Vitamina B12, esentiala pentru sanatate

Vitamina B12, esentiala pentru sanatate
  calendar_month        
Ca toate vitaminele , si vitamina B12 este un compus organic, esential pentru functionarea normala a metabolismului. Vitamina B12 joaca un rol important pentru sanatatea noastra. Fara aceasta vitamina nu avem suficienta energie si nu mai putem gandi corect.

De altfel, unul dintre cele mai severe simptome ale deficientei de vitamina B12 este limitatea capacitatii de a gandi corect. Nivelul scazut de vitamina B12 limiteaza si abilitatea organismului de a genera celule rosii sanatoase, ceea ce duce la oboseala si epuizare psihica si fizica, dar si la anemie.

De ce este importanta vitamina B12?

Vitamina B12 este necesara pentru functionarea corecta a celulelor nervoase si pentru producerea de mielina, stratul care protejeaza celulele nervoase si care accelereaza transmisia nervoasa. De asemenea, vitamina B12 este esentiala pentru regenerarea ADN-ului.

Deficienta de vitamina B12

Cantitatea insuficienta de vitamina B12 in organism duce la oboseala, schimbari de stare si chiar dementa. Toate aceste simptome afecteaza calitatea vietii si impiedica realizarea activitatilor zilnice. Pe termen lung, deficienta de vitamina B12 duce la dereglarea permanenta a sistemului nervos.

Printre simptomele deficientei de vitamina B12 se numara lipsa de energie, schimbari neobisnuite ale starii, dificultati de concentrare sau de amintire a anumitor lucruri, furnicaturi si amorteala in maini sau picioare, limba inflamata, rosie si crapata.

Factori de risc

Medicamentele. Absorbtia vitaminei B12 are loc in stomac, iar acidul stomacul joaca rolul cheie. Medicamentele care suprima productia de acid gastric impiedica absorbtia vitaminei B12, ceea ce duce la deficiente. De asemenea, si administrarea regulata de aspirina mareste riscul de deficienta de vitamina B12, dar si anumite medicamente pentru diabet.

Operatiile sau afectiunile gastrointestinale. Bypass-ul gastric sau alte operatii chirurgicale ale stomacului compromit abilitatea organismului de a absorbi vitamina B12. De asemenea, si daca suferi de afectiunea Chrohn sau intoleranta la gluten, esti mult mai supusa riscului de deficienta de vitamina B12.

Varsta. Persoanele de peste 50 de ani sunt mult mai supuse riscului de deficienta de vitamina B12. Schimbarile stomacului, odata cu inaintarea in varsta, reduc productia de acid gastric, ceea ce face ca organismul sa nu mai poata absorbi normal vitamina B12.

Cum sa consumi mai multa vitamina B12

Vitamina B12 se gaseste in mod natural in anumite alimente, precum fructele de mare, carnea de pasare, vita, porc sau in produsele lactate. De asemenea, anumite alimente sunt fortificate cu vitamina B12, precum cerealele integrale pentru micul dejun. Nu in ultimul rand, vitamina B12 se gaseste si intr-o serie de suplimente alimentare pe care le poti achizitiona de la farmacie.

Alimente bogate in vitamina B12: scoici fructe de mare ficat caviar peste crab homar carne de vita carne de pasare carne de porc carne de miel branza oua iaurt rinichi cereale integrale produse din soia lactate.

Autor: Mihaela Rotaru

Recomandari