De ce e la moda regimul mediteranean?

De ce e la moda regimul mediteranean?
  calendar_month        
Regimul mediteranean, alimentatia mediteraneana sau bucataria mediteraneana sunt astazi termeni la moda, iar uleiul de masline se gaseste pe orice masa, atingand periculosul statut de corp gras "bun pentru sanatate".

Cum s-a instalat aceasta moda?

Prin intermediul unor studii, unele dintre ele demarate in anii 60, s-a observat ca populatiile bazinului mediteranean:

consumau la fel de multe grasimi ca si nord-europenii;

erau totusi mult mai putin atinse de boli cardiovasculare sau anumite tipuri de cancer.

Dintre toate tarile mediteraneene, Creta este spectaculoasa. Rata de mortalitate prin boli cardiovasculare este cu 95% mai mica decat cea din SUA si cu 96% mai mica decat cea din Finlanda (tara cu incidenta cea mai mare).

Diverse explicatii au fost inaintate:

un consum marit de fructe si legume bogate in antioxidanti;

un consum marit de cereale si legume uscate, bogate in fibre;

un consum redus de carne, deci mai putini acizi grasi saturati;

un consum marit de peste, deci de acizi grasi omega-3 "anti-colesterolului rau";

un consum normal de vin, care contine polifenoli si flavonoide protectoare;

utilizarea uleiului de masline ca si corp gras esential si a grasimii de gasca, ambele bogate in acid linoleic.

Concluzia finala a fost ca nu doar un singur element al acestei alimentatii era acela protector, ci ansamblul tuturor alimentelor.

Regimul Mediteranean

Acesta este, in ansamblu, modelul unei alimentatii echilibrate pe baza de ulei de masline. Acest lucru inseamna:

legume la micul dejun si la cina;

cereale (paste, orez) si paine din cereale integrale in cantitati suficiente in fiecare zi;

legume uscate de 2 sau 3 ori pe saptamana;

portii mici de carne, iar mezeluri foarte putine sau deloc;

peste de cel putin 3 ori pe saptamana;

2-3 pahare de vin pe zi;

fructe ca desert, la fiecare masa;

ulei de masline sau grasime de gasca pentru mancare.


Binefaceri si inconveniente ale regimului mediteranean

Acest model de alimentatie este in totalitate benefic, cu conditia ca si cantitatile sa fie folosite in functie de nevoile organismului. Excesele, inclusiv acelea de ulei de masline si vin, pot contribui usor la luarea in greutate, ale carei consecinte asupra sanatatii sunt nefaste.

Recomandari

Newsletter Ele.ro

Tabara de initiere in pictura editia 2012 - la Barsana
  • person

    "frumosul se simte dupa regulile interioare ale fiecaruia spunea cineva acum mult timp."

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right