Dependenta de zahar - adevar sau mit?

Dependenta de zahar - adevar sau mit?
  calendar_month        
Afla daca exista intr-adevar dependenta de zahar, daca zaharul poate provoca dependenta si cum poti sa reduci consumul de dulciuri.

Multi oameni cred ca sunt dependenti de zahar, dar oare pofta lor pentru dulce poate fi comparata cu aceea a unui toxicoman? Posibil...

Pentru ca o substanta sa creeze dependenta, ea trebuie sa provoace o pofta irezistibila, periculoasa pentru sanatate, iar consumatorul este constient de aceste efecte si totusi nu-i poate rezista. Daca folosesti aceasta definitie, atunci anumite alimente, mai ales cele dulci si bogate in materii grase, pot corespunde termenului de "substanta".

Insa expertii spun ca e mai probabil ca pofta de dulce sa fie de fapt o combinatie puternica intre nostalgie (amintiri din copilarie, cand bunica ne facea bunatati), obisnuinta (de a avea mereu o prajitura pe masa) si atractia chimica ce poate fi explicata prin cresterea nivelului de adrenalina si serotonina dupa ce ai consumat zahar. Consumul de alimente dulci ne face fericiti!

Multi dintre noi spun ca sunt dependenti de zahar deoarece nu pot renunta la consumul de dulciuri. Studiile facute pe soareci au demonstrat ca exista simptome de sevraj, inclusiv tremuraturi si clantaniri din dinti. Aceste simptome s-au manifestat atunci cand soarecilor li s-a oprit ratia de zahar dupa ce au baut timp de 9 zile apa indulcita.

Iubirea de zahar

Preferinta pentru gustul dulce este innascuta, fiind probabil un fenomen ce are legatura cu evolutia. In vremurile stravechi, oamenii au considerat alimentele amare ca fiind otravite si aui inceput sa iubeasca alimentele dulci, mai sigure din punctul lor de vedere.

De altfel, studiile pe nou-nascuti au aratat ca bebelusii zambesc si ganguresc dupa ce au mancat ceva dulce (inclusiv laptele matern este dulce) si fac grimase sau plang dupa ce au gustat ceva amar.

Si totusi, nu avem nevoie de zahar in sens nutritional. Zaharul este doar o sursa de energie (calorii) si atat! Astfel, zaharul conduce la un surplus de kilograme, ceea ce te predispune la o serie de boli, inclusiv diabet. Totusi, ideea ca zaharul in sine provoaca diabet este eronata. Excesul de kilograme interfera cu capacitatea corpului de a produce insulina pentru gestionarea aportului de zahar.

Expertii in nutritie nu recomanda mai mult de 32 g zahar la cele 2000 calorii zilnice. 32 g de zahar nu e mult: gandeste-te ca o ceasca de cereale indulcite contine deja 20 g!


Sfaturi pentru reducerea aportului de zahar

Redu cantitatea de zahar din alimentatie, dar nu renunta de tot.

Citeste etichetele alimentare: primele 5 ingrediente listate pe eticheta formeaza mare parte din continutul alimentului ambalat. Daca zaharul face parte din primele 5 ingrediente, nu-l cumpara!

Supravegheaza-ti bauturile: alege sucuri 100% naturale sau fa-ti propriul ceai fara zahar.

Gateste in casa: alimentele home-made contin mai putin zahar cdecat cele preparate industrial.

Modifica retetele: incearca sa reduci cantitatile de zahar la jumatate din retetele de prajituri.

Nu inlocui zaharul cu edulcorantii: aceste substante maresc gustul pentru dulce.

Tine dulciurile departe de ochi - cu cat sunt mai departe, cu atat vei fi mai putin tentata sa le mananci.

Educa-ti papilele: in locul prajiturii la desert, incearca un iaurt fara grasimi sau o cana cu fructe sau un fruct proaspat.





Autor: Nuage

Recomandari