Weekend cu parapanta
history_edu ele.ro calendar_month 16 Sep 2005, 10:38
Toti cei care au zburat cu parapanta au declarat cu mana pe inima ca sentimentul pe care il ai atunci cand te afli in plin zbor nu se poate compara cu nimic care sa poata fi pus in cuvinte. Intrucat eu nu am incercat acest tip de sport, a trebuit sa ii cred pe cuvant de pionier pe amicii care asteapta nerabdatori sa vina sfarsitul de saptamana pentru a se deplasa in locurile care sunt bune pentru un astfel de sport extrem.
Parapantistii au inceput sa existe atunci cind cei care zburau cu deltaplanul au hotarat sa experimenteze lansarea cu parasuta de pe coastele abrupte ale dealurilor. Bagajul parapantistului cantareste in jur de 8-10 kilograme (in functie si de tipul de parapanta), incapand lejer intr-un rucsac. In zbor, un pilot cu experienta poate ajunge pana la o altitudine de peste 1500 m si poate zbura kilometri intregi folosind, pentru a ramane in aer, exclusiv curentii calzi.
Zborul cu parapanta este foarte simplu si poate fi invatat de oricine. Parcurgerea cu rabdare a etapelor de instruire, alegerea echipamentului adecvat la greutatea si experienta pilotului, evaluarea corecta a conditiilor atmosferice sunt garantia unui zbor fara riscuri.
Este obligatoriu pentru cei care doresc sa practice acest tip de sport, sa urmeze un curs de pregatire (dureaza in jur de 10 zile in cursul saptamani) practic si teoretic, cu instructori specializati, urmand sa acumuleze cunostinte de aerodinamica, tehnica de pilotaj, meteorologie, echipament de zbor (casca, statie radio, parasuta de rezerva), zborul in sine precum si manevrele care trebuie efectuate timpul zborului. Conform legislatiei romane pilotii de parapanta trebuie sa posede o licenta de zbor emisa de Aeroclubul Romaniei, sa zboare cu aripi inregistrate la Aeroclubul Romaniei si sa anunte zborurile la serviciul trafic al Aeroclubului Romaniei.
Dupa absolvirea cursului de baza si efectuarea a cel putin 10 zboruri de inaltime la simpla (100 m) cat si a cursurilor teoretice se va trece la zborul la inaltime (1500 m). Aceasta treapta indreptateste elevul sa zboare la simpla timp de 6 luni, in acelasi tip de teren, cu aprobarea instructorului. Elevul este observat atat la start cat si la aterizare si dispune de legatura radio cu instructorul.
Cel putin 70 zboruri peste 300 m diferenta de nivel din care cel putin 15 peste 500 m. Planurile de zbor vor tine seama de vreme, teren si periculozitate.
Cursul de pregatire va contine zboruri active, aterizari, decolare prin gonflare, exercitii mentale pentru prevenirea accidentelor, zbor in termica si dinamica.
Cateva din locuri bune pentru practicarea zborului cu parapanta sunt la: Codlea, Postavaru Cristianul Mare, Dealul Lempes- Sampetru, Dealul Lempes- Sampetru, Tampa.
Inaltimea de 1.799 m, conditiile meteo si de vant optime, privelisti fantastice vazute de la o inaltime de 600-800 m fac din zona Poiana Brasov - Masivul Postavaru, unul dintre cele mai frumoase locuri de zbor cu parapanta din tara.
Zborul cu un pilot instructor autorizat si experimentat, in conditii de siguranta maxima, din varful Postavaru (1.799 m) iti ofera o fantastica experienta de 15-20 minute de zbor deasupra privelistii incantatoare a zonei montane Postavaru.
Zborul in tandem este o alternativa sigura si placuta pentru ca toti cei ce doresc sa experimenteze emotiile si senzatiile zborului liber fara a parcurge un proces lung de invatare si antrenamente. Spre deosebire de zborul singur, zborul in tandem nu necesita decat o scurta informare de aproximativ 10 minute inainte ca tu sa te afli pentru prima oara in aer, si nu este nevoie sa petreci zile intregi de antrenament.
Ce trebuie sa faci pentru a zbura?
Trebuie doar sa te inscrii la un zbor in tandem si ti se va oferi o experienta care nu se numara printre acelea pe care le vei uita in scurt timp.
Pilotul iti va da cateva indicatii legate de ceea ce trebuie sa faci si te va echipa pentru zbor. Dupa ce te-ai echipat si ai toate informatiile necesare primului zbor, nu ai altceva de facut decat sa incepi sa alergi la comanda pilotului tau iar dupa cativa pasi te vei afla printre nori intr-un loc pe care intotdeauna l-ai putut privi doar din departare.
In aer stai la fel de comod ca si in fotoliu acasa si deoarece nu trebuie sa faci nimic te poti relaxa si bucura de priveliste. Mainile tale sunt libere, daca vrei poti sa faci fotografii sau poti vorbi cu o statie de emisie-receptie cu cei care te asteapta la sol pentru a le impartasi senzatiile care le traiesti. La aterizare tot ceea ce trebuie sa faci este sa te apleci in fata si odata cu manevrele de aterizare ale pilotului sa pui picioarele pe sol.