Ce trebuie sa mancam in perioada examenelor?

Ce trebuie sa mancam in perioada examenelor?
  calendar_month        
In timpul examenelor, pentru a da un impuls neuronilor si a aduce toate sansele de partea voastra, este indispensabil sa va ingrijiti de continutul farfuriei voastre. Iata cateva sfaturi pentru a evita golurile de memorie si cele de stomac.

Se apropie bac-ul, un concurs sau examenele universitare? Pentru a nu avea surprize neplacute, nu faceti greseli in farfurie!

Aporturi regulate

In perioadele de verificare si examinare nu trebuie sa sariti peste nicio masa. Nevoile energetice sunt importante si, daca nu sunt satisfacute, organismul va fi mai putin performant. Micul dejun, pranzul, cina si , eventual, gustarea de dupa-amiaza constituie repere de netrecut cu vederea deoarece asigura o regularitate a aporturilor. Se cunoaste bine faptul ca daca alimentatia nu furnizeaza celulelor cenusii tot ceea ce ele au nevoie, acestea vor cauta ceea ce le lipseste in alte organe, pe care le vor slabi.

Mese diversificate

Creierul are nevoie de aproximativ 40 de substante diferite pentru a functiona bine: vitamine, minerale, oligoelemente, aminoacizi, acizi grasi esentiali... Ori un singur aliment nu poate contine toate acestea. Pentru a le furniza, trebuie sa va diversificati cat mai mult regimul alimentar.

Concret, acest lucru inseamna ca in fiecare saptamana de examene trebuie sa incercati sa mancati diferit la fiecare masa. Regimul "pizza-paste", tinut timp de o saptamana sau mai mult deoarece "nu avem timp", este interzis.



Daca nu mai locuiti cu parintii sau daca mama voastra nu are timp sa va pregateasca mese delicioase, optati pentru alimentele semi-preparate care sunt foarte variate si de multe feluri. Chiar daca pregatirea mesei va lua ceva timp, ganditi-va la acest lucru ca la o pauza binemeritata ce va permite sa reluati totul de la capat cu forte proaspete.

Evitati starile de oboseala brusca

In repaus, creierul este foarte avid: de unul singur, utilizeaza 20% din energia adusa de alimente. Cand este solicitat de operatii mentale indelungate si complexe, nevoile sale energetice cresc. Daca toti macronutrientii (proteine, lipide, glucide) sunt aducatori de energie, acela preferat de creier este glucoza obtinuta din glucide.

Pentru a asigura aporturi regulate, trebuie sa consumati glucide "lente" sau, dupa cum sunt denumite mai nou, alimente cu index glicemic scazut. Acestea sunt alimente care, datorita faptului ca sunt asimilate lent de catre organism, contribuie la mentinerea ratei de zahar in sange la un nivel constant.

Astfel, este recomandabil sa consumati paste, leguminoase, mazare verde, cirese, grepfrut, mere, piersici sau iaurt. Adevarate surse de energie, aceste alimente va vor ajuta sa tineti pasul. In timpul zilei sau dupa examen nu ezitati, daca simtiti nevoia, sa va desfatati cu o gustare dulce (batoane cu cereale, banane, batoane cu ciocolata eventual).

Gestionati stresul si anxietatea

In ajunul examenului, presiunea creste. Pentru a va calma temerile bazati-va pe o masa pe baza de orez sau de paste: aceste alimente bogate in glucide si cu un continut slab de proteine vor determina cresterea secretiei de triptofan, un aminoacid care se transforma in serotonina. Se cunoaste faptul ca acest neuromediator este implicat in lupta contra depresiei si anxietatii. La desert, alegeti ce va place mai mult. Placerea favorizeaza producerea endorfinelor, substante asemanatoare opioidelor, care calmeaza angoasele.



Sfaturi de bun simt

Iata cateva sfaturi care va vor ajuta sa va mentineti performantele intelectuale la nivel inalt:

Dormiti suficient: somnul permite inregistrarea si fixarea cunostintelor acumulate in timpul zilei (8 ore pe noapte ar fi ideal);
Evitati excitantele de genul: ceai, cafea, alcool sau anumite medicamente. Daca aveti nevoie de un supliment de energie, mancati kiwi, bogat in vitamina C;
Faceti miscare: sportul dinamizeaza corpul, elibereaza spiritul si este un factor anti-stres. Nu ezitati sa mergeti pe jos cate o jumatate de ora in fiecare dimineata.

Recomandari