Cand vom avea si noi o taxa normala?

Cand vom avea si noi o taxa normala?
  calendar_month        
In ultimul timp, deciziile guvernamentale apar precum ciupercile dupa ploaie. Cu duiumul, fara noima, si adesea cu proprietati din cele mai proaste. Asa s-a intamplat si cu bine cunoscuta taxa de prima inmatriculare, care si-a schimbat chipul in ultimele luni mai ceva ca Arabela din povestile din copilarie. Dupa ce ne obisnuisem cu ea ca fiind necrutatoare la inceputul anului 2008 si ne luasem gandul de la achizitionarea unei masini second-hand din afara, in vara lui 2008 ea a luat chip angelic odata cu hotararea care ii micsora semnificativ cuantumul. Lumea a debordat de bucurie iar piata auto din Romania aproape s-a dublat cu autoturisme aduse in special din Germania, Austria sau Italia. Toate bune si frumoase pana cand piata autohtona a dat semne ca intra intr-un picaj vertiginos din cauza lipsei de vanzari de autoturisme romanesti.

Si cine era de blamat? Bineinteles, tot vestita taxa auto. Si cine era persoana salvatoare? Bineinteles, fostul premier, Calin Popescu Tariceanu. Care a decis ca solutia de urmat este triplarea taxei si implicit stoparea importului de autoturisme din afara. Cum era de asteptat, populatia a sarit in aer. Mitingurile de protest au impanzit tara iar autoritatile au fost nevoite sa ia atitudine. Care atitudine a fost personificata sub forma unei instiintari potrivit careia guvernul va gasi o solutie care sa impace ambele tabere. Cam dificil de gasit. Insa la jumatatea lunii ianuarie, s-a aflat si forma sub care avea sa apara solutia. Transformarea mult blamatei taxe de prima inmatriculare in taxa pe poluare. Cu alte cuvinte, nu mai platim atat de mult. Insa platim toti. Echitabil? Sau nu? Cum era de asteptat, reactiile au aparut imediat. Populatia deja posesoare de masini a inceput sa protesteze, deoarece urma sa plateasca o taxa in plus. Populatia care isi dorea o masina din afara a rasuflat oarecum usurata deoarece isi putea permite sa viseze din nou frumos. Noua taxa auto urmeaza sa aiba cuantum in functie de norma europeana de poluare in care este incadrata masina respectiva. Cu alte cuvinte, de ce Euro ai pe masina. Si implicit de cat poluezi. Iar ea sa fie aplicata tuturor, anual. Ai masina care polueaza, platesti mai mult. Ai masina gandita pentru un trafic mai ecologic, platesti mai putin. La prima vedere, lucrurile ar parea ca sunt, in sfarsit, pe un fagas normal. Insa ceva nu s-a luat sigur in calcul. Nea Gigi, cu a sa Dacie din 1970, non Euro, care circula cu ea doua weekenduri pe luna, va plati mult mai mult decat domnul X, cu a sa masina de ultima generatie, Euro 4, care insa circula zilnic si, dupa parerea umila a multor dintre noi, va polua sigur mai mult decat nea Gigi. Si atunci ne intrebam, cu tristete: "Cand vom avea si noi o taxa normala?"

Recomandari

Newsletter Ele.ro

Prima iubire
  • person

    "iubirea nu are timp trecut!"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right