Marketing in retea

Marketing in retea
  calendar_month        
Marketingul de retea este o activitate care poate fi efectuata in principal sau in timpul liber si in care, practic, esti patronul propriei tale "afaceri".

Exista companii care, in locul vanzarii "traditionale" de bunuri si servicii (prin magazine sau firme specializate), prefera vanzarea "directa" ; asta inseamna ca oamenii ce devin "parteneri de afaceri" ai companiei respective realizeaza activitatea de distribuire catre populatie a bunurilor si serviciilor sale, in locul traditionalelor magazine sau firme specializate.



Modalitatea de castig intr-o astfel de activitate este fie prin vanzarea directa a produsului sau serviciului (cu un adaos fata de pretul "de firma", stabilit de companie) fie prin constituirea unei retele de persoane care se inscriu si ele ca parteneri ai companiei si au oportunitatea de a cumpara produsele si serviciile la pretul "de firma" pentru uz propriu (ramanand simpli consumatori, fara interes pentru "afacere") sau pentru a le vinde mai departe.

La fel, aceste persoane isi pot construi si ele retele, echipe de persoane care procedeaza identic, constituindu-se treptat un "lant de retele" de pe urma carora compania ofera un comision, existand un plan de compensatii in functie de activitate.

Este o situatie perfect normala, in care atat compania cat si persoanele care desfasoara activitatea si clientii au numai de castigat.

Din multe puncte de vedere este o modalitate mult mai eficienta prin care produsul sau serviciul ajunge catre oamenii ce au nevoie de el. Iar unele din cele mai importante avantaje le reprezinta punerea produsului direct in fata persoanelor si explicarea in detaliu a beneficiilor sale, calitatea superioara a produselor sau serviciilor ce sunt oferite, in comparatie cu cele de pe piata, precum si programele de instruire si motivationale prin care se ofera consultanta financiara si de afaceri si se realizeaza schimbarea mentalitatii si transformarea interioara a celor implicati.

77936.jpg

In plus, marketingul de retea se bazeaza pe un alt concept deosebit de puternic: "puterea retelei". Capacitatea individuala de munca si venitul obtinut sunt limitate de starea fizica si de un anumit timp care poate fi folosit pentru munca (lucrezi singur sau cu un partener un anumit numar de ore pe zi, cand esti sanatos, si esti platit pentru asta).

Pe de alta parte, in marketingul de retea se actioneaza prin intermediul unui sistem care produce mult mai mult in acelasi interval de timp, indiferent daca esti sau nu prezent. Aici nu lucrezi singur, ci impreuna cu o echipa (retea) formata din alte persoane, cu interese comune, asa incat venitul tau este mult mai mare si nu este limitat de starea ta fizica sau de timp.

Desi, privind lucrurile in mod realist, marketingul de retea reprezinta singura modalitate de castig pentru oamenii cu venituri mici si medii, fara educatie financiara (cazul marii majoritati, de altfel), lucrurile nu prea sunt vazute in acest fel.

Asta deoarece, din pacate, majoritatea oamenilor au dat conotatii negative unui asemenea gen de activitate. In SUA si alte tari s-a depasit de mult acesta faza, dar in Romania, din cauza neprofesionalismului unor astfel de companii ai caror membri au dat dova da de agresivitate si lacomie sau chiar datorita unor produse slabe calitativ, marketingul de retea nu s-a dezvoltat asa cum ar fi fost normal.



Oamenii inca nu constientizeaza importanta uriasa a unui asemenea gen de activitate in viata lor, faptul ca ea constituie primul pas catre libertate (desi, de fapt, multi cauta siguranta unei slujbe decat libertatea unei afaceri, ceea ce este foarte trist. Apoi dau vina pe altii pentru greutatile din viata lor, ceea ce nu e normal).

De fapt, datorita greutatilor vietii de zi cu zi, motivele principale pentru care oamenii nu se inscriu intr-o astfel de companie sunt : "Produsele sunt prea scumpe" si "Nu am timp sa ma ocup de asa ceva". Problema e ca aceste motive sunt false, dar datorita reactiilor emotionale (teama, neincredere, lene, inertie) oamenii nu sunt capabili sa vada acest lucru.

Cineva care spune "Produsele sunt prea scumpe" ar trebui de fapt sa stie ca exact acesta este motivul pentru care ar fi bine sa le cumpere!

Noi, romanii, avem o vorba : "Suntem prea saraci ca sa cumparam lucruri ieftine" - dar nu prea o punem in practica. Piata e plina, in toate domeniile, de produse ieftine despre care se stie ca sunt de proasta calitate, iar domeniul sanatatii si curateniei nu fac exceptie.

Un produs mai scump prezinta de cele mai multe ori garantia calitatii (raport calitate-pret mult mai bun). Iar in ce priveste sanatatea, acest lucru este esential - nu va jucati cu viata voastra! Din pacate, majoritatea oamenilor sacrifica tocmai calitatea in favoarea pretului - si asta tot din teama ca, la un moment dat, vor ramane fara bani (sau au alte "prioritati" ).

