Franciza: avantaj sau dezavantaj?

Franciza: avantaj sau dezavantaj?
  calendar_month        
Franciza este o operatiune sub forma unui contract in care o persoana numita francizor (englz. franchiser) ii acorda altei persoane, adica beneficiarului (englz. franchisee), dreptul de exploatare a unui ansamblu de drepturi de proprietate industriala sau intelectuala, scopul fiind cel de productie sau de comercializare a unui anumit tip de produse sau servicii. Obtinerea francizei implica plata unei taxe de intrare in sistem precum si alte taxe anuale, de cele mai multe ori sub forma unui procent din cifra de afaceri.

Ce inseamna sa fii francizor sau beneficiar?

Conform Ordonantei nr.52 din 28 august 1997, privind regimul juridic, francizorul este comerciantul care:
• este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate, cu conditia ca drepturile sa fie exercitate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza
• ofera posibilitatea si dreptul de a exploata/dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie, un serviciu, etc.
• asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate
• prin personal si mijloace de financiare pentru a-si promoveaza marca sa, inovatia, si pentru a sigura dezvoltarea si viabilitatea produsului.

Beneficiarul este tot un comerciant, fie ca este persoana fizica sau juridica, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este aceasta definita de catre francizor. Beneficiarul este selectionat de francizor.

Avantaj sau dezavantaj?

Cel mai bun lucru pe care o franciza il poate oferi este renumele cu ajutorul caruia intri pe piata concurentiala folosind tehnici de productie, comercializare si marketing deja perfectionate. Acestea au fost perfectionate in timp, ele au presupus mult efort si bani, de aceea francizele reprezinta surse sigure de profit.

Si pentru ca franciza nu este afacerea ta, inregistrata de tine, trebuie sa platesti ca sa intri in sistem si apoi in fiecare an in functie de cifra ta de afaceri. Toate acestea sunt scumpe, si la ele se adauga standardul de calitate care uneori este dificil de mentinut.

Ce presupune contractul de franciza?

Franciza este folosita la scara larga in comertul international. In contractul de franciza participa doua persoane: francizorul sau concedentul si beneficiarul sau concesionarul.
Obiectul contractului este alcatuit din concesiunea unui serviciu sau a unei marci de fabrica, acestea impreuna cu asistenta tehnica si experienta necesara acumulata in timp pentru explotarea acesteia.

Francizorul are obligatia de a-i furniza partenerului sau elemente de engineering si know-how legate de amenajarea si organizarea afacerii, elemente de marketing referitoare la mijloace, metode si tehnicile necesare de comercializare si promovare a produsului sau a serviciului. Franciza asigura si pregatirea profesionala a personalului. Francizorul are obligatia de a acorda asistenta tehnica pe toata durata de desfasurare a contractului de franciza.

Conform articolului 6, alineatul 1 din Ordonanta nr.52 din 28 august 1997, privind regimul juridic, contractul de franciza trebuie sa respecte urmatorele principii:



- termenul va fi fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei;
- francizorul va instiinta pe beneficiar cu un preaviz suficient de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul la data expirarii sau de a nu semna un nou contract;
- in cadrul clauzelor de reziliere, se vor stabili in mod clar circumstantele care pot sa determine o reziliere fara preaviz;
- conditiile in care va putea sa opereze cesiunea drepturilor decurgand din contract vor fi cu claritate precizate, in special conditiile de desemnare a unui succesor;
- dreptul de preemtiune va fi prevazut, daca interesul mentinerii sau dezvoltarii retelei de franciza necesita recunoasterea acestui drept;
- clauzele de nonconcurenta vor fi cuprinse in contract, pentru protejarea know-how-ului;
- obligatiile financiare ale beneficiarului vor fi cu claritate precizate si vor fi determinate astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.



Franciza in Romania

Se pare ca acest tip de afacere a fost foarte bine primita in Romania. Daca acum 6 ani in tara existau aproximativ 30 de lanturi de franciza, acum exista peste 400 de branduri francizate. Aceste francize, impreuna, au o cifra de afaceri de cel putin 900 milioane de euro.

Cu toate acestea, franciza nu ocupa decat 7% din totalul comertului, si asta pentru ca exista o piedica mare in dezvoltare: costul mare al finantarii. Aceasta dificultate este intretinuta si de dobanzile si comisioanele mari ale bancilor la acordarea imprumuturilor. S-a constatat ca in Romania, rata de succes a unei francize este de 80%.

Pentru a va documenta mai mult despre ceea ce insemna si ceea ce este o franciza din punct de vedere juridic va invitam sa cititi Ordonanta nr. 52 din august 1997, privind regimul juridic al francizei.

Recomandari