Sarea din bucate - periculoasa pentru sanatate

Sarea din bucate - periculoasa pentru sanatate
  calendar_month        
Sarea este o parte esentiala a dietei noastre, iar oamenii sunt in mod natural atrasi de ea. Dar aceasta atractie duce adesea la un consum exagerat, care pe termen lung duce la boli serioase: hipertensiune, osteoporoza, cancer gastric, edeme, infarct miocardic.

Aproximativ 75% din sarea consumata provine din mancaruri intens procesate. Astfel, desi recomandarea zilnica este de 4-5 g sare, se ajunge adesea la un consum de 10 g.

Sarea este esentiala pentru sanatate, dar in exces ea ridica riscuri severe. Iata care sunt acestea si cateva sfaturi pentru a reduce consumul!


Sarea provoaca hipertensiune

Consumul de sare in exces mareste tensiunea. Hipertensiunea afecteaza o treime din populatia globului, fiind corelata cu accidentul vascular cerebral si infarctul miocardic. Oamenii cu hipertensiune, diabet sau boli cronice ale rinichilor sunt in special sensibili la efectele sarii asupra tensiunii. Cu toate acestea, reducerea sodiului din alimentatie poate sa nu reduca tensiunea la tineri sau la cei cu tensiune normala.

Studiile sugereaza ca 6 g de sare in plus fata de cele 4-5 g recomandate maresc riscul de boala cardiovasculara cu 21% si de accident vascular cerebral cu 34%.

Alte riscuri ascunse ale sodiului

Hipernatremie: cresterea nivelului de sodiu in plasma sangvina. Aceasta este o boala serioasa, care are loc atunci cand nivelul de sodiu este mai mare de 145 milimoli/ litru. Boala duce la deshidratare si o serie de tulburari neuromusculare.

Osteoporoza: se produce atunci cand cantitati mari de calciu sunt excretate in urina, din cauza aportului mare de sodiu. Asadar, calciul in loc sa fie asimilat in oase, este eliminat prin urina, rezultand fragilizarea sistemului osos si fracturi.

Cancer gastric: cercetatorii au descoperit ca aportul mare de sare creste semnificativ riscul de cancer stomacal.

Boli de rinichi si litiaza renala: consumul important de sodiu este corelat cu pierderi mari de calciu prin urina, care se calcifiaza in rinichi, formand pietre.

Edeme: rinichii nu elimina eficient sodiul in exces, iar acesta incepe sa se acumuleze in organism. Tesuturile incep sa se umfle, in special picioarele. De asemenea, deoarece sarea retine apa, se va mari volumul sangvin.

Infarct miocardic: excesul de sare pietrifica arterele si favorizeaza hipertensiunea, astfel ca inima munceste mai din greu pentru a pompa sangele in vasele sangvine, rezultand ruperi ale vaselor. Arterele se astupa in timp, rezultand infarct sau atac vascular.

Cum sa consumi mai putin sare?

Daca tii la sanatatea ta, e esential sa te rezumi la cele 5 g zilnice. Acest lucru poate insemna sa-ti modifici obiceiurile alimentare pentru totdeauna, chiar daca mancarea pare fara gust.

Evita sa pui solnita cu sare pe masa. Exista persoane care adauga sare in mancare inainte macar sa guste. Cand gatesti, incearca sa eviti sarea grunjoasa, caci cristalele mari ne induic in eroare si ne fac sa consumam mai mult.

Limiteaza consumul de mancaruri sarate: carne uscata, branza, semipreparate, apa minerala.

Nu consuma alimente care contin mai mult de 1 g sare pe portie. Continutul de sare este adesea indicat pe ambalaj, dar daca nu foloseste continutul de sodiu si inmulteste-l cu 2.5.

Inlocuieste sarea cu condimente.

Consuma multe fructe si legume - ele sunt bogate in potasiu, element chimic ce neutralizeaza partial efectele daunatoare ale sarii.




Autor: Nuage

Recomandari

Newsletter Ele.ro

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right