Alimente bogate in fibre solubile. Rol si beneficii

Alimente bogate in fibre solubile. Rol si beneficii
  calendar_month        
Consumul zilnic de alimente bogate in fibre solubile reprezinta cea mai eficienta metoda de prevenire a bolilor cardiovasculare, diabetului sau obezitatii. Fibrele solubile contribuie la imbunatatirea digestiei si, implicit, la slabit si detoxifierea organismului.

Iata ce alimente au un continut bogat de fibre solubile, care este rolul lor si la ce riscuri te expui daca nu ai o alimentatie bogata in astfel de substante esentiale pentru un organism sanatos!


Rolul fibrelor solubile in alimentatie

Fibrele alimentare, extrem de necesare pentru o digestie sanatoasa, sunt impartite in doua categorii:

- solubile;
- insolubile.

Fibrele insolubile nu se dizolva in apa si contribuie la procesul digestiei, prin reglarea tranzitului intestinal si formarea bolului fecal. Legumele si cerealele contin cele mai multe fibre insolubile.

De cealalta parte, fibrele solubile se dizolva in apa. Ele nu sunt utile in trecerea alimentelor prin intestine si in evacuarea fecala, dar au alte roluri esentiale pentru sanatatea organismului:

- ajuta la absorbtia nutrientilor din intestinul subtire, prin intarzierea eliminarii continutului gastric;
- controleaza productia de colesterol si trigliceride; ajuta si la scaderea colesterolului "rau" din sange;
- contribuie la eliminarea toxinelor si a metalelor grele din organism;
- previn constipatia si elimina grasimile din sange;
- ofera o senzatie de satietate pe termen lung si reduc absorbtia caloriilor in corp; in acest fel, ajuta la slabit;
- grabesc eliberarea enzimelor pancreatice si activeaza productia lor;
- protejeaza impotriva bolilor de inima;
- sustin echilibrul energetic al organismului prin intarzierea absorbtiei zaharului in intestine si ajuta la echilibrarea glicemiei;
- calmeaza intestinele si contribuie la tratarea sindromului de colon iritabil.

Alimente bogate in fibre solubile

Fibrele solubile se regasesc in mai multe categorii alimentare care ar trebui consumate zilnic. Printre cele care contin cele mai mari cantitati de astfel de fibre se numara:

- mere;
- fasole boabe (gatite);
- linte gatita;
- banana;
- ovaz (taratele de ovaz contin cea mai mare cantitate de fibre solubile);
- mazare;
- soia;
- morcovi;
- portocale (citrice, in general);
- pere;
- capsuni;
- fulgi de ovaz;
- orz;
- stafide;
- prune (acre si uscate);
- seminte de in;
- merisor;
- caise;
- curmale;
- coacaze rosii;
- grepfrut;
- piersici;
- gutui;
- sfecla;
- agrise;
- secara;
- struguri;
- seminte de susan etc.

Riscuri ale deficientei de fibre solubile in organism

Deficienta de fibre solubile din organism conduce la mai multe probleme de sanatate grave. Printre acestea se numara:

- constipatie;
- hemoroizi;
- cancer de colon;
- sindrom de colon iritabil;
- diverticulita (o problema digestiva comuna in cazul unei alimentatii defectuoase).

Este important sa acorzi o atentie deosebita consumului de alimente cu fibre solubile si sa ai grija ca acestea sa nu lipseasca din meniul zilnic.

Diversifica-ti alimentatia introducand cat mai multe legume, fructe, cereale, carne slaba si peste, pentru a creste aportul de fibre, solubile si insolubile, si a-ti proteja sanatatea organismului.

Autor: Daniela Ganciu

Sursa: Foto: www.healthfoodxdrinks.com

Recomandari

Newsletter Ele.ro

stau
  • person

    "zambeste iar si priveste putin:orice pahar jumatate gol mereu e si jumatate plin"

Blog Ele.rochevron_right
Forum Ele.rochevron_right