Consumul de stiri online-Romania, la coada clasamentului U.E.
Internetul reprezinta astazi una dintre principalele surse de informatie, iar in ultimii ani a castigat teren in fata televiziunii si presei de tip print. Pe langa utilizarea retelelor sociale pentru comunicare si promovare, dar si a aplicatiilor inovative, internetul concureaza cu mass-media traditionala. Raportul Eurostat dat publicitatii saptamana aceasta indica o crestere a consumului de stiri online la nivelul Uniunii Europene, mai ales pe fondul schimbarilor din ultimii ani si al pandemiei. 9 din 10 europeni au folosit internetul, stirile reprezentand cea mai populara utilizare.
Topul tarilor din U.E. in privinta consumului de stiri online
Potrivit datelor rezultate in urma sondajului, in 2021, 89% dintre persoanele din UE, cu varsta cuprinsa intre 16 si 74 de ani, au folosit internetul (cel putin o data in cele trei luni anterioare datei sondajului), pentru informare si activitati culturale, printre care si consumul de stiri.
La nivelul anului 2021, 72% dintre utilizatorii de internet din UE cu varsta cuprinsa intre 16 si 74 de ani citeau site-uri de stiri online, ziare sau reviste online.
Cei mai multi cititori de stiri online au fost inregistrati in Finlanda (93%), Lituania si Cehia (ambele 92%) si Croatia si Grecia (ambele 90%). La polul opus, cea mai scazuta utilizare a internetului pentru consumul de stiri a fost raportata in Romania (59%), Germania (62%), Franta (63%), Italia (64%) si Belgia (67%).
In randul cititorilor, ponderea cea mai mare o au inca barbatii, iar ca varsta, frecventarea de site-uri de stiri online/ziare/reviste online a fost cea mai populara in intervalul de varsta 25-54 de ani (75%). Consumatorul de stiri online, la nivelul U.E., este cu precadere pozitionat in mediul urban si are studii superioare (85%).
Stirile online si fenomenul fake-news
Cresterea consumului de stiri online vine la pachet si cu o serie de capcane, printre care si fake-news. Un raport Eurostat din 2020 arata ca, pe fondul pandemiei, fenomenul fake-news a facut ravagii. Lansarea de informatii si campanii false, stiri-bomba care au creat panica, imagini trucate asociate unor evenimente, toate au facut parte din peisajul din mediul online, mai ales in perioadele de varf ale infectarilor cu COVID-19. Problema este ca desi consumul de stiri din mediul online este in crestere, educatia in privinta filtrarii informatiilor este inca foarte slaba. Raportul Eurostat din 2020 plasa Romania pe penultimul loc la capitolul verificarii informatiilor din mediul virtual. Mai exact, doar 12% dintre romani verificau informatiile din social media sau de pe net in general. Cea mai precauta era populatia din tarile nordice, in Olanda, de exemplu, procentul celor care verificau informatiile online era de 45%. Media la nivelul U.E. era de 23%, un semnal ca populatia era la acel moment predispusa capcanelor de tip fake-news.
Citeste continuarea pe risco.ro