Fa din critica ta o critica constructiva

history_edu ele.ro calendar_month 27 Oct 2008, 08:10
Nimanui nu-i place sa fie criticat. Sa fim criticati este pe departea cea mai incomoda situatie in care ne putem afla, si cu toate acestea avem nevoie de ea pentru ca poate fi constructiva. Fie ca o primim de la ceilalti sau ca ne autocriticam, avem nevoie de ea caci fara de critica nu am putea sa ne implinim sarcinile cat mai bine.
Nu ne place critica dar nici sa criticam. Chiar daca nu treci prin rusinea de a primi critici dar te afli in pozitia in care aduci critici, sentimentul de discomfort nu te va parasi, el va apasa pe umerii tai vei crede ca esti cea mai rea persoana posibila, mai ales daca cel din fata ta se va arata profund afectat sau va posta drept victima.
Ce trebuie sa faci atunci cand ai de adus critici si nu vrei ca persoana din fata sa se simta foarte prost, sa inteleaga unde a gresit si cum poate rezolva problema?
Iata care sunt sfaturile noastre atunci cand te afli in pozitia de a critica. Respecta-le si vei vedea cum critica ta se va transforma in una constructiva de pe urma careia toti vor avea de castigat:
Nu este cel mai placut lucru pe care poti sa il faci, insa exista situatii fara de care conflictele sau situatiile nu s-ar rezolva. Oamenii au nevoie de critica asa ca daca vei fi nevoit sa faci acest lucru, fa-l.
Critica dar nu oricum
Nu trebuie sa agresezi omul respectiv. Atunci cand critici pe cineva trebuie sa ai in vedere doua aspecte:
• Acea persoana trebuie sa inteleaga cu adevarat ce a gresit si sa stie pe viitor cum sa evite acest gen de greseala: Trebuie sa iti alegi cu grija cuvintele, trebuie sa vorbesti cat mai clar, sa pui accent pe situatia actuala si nu pe altceva, si sa ii explici unde si cum a gresit. O problema cunoscuta in totalitate poate fi rezolvata cu usurinta si evitata pe viitor. Nu te va ajuta cu nimic daca tipi la angajatul tau. Tu nu trebuie sa il sperii, tu trebuie sa il ajuti. Fii amabil cu el, ofera-i apa, ceai sau cafea, creeaza o atmosfera in care sa nu existe tensiuni. Va fi de ajutor pentru ambii parteneri de discutie sa fie calmi si relaxati.
• Trebuie sa ai grija ca angajatul tau sa nu iasa cu capul plecat din biroul si lipsit de orice chef. Indiferent de critica pe care i-o aduci, angajatul tau mai trebuie sa stie ca aceasta a fost doar o greseala, ca oricui i se poate intampla pentru ca suntem oameni si nu suntem perfecti, si ca el este un angajat valoros al companiei. Nu-i strica sa isi aminteasca de realizarile pe care le-a avut, nu ii strica sa stie ce apreciezi tu la el. Aceste vorbe bune ii vor ridica starea de spirit si va aborda situatia mai bine. Important este ca angajatul tau sa iasa din birou stiind ce a gresit, cum poate rezolva problema si stiind ca el poate rezolva problema aceasta pentru ca tu ai incredere in el.
Critica faptele si nu persoana. Trebuie sa te concentrezi asupra a ceea ce a gresit si nu asupra faptului ca nu iti place cum se imbraca sau nu iti este o persoana foarte simpatica. Nu transforma problemele personale in profesionale.
Trebuie sa ii oferi solutii. Atunci cand situatia nu este atat de grava incat sa concediezi angajatul respectiv, sfatul nostru este ca pentru viitor sa ii dai cateva sugestii de cum ar putea sa rezolve problema. Angajatul se va simti mult mai detensionat si va fi mai receptiv la critica.
Alte articole despre
Recomandari
Newsletter Ele.ro





Justitia si fondurile structurale europene
- person
"detalii la www.fondurile-structurale.com"