Vitamina C: intre adevarat si fals

Vitamina C: intre adevarat si fals
  calendar_month        
Este vitamina cea mai populara in Romania, dar ce stim de fapt despre efectele ei reale? Suplimentele ne ajuta la ceva sau nu sunt asimilate in organism? Trebuie sa luam vitamina C cand suntem raciti? Care sunt riscurile? Mai mult de 20 000 de studii au fost consacrate vitaminei C de 20 de ani. Descopera verdictul stiintei!

1. Daca iei vitamina C poti evita o raceala

Fals. Suplimentele de vitamina C nu te vor proteja de raceala daca ai o alimentatie echilibrata, care sa-ti furnizeze minimum 100 mg de vitamina C pe zi. In schimb, daca te numeri printre cei care consumi foarte putine legume si fructe sau depui un efort fizic intens, suplimentele de vitamina C vor reduce cu 30-50% sansele sa racesti.



2. Poti diminua simptomele si durata racelii cu vitamina C

Adevarat. Vitamina C reduce durata si severitatea simptomelor racelii, este demonstrat stiintific! Acest efect este cu atat mai pronuntat in cazul copiilor.

3. Vitamina C amelioreaza sanatatea buco-dentara

Adevarat. Vitamina C contribuie la pastrarea in buna stare a tesuturilor gingiilor deoarece intervine in procesul de sinteza al colagenului, proteina de sustinere a tesutului conjunctiv. Ea joaca si un rol antibacterian.

Un consum important de vitamina C este asociat cu o diminuare a incidentei parodontozelor , gingivitelor si sangerarilor. O doza de 1500 mg pe zi de vitamina C accelereaza cicatrizarea in urma unei extractii dentare si reduce riscul de complicatii.

4. Vitamina C protejeaza plamanii de poluarea atmosferica

Adevarat. Numerosi poluanti puternici sunt oxidanti ce dauneaza celulelor ficatului. In aceste conditii, este primordial sa ai la dispozitie un antioxidant puternic ca vitamina C.

5. Vitamina C diminueaza simptomele astmului

Adevarat. Vitamina C scade reactivitatea bronhiilor atat la perosanele sanatoase, cat si la pacientii astmatici.

6. Fumatorii au si mai multa nevoie de vitamina C 76785.jpg



Adevarat. Fumatorii sunt expusi unui stres oxidativ considerabil datorita activarii cronice a sistemului imuno-inflamator de catre fumul de tigara. Tutunul distruge rapid rezervele de vitamina C si mareste astfel procesul oxidativ al celulelor si tesuturilor. Astfel, fumatorii ar trebui sa consume in fiecare zi 250 mg de vitamina C pentru a obtine aceeasi concentratie plasmatica cu a nefumatorilor.

7. Vitamina C previne cataracta

Adevarat. Cu cat regimul alimentar este mai bogat in antioxidanti, cu atat riscul de cataracta este mai scazut. Cei doi antioxidanti cheie in preventia cataractei sunt glutationul si vitamina C, ale caror concentratii maxime in corpul uman se gasesc la nivelul cristalinului. Atentie insa, doar consumul regulat de suplimente cu vitamina C pe o perioada de minim 10 ani s-a dovedit a avea un efect protector, conducand la o scadere cu 45% a riscului de cataracta.

8. Vitamina C goneste somnul

Fals. Vitamina C intervine in sinteza dopaminei, un mesager chimic al creierului implicat in trezire si vigilenta. Este deci posibil ca un procent foarte mic din populatie sa fie sensibil la efectul "dopaminic" al vitaminei C, insa doar la doze foarte mari. Cu toate acestea, niciun studiu nu a reusit inca sa demonstreze ca vitamina C tulbura somnul.



9. Surplusul de vitamina C este eliminat prin urina

Adevarat. Cu cat consumam mai multa vitamina C peste pragul de 80-100 mg, cu atat corpul o retine mai putin ca proportie (insa valoarea absoluta creste). Cu cat carenta este mai mare, cu atat organismul va retine mai mult.

Recomandari

Newsletter Ele.ro

valori de schimb
  • person

    "va puteti plimba pe oricare dintre alei , dar daca veti ajunge la inima mea calcati cu grija"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right