Dieta antiinflamatoare - ce este si cand este indicata?

Dieta antiinflamatoare - ce este si cand este indicata?
  calendar_month     photo_cameraShutterstock    
Inflamația este un răspuns normal al organismului la diferite agresiuni, cum sunt leziunile sau infecția. Deși scopul inflamației este de a facilita vindecarea, prezența acesteia în organism este asociată cu diferite simptome care creează disconfort. Însă, reacția inflamatorie este prezentă și în cazul anumitor boli cronice.

Inflamația poate fi redusă prin antiinflamatoare sau prin consumul anumitor alimente. Citește în continuare și află în ce constă dieta antiinflamatoare și dacă este potrivită și pentru tine.

Ce este dieta antiinflamatoare?

Dieta antiinflamatoare este din ce în ce mai populară, ca urmare a efectelor benefice pe care le are asupra organismului. Aceasta are la bază alimente bogate în nutrienți cu proprietăți antiinflamatoare, precum:

- antioxidanți;
- acizi grași Omega;
- fibre;
- vitamine;
- minerale.

Antioxidanții sunt esențiali pentru îndepărtarea radicalilor liberi, care se formează în urma proceselor metabolice din organism. Astfel, antioxidanții împiedică degradarea membranei celulare și reduc inflamația.

Starea inflamatorie din organism poate fi evidențiată prin intermediul unor analize, precum proteina c reactiva mare. O valoare crescută este înalt sugestivă pentru prezența inflamației în organism.

O variantă a dietei antiinflamatoare este dieta mediteraneană. Printre beneficiile acesteia se află:

- reducerea inflamației;
- scăderea nivelului de acid uric;
- reglarea nivelului de colesterol și glicemie.

Ce alimente sunt permise?

Dieta antiinflamatoare promovează consumul alimentelor proaspete, cât mai puțin procesate. Astfel, dacă îți dorești să urmezi o astfel de dietă sunt recomandate:

- fructele crude (citrice, mere, pere, kiwi);
- legume, de preferat crude (morcovi, roșii, broccoli, spanac);
- leguminoase (soia, mazăre, năut);
- cereale integrale (secară, ovăz);
- nuci;
- semințe (cânepă, in, chia);
- pește gras (macrou, sardine, somon);
- plante aromatice (ghimbir, scorțișoară, turmeric).

Sunt indicate și legumele murate în saramură (castraveți, varză), deoarece au o cantitate mare de probiotice. Însă, este indicat să le consumi în stare crudă, nu pasteurizate sau preparate termic, deoarece nu mai au aceleași proprietăți.

Ce alimente nu sunt recomandate?

Pentru ca efectele dietei să fie evidente, este important să eviți consumul alimentelor care favorizează apariția inflamației. Printre acestea se află:

- preparatele prăjite;
- produsele de patiserie;
- produsele fast-food;
- dulciurile;
- băuturile carbogazoase;
- carnea roșie procesată;
- salamul;
- cârnații;
- pâinea albă;
- orezul alb;
- margarina;
- alcoolul.



De asemenea, este esențial să consumi alimentele în porții optime. Alege produse cât mai puțin procesate și optează pentru surse certificate, pentru a evita ingerarea unor cantități crescute de pesticide.

Când este indicată dieta antiinflamatoare?

Beneficiile dietei antiinflamatoare sunt multiple. Prin urmare, aceasta poate fi adoptă atât de persoanele sănătoase, cât și de cele care sunt diagnosticate cu anumite patologii. O indicație specială a acestei diete este reprezentată de:

- bolile autoimune (lupusul eritematos sistemic, boala Crohn, colita ulcerativă);
- diferite intoleranțe alimentare;
- patologiile articulare (artrita);
- afecțiunile cardiace (boala coronariană, ateroscleroza);
- diabetul zaharat;
- obezitate;
- boala pulmonară cronică obstructivă;
- alergii.

Este important de menționat că adoptarea dietei antiinflamatoare necesită implicarea unui nutriționist. Acesta elaborează planul alimentar, stabilește cantitatea optimă și necesarul zilnic de nutrienți, pentru ca organismul uman să aibă toate nevoile nutriționale satisfăcute. În plus, prin respectarea sfatului nutriționistului, te vei asigura că ai un aport optim de nutrienți și că eviți riscul de a dezvolta diferite carențe.

Dieta antiinflamatoare nu reprezintă doar un regim alimentar, ci face parte dintr-un stil de viață sănătos și echilibrat. Abordarea bazată pe alimente cu un conținut crescut de antioxidanți, fibre, acizi grași Omega, vitamine și minerale aduce multiple beneficii organismului uman, printre care și reducerea inflamației. Dieta este indicată în special persoanelor care sunt diagnosticate cu boli cronice, dar și celor sănătoase. Însă, fiecare persoană este unică, astfel încât, pentru a te asigura că iei cea mai bună decizie pentru organismul tău, consultă medicul și află care este cea mai potrivită dietă pentru sănătatea ta.


Recomandari

Newsletter Ele.ro

despre esecuri
  • person

    "da sansa fiecarei zile sa fie cea mai frumoasa din viata ta"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right