragostea).

Emilio Estefan pariaza pe ele si inclusiv Hollywood-ul le include pe banda sonora a superproductiei "Specialistul". Curios este faptul ca in timp ce pelicula ne-a demonstrat ce putin a atractie exista intre Stallone si Sharon Stone, cantecul "El Amor" a demonstrat cat de bine se impletea radacina flamenco cu efervescentul pop latino.



In 1996 initiaza cu "Esclava de tu piel" (sclava pielii tale) o prelungita colaborare cu compozitorul cubanez Ricardo Martinez, cel mai mare succes "Solo se vive una vez" (se traieste numai o data in viata) le va uni si mai mult din punct de vedere artistic cu Gallardo. In acest fel in 1998 Gallardo isi aduce contributia cu cateva dintre principalele succese ale discului "Ole", un disc care includea o rumba magistrala cu fratii lor "No pretenderas" si in care Encarna avea sa debuteze ca si compozitoare. "Amen" avea sa inchida un ciclu de 20 de ani, 2 ani mai tarziu. La acest disc Edito avea sa imparta productie cu genialul muzician columbian Estefano Salgado care le compusese "El amor" care era decat o promisiune si printre ale bijuterii brodau in repertoriul lor melancolica "Piel de seda" {piele de matase) scrisa de Jose Luis Perales. Deja in 2001 Unicas deschide o noua etapa fara a intoarce spatele acelui stil pe care Azucar Moreno l-a creat.

Asa cum nu au abandonat rumba, dance-ul, balada, nu dau la o parte acest pop latino la care au fost pioniere (chiar in Miami opteaza pentru o productie impartita intre fidelul Miquel Gallardo si Emanuele Ruffinengo celebru pentru cantecele scrise pentru Ornella Vanoni si Alejandro Sanz. O inregistrare galopanta intre Milano, Roma si Madrid care a contat printre alte privilegii pe aranjamentul orchestral Danillo Ballo si Bruno Zuchetti, cativa muzicieni obisnuiti ca Manolo Garcia si Alejandro Sanz, sau pe orchestra filarmonica din Praga.

"Besame" (saruta-ma) cantecul ales ca sa deschida focul este suta la suta Azucar Moreno, o melodie emotiva semnata de Rayto, "Volveria a nacer" (as renaste) onoreaza titlul. Niciodata melodiile surorilor Salazar nu au sunat atat de italieneste ca in aceasta balada, pe care le-a daruit-o Cralos Izaga ajutat de colaborarile lui Luis Cabanas sau al DJ-urilor David Ferrero si Pedro Del Moral. Miquel Gallardo reuseste sa uneasca tragicul cu bucuria in "Hay que matar la muerte" (trebuie sa ucidem moartea) si intinde un pod catre muzica andaluza in "Habibi te quiero" (dragul meu te iubesc).

Isi demonstreaza din nou abilitatea de a aduce in actualitate proverbe frumoase cu frumoasa melodie "Ni contigo, ni sin ti" (nici cu tine, nici fara tine) care recupereaza sunetul disco funk si isi lasa si mai mult amprenta erotica in bolero-ul "Quiero pecar enti" (Vreau sa pacatuiesc cu tine). Cover-ul a fost intotdeauan un alt punct forte al fetelor de la Azucar Moreno si de data aceasta apeleaza la un clasic al rock and roll chicano, tequila si o alta bijuterie a cantecului andaluz "Hueles a noche de amor" (mirosi a noapte de dragoste). Cu acea rapiditate pe care o dau autorii scandinavi muzicii negre "Tu eres para mi" de Aneas si Mejuto, iese in relief ca unul dintre momentele cele mai neasteptate. In ultimul rand ascultam versurile amuzantei melodii "Divina de la muerte" unde se ironizeaza slabiciunea pentru inalta costura.

PREMII: mai mult de 35 de discuri de aur, mai mult de 15 discuri de platina, 2 discuri de diamant ( mai mult de 2 milioane de copii vandute in Spania).

Recomandari