Dar majoritatea oamenilor prefera sa "investeasca" bani multi in haine, cosmetice, tot felul de obiecte de casa, excursii, iar pentru sanatate, pentru prevenirea imbolnavirilor, aproape nimic.

Chiar si cand "le ajunge cutitul la os" prefera sa dea cat mai putin pe remediile de orice fel, fara sa constientizeze ca au nevoie de produse de calitate pentru a obtine rezultate cu efect pe termen lung.

77937.jpg
Asta deoarece, din pacate, ei considera ca sanatatea este ceva ce li se cuvine si in care nu trebuie sa investeasca prea mult. Astfel isi sacrifica insasi viata, si o fac de parca nu le-ar pasa (atitudine care ii duce la necazuri pentru care dau vina pe altii).

O alta atitudine nefolositoare este: "Da, asa este, sunt mai bune, dar sunt prea scumpe, nu-mi permit la cat castig". Atitudinea corecta ar fi : "Asa este, sunt mai bune. Cum sa fac sa mi le permit ?".

Problema a fost rezolvata de companiile de marketing de retea prin oferirea ocaziei ca, in timp, oamenii sa beneficieze practic gratis de produse (ceea ce este imposibil pentru produsele din magazine) - castigand din vanzarea lor sau din formarea unei retele, primind comisioane cu care si le va achizitiona.

Aici ajungem la al doilea motiv pentru care oamenii nu desfasoara o astfel de activitate, eternul "Nu am timp". Mai cinstit (cu ei insisi, in primul rand) ar fi sa spuna : "Nu sunt dispus, nu am de gand sa-mi fac timp" (fie din inertie, fie deoarece nu au inteles foarte bine ce au de castigat daca o fac - si ce au de pierdut daca nu o fac).

Cu totii avem acelasi timp la dispozitie : 24 de ore pe zi. Dar in timp ce oamenii ce reusesc in viata stiu sa foloseasca acest timp in favoarea lor, ocupandu-se de interesul lor (in acest caz : a face bani mai multi si a fi mai sanatos), oamenii ce se zbat in nevoi se folosesc de pretextul ca "nu au destul timp la dispozitie pentru a se ocupa si de altceva", ocupandu-se in schimb de tot felul de lucruri care nu le aduc bogatia si sanatatea visate, dar cu care s-au obisnuit, fiindu-le greu sa iasa din inertia lor.

Nu e vina lor ca gandesc asa - e un mod de gandire imprimat de zeci de ani de acesta societate, care creaza, prin sistemul de educatie, angajati pe banda rulanta (obisnuiti cu confortul unui serviciu "caldut" si cu rezolvarea problemelor lor financiare de catre altii - guvern, firme la care lucreaza), putini liberi-profesionisti, si aproape deloc oameni cu pregatire de afaceri care sa-si obtina libertatea financiara.

Poate fi insa greseala lor cand afland astfel de idei le ignora cu desavarsire, neacordandu-si ceva timp de reflectie pe marginea lor. Poate ca viitorul lor se va schimba in bine urmand o astfel de cale. Nu spun prin asta ca aceste idei reprezinta un adevar absolut - dar fiecare ar putea sa le treaca prin filtrul mintii sale si sa extraga ceea ce i se potriveste.

Oamenii ar trebui sa inteleaga ca aceste doua "scuze" nu le vor aduce o situatie financiara mai buna. Ele nu vor face altceva decat sa-i mentina la acelasi nivel.
Tocmai aceste scuze si pretexte care ii impiedica sa treaca la actiune sunt cele ce ii impiedica, in final, si sa ajunga la libertatea financiara sau sanatatea visate.

Un alt motiv pentru care oamenii nu intra intr-o astfel de companie este deoarece ei cred ca este vorba de o afacere pe care trebuie sa o faca "singuri", ceea ce le-ar fi greu. Dar nu e vorba de asa ceva.

Intr-o activitate de marketing de retea nu ai de ce sa-ti faci griji referitoare la marfa, depozitare sau distributie, eventuale taxe si impozite - totul constituie un sistem deja pus la punct. Aici poti lucra impreuna cu persoana care ti-a oferit aceasta oportunitate, care te sprijina, te ajuta sa te dezvolti. De altfel, se spune ca exista doi factori care, o data respectati, asigura succesul activitatii : sa lucrezi pentru tine, dar si sa ai grija de cei din reteaua ta.

Daca acest ultim factor nu este respectat, reteaua incepe sa decada (lucru care s-a intamplat cu multe companii la care liderii unor retele au avut doar interes financiar pentru ei insisi).

Spuneam ca marketingul de retea reprezinta primul pas catre libertatea financiara. In toata perioada in care se desfasoara o asemenea activitate se acumuleaza un anume capital si o educatie financiara si de afaceri cu care se poate trece catre anumite investitii sau catre infiintarea sau cumpararea unei firme (ceea ce poate constitui un al doilea pas).

Recomandari