Sedentarism versus sanatate

Sedentarism versus sanatate
  calendar_month   update 11 Feb 2010, ora: 16:21      
Sanatatea a fost asociata intotdeauna cu activitatea fizica. Iar sedentarismul cu aparitia multor afectiuni medicale cu efecte devastatoare in timp.

Cum este definit in termeni medicali sedentarismul?
Sedentarismul reprezinta diminuarea sau absenta totala a activitatii fizice. Iar cand se face referire la activitatea fizica se aduce in discutie miscarea.

Nu neaparat sportul de performanta sau sportul regulat. Ci minima activitate fizica.

Depunem efort fizic in majoritatea activitatilor pe care le intreprindem.

Atunci cand urcam sau coboram treptele in drum spre birou, atunci cand iesim cele 10 minute cu catelul in parcul din apropiere, atunci cand lasam autobuzul sa treaca pe langa noi si mergem pe jos cele 2 statii pana acasa. Efort fizic care ne ajuta sa ramanem sanatosi.

Multa lume traieste cu impresia ca a face miscare pentru propria sanatate echivaleaza cu ore intregi de efort la sala de forta, cu zeci de minute fara oprire de aerobic sau cu 5-6 lungimi de bazin pe zi. Nimic mai gresit.

Cum deosebim o persoana care face miscare fizica moderata de o persoana sedentara?

-Locuiesti la etajul 2 si totusi preferi sa astepti 1 minut in fata usii de la lift in loc sa urci pe scari? Ceva este in neregula.

-Ai pierdut autobuzul "la mustata" si totusi ramai in asteptare in statie inca 8-10 minute in loc sa ajungi pe jos in mult mai putin timp si sa faci si miscare? Esti sedentara.

-Preferi sa alergi 10 minute cu catelul tau prin parc, acum, iarna, in loc sa dai 2 ture de stadion care insumeaza 3 km? Nu esti sedentara, ci doar nu vrei depui eforturi exagerate acum pe frig.

Miscarea fizica moderata ne scapa de multe afectiuni.
- Oxigeneaza creierul si ne ajuta sa ne concentram mai bine la birou. Ne elibereaza de stresul acumulat dupa o zi chinuitoare la locul de munca si ne relaxeaza prin secretia de endorfina;
- Reduce hipertensiunea la persoanele cu probleme cardiace, precum si aritmiile;
- Determina cresterea lipoproteinelor cu densitate inalta (HDL sau colesterolul cunoscut drept "bun") si in acelasi timp scaderea lipoproteinele cu densitate joasa (LDL sau colesterolul "rau");
- Oxigeneaza plamanii si creste nivelul de energie si de procesare metabolica;
- Imbunatateste circulatia periferica si creste elasticitatea muschilor vaginali - o viata sexuala mai satisfacatoare;
- Intensifica arderile interne si reduc tesutul adipos din organism, ajutand semnificativ dietele.



Recomandari