Dependenta de mancare - invata cum sa o tratezi!

Dependenta de mancare - invata cum sa o tratezi!
  calendar_month        
Mancarea este pentru tine o necesitate, o placere sau un viciu?

Depedenta de mancare exista, este o boala la fel ca dependenta de tutun sau alcool, si este considerata mai mult decat un exces alimentar ocazional.


Iata care sunt semnele ei si trucuri care te ajuta sa o combati!

Ce este dependenta de mancare?

Dependenta de mancare nu are o definitie exacta, dar presupune cam acelasi comportament pe care il are un dependent de tutun sau alcool. Nu este o afectiune fizica, ci are mai degraba cauze psihologice. Principalele semne care dau de gol dependenta de mancare sunt:

consumul excesiv de alimente, in ciuda cunoasterii consecintelor asupra sanatatii (mancatul pana la inducerea starii de greata sau varsaturi); pofta crescuta de mancare; consum alimentar crescut si in lipsa senzatiei de foame; neputinta de a te poti opri din mancat, chiar daca te-ai saturat; consumul de alimente in conditii de stres, plictiseala, lipsa de ocupatie pentru obtinerea unui confort emotional - "confort food"; sentimente de vinovatie sau rusine care apar la sfarsitul unui episod de mancat; gasirea permanenta de scuze pentru supraalimentare;

6 sfaturi utile care te ajuta sa tratezi dependenta de mancare

1. Identifica alimentele "periculoase"

Orice dependent de mancare are cateva alimente de la care nu se poate abtine: pentru unii sunt dulciurile, pentru altii alimentele sarate. Identifica aceste alimente-cheie, care te fac sa mananci fara incetare, pentru a le putea tine la distanta de tine.

2. Pune-ti la punct problemele emotionale

Dependenta de mancare este o boala, dar are cauze psihologice sau emotionale. Este important sa intelegi ce se intampla cu tine si care stari te determina sa mananci excesiv.

Daca nu reusesti sa iti rezolvi singura problemele emotionale care iti accentueaza dependenta, apeleaza la psiholog.

3. Determina momentele-cheie din zi in care ai tendinta sa mananci excesiv

Exista anumite momente ale zilei in care dependentii de mancare consuma cel mai mult anumite alimente. Unii o fac noaptea, altii la serviciu sau imediat dupa aceea.

Odata ce identifici aceste momente, te poti inarma cu gustari sanatoase si scazute in continut caloric pe care sa le consumi in acele momente si care te ajuta sa previi obezitatea, o urmare fireasca a consumului alimentar excesiv.

4. Mananca putin si des in fiecare zi

Este important sa controlezi consumul alimentar astfel incat mesele sa fie raspandite pe tot parcursul zilei, astfel incat sa se evite aparitia senzatiei de foame. Daca ajungi la punctul in care ti se face foame, risti sa dai buzna in alimente, chiar daca nu ai nevoie de un consum asa mare.

5. Nu te pedepsi daca mananci prea mult

Metodele punitive pe care le folosesc dependentii de mancare fac mai mult rau decat bine starii cu care se confrunta.

Ei ajung sa se pedepseasca ca au mancat mult apeland la si mai multe alimente sau infometandu-se. Ambele variante sunt nocive pentru sanatatea lor.

Solutia in dieta unui dependent de mancare este consumul rational, in cantitati mici si dese, nu prin sarirea meselor si nici prin consumarea si mai multor alimente nesanatoase.

6. Recunoaste ca esti dependenta

Primul pas in revenirea din orice dependenta este recunoasterea faptului ca exista acea problema.

Incercarea de a refuza sa accepti ca esti dependenta acutizeaza si mai mult problema si te impiedica sa ii faci fata. Odata ce recunosti, esti mai capabila sa ai grija de tine si sa iei masurile necesare pentru a o depasi corect si eficient.

Autor: Daniela Ganciu

Foto: http://www.realcounsellingmelbourne.com.au
Recomandari